"יש לי תמיכה גדולה של ציבור עובדי ההוראה, שאומרים שסוף־סוף נעשה מעשה, אחרי המון שנים שהסכמנו לכל מה שביקשו מאיתנו", טוענת יפה בן דויד, המזכ"לית החדשה של הסתדרות המורים. "מתקשרים אלי ואומרים לי 'חזקי ואמצי'. אני רוצה לחסוך ממשרדי החינוך והאוצר - לא עובד עלי הדברים האלה, זה לא מזיז לי. אני על כבודי מוחלת, אבל על כבודם של עובדי ההוראה לא אמחל ולא אשתוק. אני אמשיך לנהל את המאבק כי אני חושבת שהוא מאבק צודק".



השבועיים שחלפו מאז שבן דויד מונתה לתפקיד היו סוערים במיוחד, בעיקר על רקע החלטתה להשבית שלשום את הלימודים במוסדות החינוך על רקע אי־תשלום שכר מלא לעובדי ההוראה בעקבות, לטענת הסתדרות המורים, יישום לקוי של משרד החינוך בנושא המרות השכר ברפורמת "אופק חדש" ויישום לקוי של ההבנות בין ההסתדרות הכללית לבין משרד האוצר. כמו כן, לטענת הסתדרות המורים, עובדי ההוראה טרם הוחרגו מרפורמת התחבורה הציבורית, שפגעה בהחזרי הנסיעה שלהם. לבסוף, בית הדין לעבודה הורה למורים לשוב ללמד באותו יום בשעה תשע בבוקר.



בן דויד עצמה ספגה ביקורת בעקבות החלטתה לשבות, בעיקר כה סמוך לכניסתה לתפקיד. מנכ”ל משרד האוצר שי באב”ד, למשל, טען שהיא עשתה זאת כדי “שיכירו אותה” וכי בן דויד “גררה את ישראל לשביתה מיותרת”. היו גם לא מעט הורים שהתלוננו על הפיכתם ל”בני ערובה”, בעיקר משום שהצעד בוצע מיד לאחר סיום חופשת חג החנוכה.



אלא שבן דויד כאמור מתעקשת שמדובר במאבק הכרחי. "השכר של המורים עם 'אופק חדש' עלה, אבל עם זאת, למורים נוספו שעות, מטלות", היא אומרת. "המורים קורסים תחת העומסים השונים, אין תוכנית סדורה. שום מעסיק לא דורש כמות כזאת של עבודה בשכר כזה. השכר עדיין נמוך, וזו חובתנו לדאוג שהם יקבלו שכר הוגן. המשרד ממשיך לפגוע שנים בציבור עובדי ההוראה. הגיעה העת לעמוד מולם ולהגיד שאנחנו איגוד מקצועי, תפקידנו לשרת את ציבור עובדי ההוראה ולדאוג לרווחתם. לא ניתן שתהיה פגיעה נוספת בהם".



נגד כל הסיכויים


בן דויד (51) נשואה ואם לארבעה מקריית גת, היא בעלת תואר ראשון בחינוך גופני, שלמדה כעתודאית. בצבא שירתה כמדריכת כושר קרבי, ובהמשך עברה לפיקוד דרום והייתה אחראית על תחום הכושר הגופני בפיקוד. "שם ראיתי את המערך הארגוני־ניהולי במערכות מאוד גדולות והייתי בקשר יומיומי עם כל בעלי הדרגות", היא מספרת. "הצלחתי להטמיע ביחידות קשות את הנושא של האימון הגופני. כשראו שזה מצליח, החליטו לצוות אלי את נערי רפול (חיילים בעלי קשיי הסתגלות למערכת הצבאית – ע"ל). הייתי המקום האחרון שהם הגיעו אליו, לפני שפלטו אותם מהמערכת בצה"ל. ראיתי שם את היכולת להצליח איפה שאחרים נכשלו. ביקשו ממני לצאת לקורס קצינות וסירבתי, כי לא רציתי לבנות את עתידי בצה"ל, למרות שאמרו לי שאני מסוגלת להיות המפקדת הראשונה של בה"ד 8 (בית הספר לכושר קרבי – ע"ל), תפקיד שלא אויש מעולם בידי אישה, אבל זה לא קסם לי".



