המתיחות בפתח תקווה גוברת:ניסיון האונס של נערה בת 12 בביתה בפתח תקווה בשבת על ידי סודני, ושלל אירועים בעיר בהם היו מעורבים עובדים זרים בעיקר מאריתריאה וסודן, הובילו את ראש עיריית פתח תקווה, איציק ברוורמן, להפנות מכתב חריף ונוקב אל השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שרת המשפטים איילת שקד, מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הקורא לדאוג למענה חירום מיידי לבעיית העובדים הזרים בעיר.



במכתב, ברוורמן שולח מסר מאיים וברור אל מקבלי ההחלטות: "אם לא תיקח המשטרה את החוק לידיים תעשה זאת העירייה כפי ראות עיניה. אני מתריע בפניכם כי רף הסובלנות של תושבי העיר הולך וקטן לנוכח האדישות של גורמי האכיפה", כתב. "אינני מתכוון לתת יד לאדישות זו ובמידת הצורך אמנע בכוח כניסתם של עובדים זרים לעיר".



לדבריו, ניסיון אונס הנערה בסוף השבוע האחרון גרם לו להגיב. "נפל דבר כאשר באירוע מזעזע פרץ עובד זר סודני לביתה של משפחה שישנה את שנת הלילה וניסה לפגוע מינית בנערה בעודה ישנה. מקרה תקיפה זה מצטרף למקרים נוספים בהם החיכוך האלים עם ציבור העובדים הזרים הופך למטרד מסוכן של ממש, ולא אאפשר זאת עוד".



לדבריו, "השיטור המקומי עושה כמיטב יכולתו ומפקדיו פועלים בכל הכוח העומד לרשותם אך השינוי בהרגלי ההגירה של העובדים הזרים לפתח תקווה ולערים סמוכות מחייב מענה מיידי לבעיות שנוצרו כתוצאה מכך", כתב ברוורמן. "חובתה של המשטרה לקחת את החוק לידיה ולאפשר לתושבי העיר חיים בטוחים ושקטים ללא איום מצידם של עובדים זרים העוזבים בהדרגה את תל אביב ומגיעים לישובים הסמוכים בגלל תנאי מגורים זולים וחוסר יכולת לאכיפה אפקטיבית".



"המסתננים כבשו את פתח תקווה". צילום: אלון חכמון



"סיוט להתגורר כאן"


בפתח תקווה קיימת עוינות גוברת בין התושבים לעובדים הזרים. במרכז העיר מלינים סוחרים על נוכחות עובדים זרים שגם פותחים עסקים בסמוך אליהם ולטענתם פוגעים בחיי המסחר. "יש פה חאמרות בתוך מבנים מסוכנים, יש פה מסעדות ועסקים אחרים והכל בלי אישורים ובלי פיקוח. איתנו מחמירים וכאן מקלים וזה יוצר תחרות לא הוגנת ותסיסה". נוכחות העובדים הזרים בעיר, שפותחים מועדונים ומסתובבים בהתקהלויות, גורמת למתחים: "הם שותים לשכרה, מסתובבים פה בצורה מפחידה ופשוט סיוט להתגורר כאן", אומרים תושבים בעיר.



ישנם גם תושבים המתריעים מפני ארועים כמו ניסיון האונס שקרה בסוף השבוע האחרון. הם מלינים על הסכנות הנוסעות מכך שפליטים רבים מתגוררים במבני תעשייה ללא היתר, ובדירות שפוצלו באופן פיראטי, וחוששים מכך שהמצב הקשה יניע את הפליטים לאלימות כלפי התושבים בעיר. התושבים המודאגים, בהובלתה של טל ליגה, קראו לראש העיר לטפל בבעיה: "העירייה והמשטרה חייבות לפעול לפינוי מבני התעשייה שהפכו למגורים. אלו מגורים בתת תנאים וללא ספק הצפיפות והדוחק יובילו את העובדים הזרים להתמרמרות וכעס אותה בעצם יפגינו כלפי עוברי אורח, תושבים מהשורה שמתגוררים בסמוך. ממילא המגורים בסמיכות לתחנה המרכזית נמצאים תחת סביבה ישנה ולא מפותחת והנה עתה גם העובדים הזרים ואיש לא דואג לנו בעירייה".



אותם תושבים ואחרים הצטרפו אתמול אל תהלוכת מחאה שארגן חבר האופוזיציה רמי גרינברג, שהחלה בתחנה המרכזית והסתיימה סמוך לביתה של הנערה קורבן התקיפה המינית. "פתח תקווה לא הפקר", שרו עשרות המפגינים. "חיי ילדה עמדו בסיכון ואיש לא עושה דבר" הם זעקו. גרינברג האשים את העירייה והעומד בראשה בחוסר מעש: "יש כאן אוזלת יד של הרשות. הפקרות ממש. אני מתכוון להעלות את הנושא לסדר היום ולבקש הסברים ופתרונות. יש פה תושבים עם ילדים וילדות קטנים שחוששים להסתובב בעיר ואסור שזה יקרה כי דברים כאלה יכולים להיגרר להסלמה".



"מתרבים דיווחים אודות אירועי אלימות"


ראש העירייה התייחס גם לדברים האלו במכתבו: "בשבועות האחרונים מתרבים דיווחים אודות אירועי אלימות הקשורים לאוכלוסיית העובדים הזרים בעיר", כתב ברוורמן ומותח ביקורת על קצב ההתנהלות של גורמי האכיפה. "על אף התראותינו ובקשותינו לתגבר מיידית את צוותי הפעולה ואת האמצעים כנגד מפצלי הדירות המאפשרים את מגורי העובדים הזרים בתנאים של דוחק וצפיפות, נראה שלרשויות האכיפה יש זמן וסבלנות למציאת הפתרון".



נציין כי לשום גורם ברשויות החוק אין נתונים מדויקים על מספרם של העובדים הזרים והפליטים שנמצאים בארץ לא כל שכן בפתח תקווה. נכון להיום מעודכנים ברשות האוכלוסין 2,149 עובדים זרים חוקיים בענף הסיעוד הרשומים אצל מעסיק המתגורר בפתח תקווה וזאת מתוך 49,156 עובדים זרים החוקיים בתחום הסיעוד הרשומים בכל הארץ.



על פי גורם בכיר ברשות האוכלוסין, אין בידי הרשות נתונים לגבי ענפי עיסוק אחרים לרבות הסעדה, ניקיון, בנייה ואחרים וכן אין בידי הרשויות נתונים על עובדים זרים שנכנסו שלא בהיתר ואין ברשותם אשרות שהייה. עוד נמסר מרשות האוכלוסין כי חלק לא מבוטל מהעובדים הזרים הרשומים לכאורה כדין, משנים באופן תדיר את אזור מגוריהם הכל בהתאם למעסיק שלהם או תנאי המגורים ולא מין הנמנע כי עובדים הרשומים בתל אביב עברו להתגורר בפתח תקווה ואחרים עשו דרכם החוצה לערים שכנות.