דוח של מחלקת החקירות ברשות הארצית לכבאות והצלה, שנחשף כאן לראשונה, מגלה כי כמעט כל השריפות הגדולות בגל שפרץ בכל רחבי הארץ לפני כחודש וחצי, מקורן בהצתה מכוונת. טפסר רן שלף, ראש מחלקת החקירות, קובע כי 71 מתוך 80 השריפות שנחקרו הוצתו במתכוון, ולא נגרמו כתוצאה מרשלנות או מכשל חשמלי כזה או אחר. מספר קטן מתוכן נותר תחת ההגדרה של "חשד להצתה".



גל השריפות הגדול הותיר אחריו - לבד מחורש שרוף בהיקפי ענק, בתים שלא נותר מהם דבר, ומשפחות רבות שכל רכושן עלה בלהבות – גם ויכוח גדול באשר לסיבות שגרמו לשריפות. מול ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שטענו כי מדובר בגל הצתות על רקע לאומני, היו שטענו כי הם מיהרו להסיק מסקנות וכי לא מדובר כלל בהצתות.



עם שוך האש החלו ברשות הארצית לכבאות והצלה בחקירה נרחבת של הגורמים לפרוץ השריפות. מאחר שמדובר במספר עצום של אירועים, הוחלט בנציבות להתמקד בחקירת 80 מהם. מדובר ב־39 הדליקות הגדולות, שאליהן הוזנקו לפחות עשרה צוותי כיבוי, וכן בדליקות שלגביהן הגיע מידע מחשיד מגורמים שונים שמחוץ למערך כיבוי האש.



הקושי לחקור את כל אירועי השריפה נבע מכך שבעוד שביום ממוצע מטפלים שירותי הכיבוי ב־75 אירועי דליקות ברחבי הארץ, בשיאו של השבוע המדובר טיפס המספר ל־460 אירועים ביום, כרבע ממספר הדליקות בשנת 2015 כולה. מפת ההצתות שמצורפת לדוח, שעליו חתום טפסר שלף, מלמדת כי מדובר בפריסה ארצית מהנגב ועד לגבול הצפון.



הקביעה של חוקרי השריפות באשר לדליקות שנגרמו בכוונת מכוון נשענה על זיהוי של כמה מוקדים שהובערו באותו יער, על בקבוקי תבערה או חומרי בעירה אחרים שנמצאו ליד מוקד הדליקה, על ערימות זרדים מוכנים להדלקה שנמצאו בשטח וכן על צילומים שהתקבלו מחיל האוויר. בחלק מהמקומות תיעדו סרטוני אבטחה את המציתים.



הדוח מפרט, כאמור, את רשימת השריפות הגדולות ואת השורה התחתונה שקבעו החוקרים לגביהן. ביישוב נווה צוף, שפונה בליל שבת מכל תושביו, עלו באש 40 בתים, 18 מתוכם נשרפו כליל. חוקרי השריפות איתרו במקום שני מוקדים וקבעו כי מדובר בהצתה.



זו הייתה השורה התחתונה גם בחקירת האירוע בזיכרון יעקב, שם שריפת חורש גדולה גלשה ליישוב, כילתה בתים והביאה לפינוים של תושבים רבים. החקירה העלתה כי מדובר בהצתה, אחרי שבמוקד הדליקה נמצא בנזין. ביישוב נטף נקבע כי מדובר בהצתה, לאחר שבשטח נתגלו בקבוקי תבערה.



בחיפה, שם כזכור פונו עשרות אלפי אנשים מבתיהם, נמצאו חמישה מוקדים של שריפה. שלושה מהם הצליחו לוחמי האש לכבות בפרק זמן קצר יחסית. שתי נקודות אחרות התפתחו לממדי ענק, וחוקרי השריפות קבעו כי הן נגרמו כתוצאה מהצתה מכוונת. כך גם ביישובים טלמון ודולב, שבהם עשרות משפחות נאלצו להתפנות לאחר שהאש הגיעה אל הבתים.



בשריפה הגדולה שפרצה בין נחף לחרשים, יישוב שחלק מתושביו פונו, איתר חיל האוויר שלושה מוקדי אש שונים, וחוקרי השריפות קבעו כי מדובר בהצתה מכוונת. ביער מגידו נמצאו שלושה מוקדים רחוקים זה מזה. סמוך לעין כרם אותרה ערימת זרדים שנקשרה היטב לגזע עץ והייתה מוכנה להדלקה.



במערכת אכיפת החוק מודעים לפער שבין הממצאים של חוקרי השריפות ליכולת להביא אותם לידי ביטוי באמצעות כתבי אישום. בניגוד לתחומי פשיעה אחרים, בכל מה שקשור לדליקות, השריפה לא מותירה אחריה טביעות אצבע וגם אם המציתים מותירים אחריהם ראיות בשטח, בדרך כלל לא נותר מהן דבר. כך או כך, לפחות בכל האמור לשריפות הגדולות, דוח החוקר הראשי נותן תשובה ברורה באשר לסיבה שהביאה לפריצתן וקובע כי הן נגרמו במכוון.