עיריית ירושלים הביעה את צערה על הטרגדיה שאירעה היום (ראשון) בעיר, כאשר על פי החשד אם הציתה את דירתה בה שהו ארבעת בנותיה, בהן שתי בנות 12, בת שבע ופעוטה בת שנתיים, ותלתה את עצמה. האם, כבת 36, לא היתה מוכרת לשירותי הרווחה בעיריית ירושלים, אבל על פי דיווחים, היא היתה בהליך של טיפול פסיכיאטרי.



מהממצאים בשטח עולה בבירור חשד שהאם רצחה את בנותיה – שתי ילדות בנות 12, ילדה נוספת בת שבע ופעוטה כבת שנתיים. עם זאת, המשטרה תקבע סופית את סיבת הטרגדיה הנוראית, רק לאחר נתיחת הגופות.

שריפה בדירה בירושלים


"ראיתי דברים קשים, אבל לא נתקלתי במראות מזעזעים כאלה"



האסון התגלה בעקבות דיווחים של שכנים שחלקם טוענים כי ראו את גופת האם תלויה במרפסת וחלקם חשו בריחות חריפים של עשן הבוקעים מהדירה.


למקום הוחשו כוחות גדולים של כבאות והצלה, מד"א ומשטרה. גם מתנדבים של זק"א חשו למקום ואחד מהם שפרץ עם הכבאים את דלת החדר הנעול, גילה את המראה המזוויע של גופות ארבע הילדות. "כבר ראיתי דברים קשים, אבל לא נתקלתי במראות כל כך קשים ומזעזעים. זה היה נורא", סיפר המתנדב משה קליין.



מתי דניאלי, שהיה בין הכבאים שנכנסו לחדר, סיפר: "האש והעשן הותירו את החדר ללא חמצן". קצין כבאות והצלה מתחנת ירושלים, אריק אבולוף, שנכנס לדירה, שגם היא היתה נעולה, דרך המרפסת, זיהה עם הגעתו גופת אישה המוטלת על הקרקע ללא סימני חיים.



במקביל, נערכו הכוחות לפריצת דלת הכניסה לדירה. עם כניסת לוחמי האש, אנשי מד"א וזק"א, החלו להתבצע סריקות בדירה ואז נפרצה דלת החדר הפנימי. "איתרנו בתוך החדר הזה את ארבע הילדות וחילצנו אותן החוצה, אחת אחרי השנייה. צוות מד"א החל בפעולות החייאה, אך נאלץ לקבוע את מותן", הוא סיפר. כבאים ציינו שהשריפה לא היתה בשלבים מתקדמים וייתכן שנעילת הדלת גרמה לאסון הכבד. "השריפה פשוט כילתה את כל החמצן בחדר הזה. כשנכנסנו לתוכו הוא לא היה אפוף עשן כמו שאנחנו מכירים מאירועים אחרים ולצערנו, התוצאה היתה טראגית מאוד", סיפר עוד אבולוף.


לוחם אש פועל בדירה שבה נשרפו האם וארבעת ילדותיה. צילום: אריק אבואלוף, כבאות והצלה ירושלים
לוחם אש פועל בדירה שבה נשרפו האם וארבעת ילדותיה. צילום: אריק אבואלוף, כבאות והצלה ירושלים


הבניין בו אירעה השריפה. צילום: מרק ישראל סלם
הבניין בו אירעה השריפה. צילום: מרק ישראל סלם


כוחות הכבאות בנקודת האירוע בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
כוחות הכבאות בנקודת האירוע בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם


כזכור, האירוע החל כאשר תושבי דרך חברון בירושלים דיווחו על עשן הבוקע מחלונות אחת הדירות ברחוב. אך דבר לא הכין את כוחות ההצלה למראות שהיו בפנים. חובש רפואת חירום כונן מד"א מנחם אסטריק, שהגיע ראשון למקום, סיפר: "כשהגעתי למקום ראיתי עשן מהחלון מהקומה האחרונה, מיד עליתי למעלה ונכנסתי לבית שהיה אפוף עשן יחד עם לוחמי האש שפרצו הדירה. ראיתי אישה בשנות ה 30 מחוסרת הכרה, ללא דופק וללא נשימה, ביצעתי בדיקות רפואיות ראשוניות אבל היא הייתה ללא רוח חיים ובתוך זמן קצר נקבע מותה. לוחמי האש חילצו אלי למרפסת הדירה ארבע נפגעות מחוסרות הכרה, נערה כבת 12 ושלוש ילדות קטנות, הן סבלו מכוויות קשות, ניסינו להעניק להם טיפול רפואי ולבצע פעולות החייאה אבל בתוך זמן נאלצנו לקבוע את מותן בשטח".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, אמר כי מדובר באירוע מאד קשה לירושלים ולתושביה וכי כל האפשרויות נבדקות. ניצב הלוי סיפר כי הבעל עוד לא יודע מה קרה וכי מדובר בהודעה רגישה מאד, שמצריכה אנשי מקצוע.

ח״כ ד״ר יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"ר הועדה לזכויות הילד, התייחסה הערב לאירוע ואמרה: "ראשית, לבי עם בני המשפחה המורחבת על האבדן הקשה והמקרה הטראגי. אני מאוד מקווה שאין מדובר ברצח של ארבע ילדות תמימות, שכן אין דבר נורא מכך, כאשר צריך להציל ילדים מההורים שלהם, בעיקר כאשר זה מאוחר מדי. מחובתנו לעשות הכל על מנת למנוע אסונות שכאלה, בטח כאשר הכתובת על הקיר. כמי שעומדת בראש הועדה לזכויות הילד, אני מקדמת כבר למעלה משנה הצעת חוק המתבססת על דו"ח וינטר לפיה החוק יתיר העברת מידע בין הרשויות כדי שבמקרה ומזהים כי אחד ההורים יכול לסכן את שלום הילדים, ניתן יהיה לדווח על כך לרשויות האחרות לשם מניעת הסכנה. במקרה הזה, מצבה של האם היה ידוע לשירות הפסיכולוגי והעברת המידע לגופים הרלבנטים ייתכן ויכול היה למנוע את האסון. חייב אין ספק כי מקרה זה מוכיח כי חייבים להאיץ את תהליך החקיקה שכן אם היה כבר החוק סביר שיכולה הייתה להימנע עוד טרגדיה. אם אכן יתברר כי מדובר ברצח אכנס במיידית דיון בוועדה לזכויות הילד לזירוז הטיפול בנושא".