83% מהנהגים הצעירים לא תמיד חוגרים חגורת בטיחות בנסיעתם בעיר - כך עולה מסקר חדש שערכו חניכי קבוצות הנוער של עמותת אור ירוק, החושף את הרגלי הנסיעה של הנהגים הצעירים ובני הנוער של ישראל. על פי נתוני העמותה, 42 נהגים צעירים נהרגו ב־2016 בתאונות דרכים, לעומת 37 נהגים צעירים שנהרגו בתאונות דרכים ב־2015 - עלייה של 14%. חלקם במצבת הנהגים הוא כ־15%, אך הם מעורבים בכ־20% מסך תאונות הדרכים הקטלניות.



85% מהנשאלים הודו כי לפעמים או תמיד הם אינם נותנים זכות קדימה להולכי הרגל. 63% הודו כי לפעמים או תמיד הם נוסעים במהירות מופרזת. כמעט מחצית ממשתתפי הסקר (46%) אמרו כי לפעמים או תמיד הם מדברים בטלפונים הניידים ללא דיבורית בשעת נהיגה. נתון מדאיג לא פחות הוא ש־19% ענו שהם חוצים צומת באור אדום לפעמים או תמיד, ו־18% אמרו כי הם נוהגים בהשפעת אלכוהול לפעמים או תמיד.



תאונת דרכים קטלנית בכביש 6. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
תאונת דרכים קטלנית בכביש 6. צילום: תיעוד מבצעי מד"א




"כמעט מדי שבוע נהרג צעיר, חסרה אכיפה"



עוד עולה מהסקר כי 21% אינם סבורים שמסוכן שלא לתת זכות קדימה להולכי הרגל; 18% אינם סבורים שמסוכן לנהוג ללא חגורת בטיחות ו־20% אינם סבורים שמסוכן לנהוג ולדבר בטלפון ללא דיבורית. כמו כן, 12% אינם סבורים שמסוכן לנהוג במהירות מופרזת, ו־5% אינם סבורים שמסוכן לנהוג בהשפעת אלכוהול.



שמואל אבואב מנכ”ל עמותת אור ירוק הגיב על הנתונים ואמר: “נתוני הסקר חמורים ומצביעים על בעיה בחינוך לבטיחות בדרכים ובעיקר על היעדר אכיפה משטרתית בכביש. כמעט מדי שבוע בממוצע נהרג נהג צעיר בתאונת דרכים; רבים מהם אינם חוששים להיתפס בידי המשטרה, כי למעשה כמעט שאין נוכחות של ניידות התנועה בכבישים. זו התוצאה של קיצוץ חד והרסני במספר ניידות התנועה והשוטרים. החינוך והמודעות חשובים מאוד, אבל ללא אכיפה מוגברת ונוכחות משטרתית - בעיקר באזורים שבהם יש נהגים צעירים רבים כמו אזורי בילוי - לא נוכל להציל חיים”.