כאלפיים הגיעו הערב (שבת) לכיכר רבין, בעקבות קריאתם של ארגון גשר, שלושת המשפחות וסרן (מיל.) זיו שילון, להפגנה נגד קריאות ההסתה נגד בכירי צה"ל בעקבות הרשעתו של אלאור אזריה בהריגת מחבל. לבמה עלו לנאום נציגי תנועות הנוער ביניהם בני עקיבא, הנוער העובד והלומד. שילון סיפר על פציעתו הקשה באוקטובר 2012: "אלפי הודעות התמיכה שקיבלתי חיזקו אותי, האחדות נתנה לי ביחד עם התמיכה את הכוח להמשיך הלאה, אחרי הפציעה הקשה. הדברים הגדולים של כולנו הם האחדות למען מטרה אחת - שיח בריא יותר". הוא הוסיף: "מותר לתמוך בכל אך יש דרך להביע דעות - דרך נועם ולא דרך של רצח ושל גידופים המטרה שלי לאחד את כולם להפסיק עם הגידופים".

אילן גאל דור, מנכ"ל ארגון גשר, שמימן וארגן את האירוע ציין: "באנו לפה כדי לקרוא לחברה הישראלית ולמנהיגיה לא לפלג את העם. יש לנו צבא אחד ומשטרה אחת, עם אחד, חייבים לעשות הכל כדי למנוע את הקרע. האלפים שהגיעו לכאן הערב מראים שיש לנו עם חזק שהנושא חשוב לו ויעשה הכל כדי למנוע דבר כזה". 

בסמוך לעצרת הפגינו עשרות פעילי ימין בצעקות לשחרר את אלאור אזריה, שוטרים רבים חצצו בין המחנות והעצרת התקיימה באווירה טעונה ומתוחה. בין הנוכחים היו מספר חברי כנסת ואלוף במילואים ויושב ראש מפעל הפיס עוזי דיין, שכזכור העיד למען אזריה במהלך משפטו.

עוזי דיין אמר למעריב: "התחושה היא שירדנו מהפסים וחשבתי שכשיש קריאה להתלכד כולנו צריכים להתאחד נגד כל הסתה. המסר שלי הוא אחדות, ושיח יש לנו רק ארץ אחת, צבא אחד ועם אחד ואסור לפגוע בו. הפוליטיקה והתקשורת לא יתקנו - הדבר הוא בידינו". עם זאת, דיין הזהיר בתשובה לשאלה לדעתו האם היה צריך לאפשר לכרמי בוזגלו לדבר. "אני לא מכיר אותו אבל העיקרון היא של שיח ולדעתי היה אפשר לתת לו לדבר נראלי שהוא מדבר מדם ליבו. אני מקווה שהערב עשינו צעד חשוב וראשון לחזור לשיח ולאחדות".

חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני) שנכח בעצרת בתל אביב נגד ההסתה אמר: "לצערי בישראל עומק ההסתה כעומד החקירה, אך הציבור בישראל לא מוכן לקבל את הטירוף שראינו כאן השבוע. אלפי האנשים כאן הם התשובה הכי טובה להסכמה שבשתיקה מצד ראש הממשלה להסתה הפרועה נגד הרמטכ"ל".
 


זיו שילון בעצרת. צילום: אבשלום שושני


אישה נוספת שבלטה בנוכחותה ודיברה בהתרגשות, היא בת גלים שער, אימו של גל-עד אחד משלושת הנערים שנחטפו ונרצחו ב-2014. היא אמרה כי "לכל אחד מאיתנו מוטלת האחריות לפעות למען הערבות ההדדית ולשמור על המרקם הנדיר שיש בעם שלנו, בואו נלמד להסתכל אחד על השני בעיניים טובות. נלמד להכיר את השוני בינינו. בואו נחבק אחד את השני, נחבק את הצבא שלנו ואת המדינה שלנו. בואו ניקח אחריות!".

לקראת סוף העצרת פרצה מהומה, כאשר רן כרמי בוזגלו, הדובר של משפחת אזריה, התפרץ לבמה ודרש לאפשר לו לדבר. "שלוש דקות אני רוצה לדבר", צעק כשהוא מניף ידיים לקול שריקות בוז של הקהל. הוא החל לנוע מצד לצד, וסירב להתפנות מהבמה. בעקבות זאת נוצרה מהומה, והוזעקו למקום שוטרים שפינו אותו בכוח מהבמה, ועיכבו אותו לחקירה. 



