בהמשך למסקנות ועדת ביטון, נוספו יצירות של יהדות המזרח וספרד לתוכנית הלימודים. משרד החינוך פרסם היום (שני) כי החל משנת הלימודים הבאה, לימודי החובה בספרות יכללו התייחסות מעמיקה ליוצרים ויצירות מיהדות המזרח וספרד. ד"ר שלמה הרציג, המפקח על הוראת הספרות במשרד החינוך, מדגיש כי לימודי הספרות המעודכנים ימנעו מצב בו תלמידים לא ילמדו יצירות ספרותיות מזרחיות. "עדכון התוכנית יעשיר ויעצים את מקומה של היצירה המזרחית, הן בתוכניות הלימודים בספרות והן בהוראה בפועל של יצירות הספרות בכיתות הלימוד", אמר ד"ר הרציג.



זוהי לא הפעם הראשונה בה נכנסות יצירות של אמנים מיהדות המזרח וספרד ובמשרד החינוך מציינים כי הרומן הנלמד ביותר בחטיבה העליונה של בתי הספר העל-יסודיים בחינוך הממלכתי, הוא "חצוצרה בוואדי" מאת סמי מיכאל וכי גם הסיפורים "חיזו בטטה" מאת סמי ברדוגו ו"אח קטן" מאת רונית מטלון נלמדים ברוב הכיתות בחטיבות העליונות.



שר החינוך נפתלי בנט, התייחס לתוכנית החדשה ואמר כי "אנחנו ממשיכים ביישום המלצות ועדת ביטון ומעשירים כעת את תכנית הלימודים בספרות ביצירות אודות יהדות המזרח. כל ילדי ישראל ילמדו כחומר חובה לבגרות בספרות את סיפורם המופלא של עולי אתיופיה, את יצירותיהם של סמי מיכאל ואלי עמיר, ייחשפו לשירת הפיוטים ועוד. נמשיך להטמיע את מורשת יהדות ארצות ספרד והמזרח בתכניות הלימודים, כי רק כך נצליח לספר את הסיפור השלם".



שר החינוך נפתלי בנט. צילום: פלאש 90
שר החינוך נפתלי בנט. צילום: פלאש 90



מה ישתנה?


בבתי הספר העל יסודיים תורחב חובת הלימוד לתשע יצירות של יוצרים מיהדות המזרח וספרד, לעומת חובת לימוד של ארבע יצירות בלבד שנלמדו בעבר.



בחטיבות הביניים תוכנית הלימודים החדשה תכלול יחידת חובה בשם "היצירה המזרחית" שתכלול יצירות הקיימות בתוכנית הלימודים וכן יצירות חדשות שנוספו אליה. בתי הספר יחויבו ללמד לפחות שני שירים וסיפור אחד של יוצרים מזרחיים, בין היתר יוכלו לבחור בין:  "מלך בירושלים" של דן בניה סרי, "ג'ו איש קהיר" של אורלי קסטל בלום ו"אנשים פורחים הם דבר רך" של אמירה הס. 



בבתי הספר התיכוניים יחויבו ללמד לפחות שתי יצירות ספרות מודרניות של יוצרים מיהדות המזרח וספרד, בין היתר יוכלו לבחור בין: "הערבית שלי אילמת" מאת אלמוג בהר, "המינגווי וגשם הציפורים המתות" מאת בוריס זיידמן, "אני המזרחית" מאת עדי קיסר ועוד. בנוסף, הסיפור "חלום בדמי כבוד", של הסופר גרמאו מנגיסטו הוכנס לתוכנית הלימודים והחל משנת תשע"ט יהווה "יצירה במוקד" ותישאל עליו שאלה ספציפית בבחינת הבגרות בספרות.