לאחר שחרורה לימדה בן דויד בבתי ספר רבים באזור הדרום. בשנת 2002 התמודדה בבחירות ליו"ר סניף הסתדרות המורים בקריית גת והסביבה ונבחרה. "אמי ז"ל אמרה לי שהגיע הזמן שאעשה גם לציבור", היא מספרת. "גדלתי בבית ערכי. אבי ז"ל היה איש ציבור במשך שנים רבות. הוא היה מזכיר המושב ועבד בסוכנות היהודית. אמי עלתה ממרוקו כשהייתה בת 16. התמודדתי על התפקיד כסיעה עצמאית, ולמרות שכולם היו נגדי - הצלחתי להביא ניצחון של 66% נגד כל הסיכויים. אנשים לא הבינו ולא האמינו, אבל אני חשבתי שאנצח כי הרגשתי את השטח. הם השקיעו המון כספים מולי, ואני שקל לא השקעתי, לא היו לי מקורות, אבל האמונה בדרך, צדקת הדרך והיושרה שלי – הם שמשכו את ציבור עובדי ההוראה לבחור בי. לשמחתי הרבה, אני כבר ארבע קדנציות נבחרת ברוב מוחלט. הציבור מאמין בי, הוכחתי את עצמי, וממשיכים לתת תמיכה מאוד רחבה".



אחרי עשרות שנים במערכת החינוך החליטה לפני כמה שנים בן דויד שתתמקד רק בעבודתה בהסתדרות המורים. "זה היה מאוד קשה לכהן בשני תפקידים, גם כמורה וגם כיו"ר", היא אומרת. "אם אני עושה תפקיד, אני רוצה לעשות אותו ב־100%, וראיתי שזה מושך אותי ושואב אותי".



כיו"ר סניף הסתדרות המורים בקריית גת והסביבה הובילה בן דויד שלל מאבקים, בהם מאבק של אזורי עדיפות לאומית למורים (מתן הטבות למורים שעובדים באזורים מסוימים – ע"ל) ומאבק מול המזכ"ל הקודם יוסי וסרמן להסיר את החיסיון בין הנהלת הארגון לעו"ד רונאל פישר.



בנובמבר האחרון נבחרה בן דויד גם ליו"ר סיעת אמ"י, הסיעה הגדולה בהסתדרות המורים. לתפקיד מזכ"לית הסתדרות המורים נבחרה בן דויד במקומו של וסרמן, שכיהן בתפקיד 14 שנה והתפטר מתפקידו בעקבות כתב האישום החמור שהוגש נגדו לאחרונה בגין קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים.



“צריך לתקן”


אומנם על בה"ד 8 בן דויד לא הייתה האישה הראשונה לפקד, אך היא עשתה זאת בהסתדרות המורים לאחר שנבחרה ברוב של 78% לאישה הראשונה בתפקיד המזכ"ל מאז שנת הקמתו ב־1903. "כשהוגש כתב האישום נגד וסרמן, אמרתי לו שהוא חייב להתפטר, ואם לא - ננקוט צעדים אחרים", היא אומרת. "יש לי הזכות לפרוץ את תקרת הזכוכית ולייצג את רוב הנשים שעוסקות בתחום ההוראה, למעלה מ־95%".



את לא חושבת שצעד כמו שביתה משדר מסר הפוך וגורם לפגיעה בעובדי ההוראה?
"סכסוך העבודה הוצע על ידי קודמי בתפקיד. ההסתדרות ניהלה חודשים של הידברות, וזה לא צלח. עשו א', עשו ב', אמרו 'עוד חודש נפתור'. יש לנו גם תכתובות מול משרד החינוך, וגם אני ישבתי בישיבות, אבל ראיתי את האטימות. מה יש עוד לשבת כשאתה רואה אטימות? זו הייתה הדרך היחידה לבוא ולעשות מעשה. זה נפל במשמרת שלי, והתנהלתי לא על דעת עצמי. ישנה פה ההנהלה שהחליטה, ישנו כאן גד דיעי, מ"מ המזכ"לית, עם הניסיון שלו, שאמר גם 'די'. הציבור צריך להבין שאין לעובדי ההוראה שעות עבודה. עובד הוראה לא מתנתק. הוא מגיע הביתה, בודק מבחנים, עושה שיחות טלפון. מתי הוא יפנה את הזמן למשפחה? הצד השני (משרדי החינוך והאוצר – ע"ל) לא אמר מילה ולא נתן התייחסות בחצי מילה על הדרישות שלנו כלפיו. הוא לא היה ענייני. אם הם היו חוסכים את הזמן לרוץ מאולפן לאולפן ולהכפיש אותי והיו סוגרים את הסיפור הזה, אז לא היו צריכים להתעסק עם יפה בן דויד. הייתה התייחסות לא עניינית. הם יודעים שהם טועים ושהם צריכים לתקן. הם ניסו להסיט את הדיון, לעשות כותרות ולהביא את הציבור נגדי".



