ליז מורד בת ה-39, אמא לשתי ילדות חלתה לפני כארבע שנים במחלה קשה שפגעה בריאות שלה. השבוע, זמן קצר אחרי שעברה ניתוח השתלת ריאות, היא נגמלה ממכשירי ההנשמה, לאחר שהייתה מונשמת במשך כשנה. השתלת הריאות צפויה לאפשר לה תפקוד מלא ללא תלות בהנשמה, וזה אחד המקרים הבודדים בעולם שבו אדם, שמונשם זמן כה ארוך, עובר בהצלחה השתלת ריאות.



מורד סיפרה כי החלה להשתעל ללא הפסקה, התקשתה לנשום באופן סדיר ונחלשה מאוד. "לא הצלחתי לעלות שלוש מדרגות בגלל קשיי הנשימה ונאלצתי לבסוף לעזוב את עבודתי", הסבירה. בשנה האחרונה, ליז הייתה מאושפזת ומונשמת ועברה שתי החייאות. לרופאים היה ברור כי הפתרון היחיד למצבה הוא השתלת ריאות. היא חוותה קושי נוסף, מעצם העובדה שכשהייתה מאושפזת לא הסכימה שבנותיה יבקרו אותה ותקשרה איתן רק על ידי שיחות וידאו וסמסים.



יומיים לפני חנוכה בשנה שעברה, קיבלה אמה של ליז טלפון מבית חולים בילינסון ונאמר לה שנמצא תורם מתאים וההשתלה תוכל להתבצע בתוך מספר שעות. השבוע, לראשונה מזה כשנה, יצאה ליז ממחלקת הטיפול הנמרץ והחלה לנשום בכוחות עצמה. בנוסף, היא החלה לדבר בקולה, דבר שלא התאפשר בגלל ההנשמה, וללכת.



"היא ניצלה ממוות שלוש פעמים"



ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך ניתוחי לב וחזה בבית החולים בילינסון סיפר למעריב כי החולה "הגיעה להשתלה במצב יחסית טוב בגלל הטיפול שקיבלה בביתה לאורך השנה האחרונה שבה הייתה מונשמת". הוא הסביר כי "היא סבלה ממחלת ריאות, שגורמת לכיסי מוגלה בשתי הריאות. זו מחלה שבדרך כלל מופיעה אצל חולי CF למרות שהיא איננה חולה כזו. מדובר בנזק בלתי הפיך לריאות והזיהום וההידבקויות בריאות מקשים על ניתוח ההשתלה. מסיבה זו הניתוח התארך לתשע שעות שזה בערך פי שניים מניתוח השתלה רגיל".



"זהו סיפוק אדיר לראות את ההתקדמות הרפואית המדהימה שעברה ליז בזמן שעבר מרגע ההשתלה. שלוש פעמים ניצלה ליז מהמוות, כשעברה שתי החייאות וכשעברה את ההשתלה", אמר הרופא, "אני שמח שכעת היא נושמת בכוחות עצמה ומסוגלת לדבר. היא בחורה עם דרייב חזק לחיים ויש לה שתי בנות צעירות לטפל בהן. מנסניוני הרצון לחזור לחיים בריאים חשוב בהחלמה של מושתלים".