לאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול את הצעת חוק "שוברים שתיקה", מספר תלמידי תיכון מאזורים ומרקעים שונים בארץ, הסכימו להגיד בשיחה עם "מעריב אונליין" מה דעתם על החוק החדש, והאם היו מקבלים בזרועות בפתוחות את הארגון הזה, או ארגונים דומים בבית ספרם. כאמור, "שוברים שתיקה" הינו ארגון שמטרתו להביא לידיעת הציבור עוולות שונים מהלחימה בשטח, לרבות עדויות של חיילי צה"ל ששותפו עמם. 



דני מלהבים, תלמיד כיתה י"ב, אומר כי הוא לא זוכר שנציג של הארגון הגיע לבית ספרו וכי לדעתו גם לא ראוי שנציגיו יגיעו. "אני חושב שזו טעות להכניס את הארגון לבית הספר כי הבעיה היא לא הקיום של הארגון אלא בקהלים שהוא מגיע אליהם. תלמידי כיתות י"א וי"ב הם תלמידים שנמצאים במהלך מיונים לצבא. יש אצלי תלמידים בשכבה שתאריך הגיוס שלהם הוא עוד חצי שנה. אנחנו יכולים לסמוך על הצבא שיידע להכין את בני הנוער שנכנסים אליו בצורה הטובה ביותר, כך שיהיו חיילים מוסריים ואף אחד לא הסמיך את הארגון הזה לבוא ולחנך את החיילים העתידיים שלנו, פה לדעתי שורש הבעיה".



"הם באים כמחנכים, כקובעי המדיניות וקו המוסר של צה"ל ואני חושב שאף אחד לא שם אותם לקבוע את כללי המוסר", מדגיש דני ומוסיף כי הוא חושב שאם נציגי הארגון היו מגיעים לבית ספרו הם לא היו מתקבלים בברכה, ושהייתה ביקורת כלפי בית הספר כפי שהייתה בבתי ספר אחרים כמו מעיין השחר והגימנסיה הרצליה. "אני באמת לא חושב שזה מקומם. הבעייתיות הכי גדולה שלהם בכניסה לבית הספר זה שהם נתפסים כמי שמעצבים את המוסר של חיילי צה"ל העתידיים וזה לא מתפקידם".



תהילה פלד, תלמידת כיתה י', לומדת בבית ספר תהיל"ה, בית ספר דתי לבנות בירושלים, מסכימה עם דני ואומרת "אצלנו בבית הספר לא הייתה הרצאה של הארגון ואני בטוחה שאם היו מודיעים לי או לחברות שלי בשכבה היינו מתנגדות מאוד. אני ממש נגד הארגון, נגד 'בצלם' ונגד 'תעאיוש'. אני וחברות שלי רוצות לעצור אותם להגיע לבתי ספר אחרים. לא ייתכן שארגון אנטי ישראלי פועל בכל העולם נגד ישראל, מפיץ שקרים ועושה שטיפת מוח, זה פשוט לא נורמלי שנותנים לזה לקרות".



"מעודדים אי גיוס לצה"ל"



שגיב תבור, תלמיד כיתה י"ב מיישובי גדרות, אומר מנגד כי "'שוברים שתיקה' זה ארגון כמו כל ארגון אחר שיש, אזרחים שבאים להביע את הדעה שלהם גם אם זה משהו שאנחנו אוהבים או לא אוהבים לשמוע. הבעיה בארגון שהוא אומר דברים נגד השלטון, ורק דברים שליליים על הצבא. הם לא מבקרים את הצבא, אלא מסיתים בכך שהם אומרים דברים חריפים. ברור שיש דמוקרטיה, אבל הבעיה היא הדרכים שהם עושים את זה".



"אני כן חושב שהארגון עצמו מבורך כי צריך להיות ארגון שחייב לבקר משהו מסוים בשלטון או בחברה, אם זה מה שקרה ב'בצלאל', פרשת אלאור אזריה. לפי דעתי יש גבול מסוים של ביקורת, ואם עוברים את הקו האדום של הביקורת, זה יכול להפוך להסתה ולפגוע באנשים", אומר תבור.



לדעתו, "חשוב שכל מי שיש לו דעה יוכל להציג אותה והוא חייב להגיע ולהשמיע את הקול שלו, אבל צריך לזכור שמדובר בחבורה של אנשים צעירים, שאצל רובם הדעה לא מגובשת, וצריך לחשוב איך להעביר את הדעה ולא ללכת לכיוון של הסתה. דווקא אם 'שוברים שתיקה' היו מגיעים הייתי מתלהב לא בגלל שאני מאוד אוהב את הארגון אבל מבחינת להכין שאלות, לדבר עם המרצה ולהתכונן מנטלית, אני חושב שזה כן חשוב".



דון מכפר יונה, תלמיד כיתה י"ב, מספר כי נציגי הארגון לא היו בבית ספרו ולדעתו, "לא היו רואים את זה בעין טובה, והדעה הפוליטית לא משנה".



"ארגונים כמו 'שוברים שתיקה' מעודדים אי גיוס לצה"ל, וביישוב שאני מתגורר בו אחוזי הגיוס גבוהים, ובבית הספר מעודדים גיוס משמעותי לצבא ומדברים על למה חשוב להתגייס. אלו הרצאות שמגיעות אלינו, ופתאום לראות ארגון כמו זה, זה עושה מטרה הפוכה. לא חושב שהארגון יתקבל בידיים פתוחות. אני חושב חד משמעית שלארגון אין מקום במוסדות חינוך וגם באוניברסיטאות, זה לא המקום שלו כמו שגם לארגון להב"ה אין מקום".



כזכור, הצעת החוק עלתה לאחר שיצאה הנחיה של משרד החינוך שלא לאפשר לארגון "שוברים שתיקה" להופיע בפני תלמידים בבתי הספר. את החוק מקדם שר החינוך, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, והוא הוגש על ידי חברי הכנסת שולי מועלם רפאלי ובצלאל סמוטריץ' מסיעתו. בין החתומים על החוק: ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), ח"כ מירב בן ארי (כולנו), ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), ח"כ יואב קיש (ליכוד) ונוספים.