מה דעתך על כך שארגון המורים לא הצטרף לשביתה וכלל לא התייחס אליה?
"אני מתעסקת בהסתדרות המורים, לא מתעסקת בארגון המורים. יש לו יו"ר משלו, וכל אחד עושה לפי ראות עיניו".



לא כדאי לדעתך לאחד את השורות ולעבוד יחד בשיתוף פעולה?
"כל מה שיעזור לציבור עובדי ההוראה - אני שם. כל מה שיהיה טוב עבור המורים חברי הסתדרות המורים - אני שם. לא פוסלת לעבוד עם יו"ר ארגון המורים רן ארז. אני רואה את המטרה, ממוקדת מטרה. אין אגו".



במאי 2017 יתקיימו הבחירות הרשמיות למזכ"לות הסתדרות המורים, ואז מתכננת בן דויד להתמודד על התפקיד. מה היעדים שהצבת לעצמך אם תיבחרי?


"אני רוצה לשפר את שכרו של המורה ואת מעמדו. להחזיר את הסמכות המורית. אני רוצה שהציבור ומשרדי הממשלה לא יעריכו את המורים בפה, אלא במעשים. שהציבור יעריץ את המורים. אני בטוחה שאם משרדי הממשלה יתייחסו כמו שצריך, ההערכה תחלחל לציבור. לצערי, זה לא קורה. אני מקווה שנעשה את זה בדרכי שלום, אבל אם לא - נפתח במלחמה. מעולם לא ניהלתי מאבק והפסדתי, כי אני מנהלת אותו בשכל, בשותפות, עם ההנהלה. למה נשים מצליחות יותר? כי אנחנו מפוקסות יותר, יש לנו אינטליגנציה רגשית, אנו רואות דברים בראייה רחבה. אני זכיתי להיות מזכ"לית הסתדרות המורים הראשונה, אבל אביא את התוצאות הכי טובות".



מתוך ארבעת ילדיה של בן דויד, סבתא טרייה, רק בת הזקונים שלה הולכת בעקבותיה ולומדת חינוך מיוחד. "הילדים תמיד אמרו לי דבר אחד: 'אנחנו לא ניכנס לתחום ההוראה, כי אנחנו רואים איך מתייחסים למורים, ואנחנו לא רוצים שיתייחסו אלינו ככה'", היא מספרת. "הילדה הקטנה אמרה שאין סיכוי שהיא הולכת ללמוד הוראה, אבל כשהתחילה לעבוד עם ילדים, היא ראתה שמאוד אוהבים אותה ושהיא מצליחה". 



תגובות


ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך מצר על החלטת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד לפגוע בתלמידים, במורים ובהורים ולגרור משק שלם לשביתה שרירותית, כוחנית ופזיזה. כל זאת בשל שיקולים אישיים הקשורים במרוץ שלה לראשות הסתדרות המורים במאי הקרוב. כך לא בונים יחסי עבודה המבוססים על אמון ושיתוף פעולה".



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "גברת יפה בן דויד פעלה בחוסר תום לב בהעלותה לראשונה בפני מנכ"ל משרד האוצר את הנושאים שהיוו כביכול את עילת השביתה רק ביום ראשון בלילה, בעוד שלפני שלושה חודשים בלבד נחתם הסכם קיבוצי שבו התחייבה הסתדרות המורים לשקט תעשייתי עד לסוף חודש יוני 2018. במהלך הפגישה שנערכה בראשות מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"לית משרד החינוך, סירבה מזכ"לית הסתדרות המורים לפתרונות שהוצעו על ידי מנכ"ל משרד האוצר לפנים משורת הדין והחליטה להעדיף את האינטרס האישי של קידום שמה ומעמדה על פני טובתם של הורי, מורי ותלמידי ישראל".