למשרד הכלכלה ולמשרד הבריאות הגיע מידע לפיו קיים חשש להימצאות עופרת במים שהופקו ממכונות קפה תעשייתיות. לאור חשש זה, הורה משרד הכלכלה, בתיאום עם משרד הבריאות, על דיגום של מכונות הקפה התעשייתיות מהדגמים אשר לגביהם עלה חשש לנוכחות עופרת. הדיגום שבוצע כלל מאות מכונות המשמשות בעסקים מתחום המסעדנות והאירוח, וכן מכונות המשמשות במגזר העסקי, כולל חברות פרטיות ומסחריות. 

במהלך תקופת ביצוע הבדיקות, ומטעמי זהירות מונעת, המליצו במשרד הבריאות להפחית בשתיית קפה ממכונות תעשייתיות המצויות במקומות עבודה עד לקבלת תוצאות בדיקה, ככל שהדבר מתאפשר. בנוסף, משרד הבריאות ממליץ לנשים בהריון להימנע משתיית קפה ממכונות תעשייתיות עד להודעה חדשה.
אין כל מניעה לשתות קפה ממכונות שנבדקו ונמצאו תקינות. במקביל, הוחל בביצוע בדיקה יזומה של דגמים שונים של מכונות קפה ביתיות, על אף שאין מידע שקיימת בעיה עם מכונות אלה. 
 
המכונות אשר בהן נמצאו עד עתה חריגות הן מהדגמים "לה פבוריטה" המיוצר בישראל ו"בינקי" שמיובא מאיטליה. בכמחצית מהמכונות שנדגמו, נמצאו רמות עופרת שעולות על התקן למי שתייה וכן מהרמות המרביות המותרות במשקאות, כפי שנקבע בקווים המנחים של משרד הבריאות. משרד נתן הוראה להפסיק באופן מיידי את השימוש בכל מכונה בה נמדדה רמת עופרת שמעל הרמה המותרת. 
 
בעקבות המידע שהצטבר, ולאחר התייעצות עם מומחים להנדסה, לטוקסיקולוגיה, ולבריאות הציבור, ובתיאום מלא בין משרדי הכלכלה והבריאות, הוחלט לבצע בדיקת עופרת לכל מכונות הקפה התעשייתיות בישראל. פעולה זו צפויה לארוך כחודש. מכונה אשר תימצא בה רמת עופרת לא תקינה בהתאם להנחיות המקצועיות, תיאסר לשימוש עד לתיקונה או החלפתה.
 

בעלי בתי הקפה בתל אביב הביעו תדהמה מהממצאים. בעל בית קפה מתל אביב מסר ל"מעריב": "אנחנו משתמשים במכונה אחרת שהיא תוצרת איטליה ואיננה אחת משתי המכונות שהוזכרו ואני מקווה שאצלנו הכל בסדר. נראה לי שתהיה עכשיו טרפת כי הישראלים חיים על קפה. מכורים".

ד"ר שי רייכר, מנהל תחום הערכת סיכונים במשרד הבריאות אמר: "לאחרונה טיפלנו בנושא של רעלנים וביניהם עופרת במי שתייה שעוברים דרך מכונות קפה תעשייתיות אלה שבבתי קפה, בתי מלון, מסעדות וכן בחברות במגזר העסקי כמו למשל חברות הייטק. במשקה באופן טבעי יש לעתים עופרת, כמו בחלב למשל. היא נמצאת בצמחים ובבעלי חיים. יש כמות מינימלית שנחשפים לה. מותרת כאמור רמה של 10 מיקרוגרם במי שתייה, ו-20 מיקרוגרם בכלל המשקאות שצורך הציבור. זה בהתאם לקווי מנחים כלליים של משרד הבריאות לרמות מרביות של מתכות כבדות".

עוד הוסיף: "קיבלנו מידע לפיו נמצאה בבדיקת מעבדה רמה חריגה של עופרת במספר מכונות בודדות. בעקבות מידע זה, הממונה על התקינה של משרד הכלכלה, בתיאום עם משרד הבריאות, הנחה על ביצוע בדיקה במאות מכונות נוספות משני דגמים, מהם עלה חשד להימצאות רמה גבוהה מהמותר של עופרת, על פי הנחיות משרד הבריאות. מניתוח תוצאות של מאות מכונות, נמצא כי ב-50% לא חרגו מהרמה המותרת למשקאות. ב–50% הנותרות, נמצאו רמות גבוהות מהמותר. בטווח של מ-20-150 מיקרוגרם לליטר".