שביתה כללית הוכרזה היום (חמישי) במגזר הערבי במחאה על אירועי אום אל-חיראן אתמול בנגב. בנוסף לכך, ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל הכריזה על שלושה ימי אבל. בנגב הוכרזה שביתה גם בבתי הספר וביתר הישובים - במשולש ובגליל - ייערכו שיחות עם התלמידים על "חשיבות האדמה והאדם". החלטה על השביתה התקבלה בעקבות ישיבת חירום של ועדת המעקב של ערביי ישראל לאחר הריסת 15 במבנים בכפר, ביניהם שמונה בתים ושבעה דירים. יו"ר הוועדה, מוחמד ברכה, קרא להגנה בינלאומית על ערביי ישראל.



בכמה ערים ברחבי הארץ הפגינו הלילה מאות בני אדם, יהודים וערבים, במחאה על האירועים האלימים, בהם קיפחו את חייהם אזרח ושוטר. הפגנות התקיימו בין השאר בנצרת, בוואדי ערה, ברהט, בחיפה ובתל אביב. בחיפה הפגינו כ-200 בני אדם, הניפו דגלי פלסטין ושלטים בגנות מדיניות הממשלה.



אום אל-חיראן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
אום אל-חיראן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



הסרטון של האירועים, שצולם על ידי מסוק משטרתי, העלה אתמול סימני שאלה רבים. התושבים עומדים על כך כי לא הייתה לסגן המנהל בבית הספר התיכון כוונה לדרוס שוטרים, אולם במשטרה והשר לביטחון פנים גלעד ארדן עומדים על כך כי מדובר בפיגוע דריסה. בהמשך היום צפויה להתקיים ישיבה של ועדת המעקב בבניין עיריית רהט.



הכפר אום אל-חיראן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
הכפר אום אל-חיראן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90




"המדינה לא מאפשרת לתושבי הכפרים לבנות את בתיהם"



בתוך כך, בעקבות האירועים תעלה ביום ראשון לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) לפיה במשך עשר שנים לא יבוצעו כלל צווי הריסה.



בדברי ההסבר להצעת החוק כותבים חברי הכנסת: "חוק זה מוצע בעקבות מצוקה קשה הקיימת בקרב תושבי היישובים הערביים. רבים מתושבי כפרים אלה מצויים במצוקת דיור קשה ונאלצים לבנות את בתיהם ללא היתרי בנייה ובניגוד לחוק התכנון והבנייה. משרד הפנים הוציא בשנים האחרונות מאות צווי הריסה שיפוטיים כנגדם".



"מחד גיסא, תושבי כפרים אלה אינם יכולים לבנות את בתיהם על קרקעות שעליהם הם יושבים ומאידך גיסא, מדינת ישראל לא מאפשרת להם לבנות על קרקעות חלופיות, לא מספקת להם פתרונות דיור והורסת את בתיהם שנבנו ללא היתרים מתאימים. לא יתכן שמדינה מתוקנת לא תאפשר לאזרח הזדמנות ממשית לבנות את ביתו, ומצד שני תהרוס את ביתו שהוקם ללא היתר משום שלא היה כלל באפשרותו לקבל היתר שכזה", נכתב בהצעת החוק.



יצוין כי הצעת דומה בעיקרה הונחה על שולחן הכנסת השבע-עשרה על ידי חבר הכנסת אחמד טיבי ובכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר הכנסת מוחמד ברכה. בשתי הפעמים היא לא עברה.