"סטלג בסגנון אמריקני", רק כך אפשר להגדיר את מה שעבר צעיר בן 18 בחדר החקירות של משטרת טבריה על ידי חוקריו. הכל החל כאשר דרשה הבולשת האמריקנית, ה-FBI, ממשטרת ישראל לפתוח בחקירת שני נערים בני 18 בחשד שתוכנה שפיתחו לפני כשנתיים שימשה לביצוע עבירות סייבר. במהלך החקירה, עבר אחד הנחקרים התעללות קשה, כך לטענתו.



הפרשה שהתפוצצה בשעתו בקול גדול תחת הכותרות המרעישות על שני ישראלים, צעירים מאד וגאוני מחשבים, שנחשדו בעבירות סייבר בכל רחבי העולם הניבה גם את צמד המילים "חקירה בינלאומית", שהתבצעה בהתאם לדרישת ה-FBI. החקירה התמקדה בין היתר בעבירות של חדירה למחשב והונאה בכרטיס חיוב ושיבוש פעולת מחשב.



שני הצעירים נעצרו ובית משפט השלום בנצרת האריך בשעתו את מעצרו של אחד מהם בארבעה ימים. לאחר ערעור הוא שוחרר למעצר בית. במשטרה טוענים כי התוכנה שהשניים פיתחו כשהיו בני 16 ומשווקת במגזר העסקי, שימשה לפעולות התקפיות ופוגעניות ברשת. על פי החשד, כ-150 אלף תקיפות סייבר בוצעו באמצעות התוכנה.



עו"ד מעיין חיימוביץ טוענת כי במהלך חקירתו של הצעיר הוא נאלץ לשמוע מוזיקת לוויות לצד איומים, קללות ועלבונות מהחוקרים שהבהירו לו כי חייו יגמרו בבית הכלא במדים החומים של האסירים. בעקבות כך, היא הגישה השבוע תלונה למפקדת תחנת טבריה, רפ"ק גלית וינוגרד.



עו"ד מעיין חיימוביץ
עו"ד מעיין חיימוביץ



במכתב היא גוללה שורה של מעשים קשים בחדר החקירות. היא כותבת בין היתר כי החוקר גער בנחקר והטיח בו: "יש לי פה מספיק חומר בשביל להכניס אותך לכלא". לאחר מכן, מתארת עורכת הדין, החוקר השמיע מהיוטיוב "מוזיקת לוויות" וכאשר זו מתנגנת ברקע, כשלדבריו מדובר ב"מנגינת אווירה" ותוך כדי כך הוא צעק על הנחקר, נעמד מולו בקירוב פנים מול פנים והמשיך לצעוק 'תראה מה אתה עושה לאמא שלך' – בידיעה מוחלטת שמדובר באם חולה בשלל מחלות".



"לא יעלה על הדעת כי חוקרים במדינת חוק יעשו ככל העולה על דעתם במטרה להפעיל לחץ ו'לשבור' נפשית ופיזית את הנחקרים", ציינה עו"ד חיימוביץ' והדגישה כי היא ממתינה לתשובה כיצד בדעת מפקדת התחנה לנהוג בטרם תמשיך בהליך המקובל.



ממשטרת ישראל נמסר: "תיק החקירה נשוא הפניה עודנו מתנהל ובשל כך לא נוכל למסור פרטים נוספים אודותיו. ככלל, חקירות מנוהלות במשטרה באופן מקצועי, בכפוף לסמכות המוקנית לנו בדין ובאישור גורם מוסמך ככל שנדרש. ככל שקיימות טענות בנושא זה, ראוי כי הן ייבחנו ויבדקו ע"י הגורמים המוסמכים. משטרת ישראל תמשיך לנהל חקירות פליליות ביסודיות ובמקצועיות, תוך איזון מתמיד בין הגנה על זכויותיהם של נחקרים לבין בירור העובדות והגעה לחקר האמת".