בתגובה למעצר, צ'רלי אזריה הבהיר כי "למשפחה אין שום דובר". הוא הוסיף: "המשפחה מגנה בכל תוקף כל אלימות פיזית או מילולית שבוע טוב לעם ישראל".



 


רן כרמי בוזגלו נעצר בהפגנה. צילום: אבשלום שושני




רן כרמי בוזגלו מתפרץ לבמה בעצרת האחדות. צילום: אבשלום שושני



כזכור, שלשום פרסם שילון פוסט נוקב בפייסבוק, בו קרא לסולידריות ואהבה הדדית ולהחזרת מרכז הכוח שלנו שהולך ומתפורר - האחדות שלנו. שילון כתב בפוסט: "התקופה הקרובה הולכת להיות מורכבת והיא איננה פשוטה כלל. אני מרגיש שהעם שלנו מפולג, כואב, שונא, מאוכזב, מיואש... אני יושב מול מסך הטלפון היום ופשוט קורא בניסיון לאתר שביב תקווה.



"אבי בן ה-70 ישב לצידי בסלון ואמר 'שנאה כזאת לא ראיתי בחיים שלי במדינה' בפשטות הכל כך אופיינית לו. ואז זה הכה בי הכאב הזה בחזה, הלכתי לחדר ופשוט התחילו לזלוג לי דמעות. כן אני, שלא בכיתי ברגעים קשים שאיני מאחל לאיש, ישבתי היום ופשוט בכיתי, לבד עם עצמי, דמעות מאופקות אך מלאות כאב כפי שלימדו אותי לבכות בצבא על אחים לנשק שאבדו לי, בכיתי על עם ישראל שקורע את עצמו לרסיסים בשנאה חסרת תקדים".





עוד כתב שילון כי: "בכיתי על הידיים שהשארתי בעזה ושאלתי את עצמי אולי בפעם הראשונה בחיי, האם היה שווה להילחם על עם ששונא את עצמו? בכיתי על שירה שלי שבמציאות אחרת אני הייתי מלמד אותה לקשור נעליים והיום איני יכול לעשות זאת, בכיתי על המציאות אליה היא גדלה, על החברים לכיתתה שההורים שלהם 'לא ישלחו לצבא', לצבא שאני כל כך אוהב, הם לא ילכו? לצבא שבו איבדתי חברים כה רבים בשמירה על המולדת, הם לא ילכו? לצבא שהיה עד כה קונצנזוס, מגדלור לכל צבאות העולם והיום חלקים מהעם עליו הוא מגן קוראים לרצח של העומד בראשו? לצבא הזה הם לא ילכו... לצבא היחיד שמבטיח את קיומו של העם הזה, אוי כמה כואב לי לשמוע את האמירות היום, בלי קשר לאג'נדה פוליטית, הכל פשוט מלא שנאה! מה קרה לנו עם ישראל? מה קרה לנו עם ישראל? מה קרה לנו עם ישראל?".



"אני קורא לכולכם ימין, שמאל, דתיים, חילונים, כאלו שאינם יהודים, פוליטיקאים, אומנים, אנשים מן השורה, אזרחי ישראל: בואו עזרו לי לכתוב את השלט, בואו חבקו את המדינה שלנו - היא מדממת!".



ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, קרא לאזרחים להצטרף הערב לסרן (במיל') זיו שילון למחאה נגד השיח האלים: "אני קורא לאזרחים שסולדים מהשיח האלים שמשתלט לנו על המדינה ומאיים לפרק את החברה הישראלית, לבוא הערב לכיכר רבין ולהתייצב לצידו של סרן (במיל') זיו שילון ולצדם של נציגי ציבור ואזרחים מודאגים, שיגיעו למחאה של אחדות, סולידריות ושמירה על ערכיה וסמליה של מדינת ישראל".



"על כולנו, ימין ושמאל, מנהיגי ציבור ומובילי דעה, מראש הממשלה ועד אחרון חברי הכנסת, לצאת הערב באמירה ברורה וחד משמעית שקוראת לעצור את הטירוף וההתלהמות ולהשיב את השפיות והסובלנות למדינה, הוסיף הרצוג.