שלוש שנים ארוכות נאבקים שורה של ארגוני סביבה ופעילים ממטרופולין חיפה ומכל רחבי הארץ בבקשת בתי הזיקוק בחיפה להרחיב באופן משמעותי את שטח מפעלי הקבוצה במתחם בחיפה ובהתאם את כושר הייצור שלהם - מהמפעלים המסוכנים ביותר לבריאות הציבור ולסביבה בישראל ומהמפוקחים שבהם.


אתמול (רביעי), לראשונה, רשם המאבק העיקש הישג חסר תקדים לכאורה בדיון המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שהתכנסה כדי לשמוע דיווח מאביגדור יצחקי - יו"ר המועצה ואיש אמונו של השר הממונה על מוסדות התכנון, משה כחלון - על כוונתו להביא לדיון מחודש את תוכנית ההרחבה, בהתאם לחוות דעת של משרד היועץ המשפטי לממשלה שקבע כי יש מקום לדיון חוזר.



ההישג אינו סופי, מכיוון שיצחקי בישר למועצה על שיח שהוא עצמו, כך מתברר, מתווך פעיל ונמרץ בו, בין עיריית חיפה לבין קבוצת בז"ן, בניסיון להגיע להסכמות שעוד לא הבשילו. ועדיין, הדברים שאמר יצחקי בדיון מדהימים: "העירייה, המועצה הארצית ונציגי בז"ן, גם היו"ר והמנכ"ל, הגיעו להסכמות, או כמעט להסכמות, לסוג של תיקון לתוכניות הקודמות.



הוסכם בין הצדדים כי בז"ן תצמצם את דרישתה לקליטה נוספת של מתקנים בשטח של 20% משטח המפעל (במ"ר – י"ב) – זה יבוטל, לא יוגדלו היקף הזיקוק וכושר הייצור ולא יוגדלו הפליטות. לא תותר תוספת אלא לצורך התחדשות המתחם (תחנת כוח וכדומה), וזאת בתנאי שהפליטות לא יגדלו. תוספת בינוי בשטח של 5% (משטח המפעלים הקיים) תתאפשר לצורך מתקני איכות סביבה ובטיחות". יצחקי עצמו חותם את הדיווח במשפט: "חברים, יש כאן אמירות שלפני שנה יכולתי רק לחלום עליהן".



אלעד הוכמן, רכז קשרי הממשל של ארגון מגמה ירוקה, לא ממהר לשמוח: "קבוצת בז"ן מתוחכמת יותר מכפי שנדמה אפילו למועצה הארצית לתכנון ולעיריית חיפה. גם אם הדברים שיצחקי אומר יבשילו להסכמות, אנחנו נמשיך לדרוש לדעת בדיוק את כושר הייצור של מפעלי בז"ן השונים, נתונים שלא ידועים לציבור, ולכן לא ניתן יהיה לעקוב אחרי מימוש הבשורה ש'לא יגדל כושר הייצור', מה גם שזה עומד בניגוד מוחלט לאינטרס העסקי של בז"ן, שלא הגיוני כי אחרי שנים של מאבק היא פשוט תיסוג ממנו". הוכמן מדגיש: "חשוב להבין, התעשייה הפטרוכימית יכולה לגדול גם לגובה, בנפח מתקני הייצור והאחסון, ולא רק בשטחם. פקידי הממשל בירושלים ובעיריית חיפה כאחד, כמו הציבור, אינם בקיאים כמו מהנדסי מכונות או כימאים בכל הטריקים האלה, ולפני שיראו תוכניות בנייה מפורטות שאינן בנמצא ונתונים מפורטים על כושר הייצור, כל הדיון וההבטחות הם על הנייר".