"אני ניצחתי... אני ניצחתי, כי אני חוגג היום בר מצווה". כך אמר היום (חמישי) בהתרגשות עצומה יעקב אדלשטיין, ניצול שואה שבגיל 83 זכה לחגוג את בר המצווה שהנאצים מנעו ממנו לחגוג בגיל 13. האירוע נערך ביוזמת חניכי קורס בלשים מתקדם במכללה לשוטרים בבית שמש, יחד עם עמותת "יד עזר לחבר" ונערך ב"בית החם" של העמותה בחיפה.



"בגיל שבו הייתי אמור לחגוג בר מצווה לא למדתי, לא ידעתי כלום. הדבר היחיד שלמדתי זה לגנוב ולשקר כדי לשרוד. זה הדבר היחידי שאז עשיתי. ברגע הזה אני מודה לכולם שטרחו למעני. אם האירוע הזה לא היה מתקיים בזכותכם, אף אחד לא היה מקיים אותו", אמר אדלשטיין כשכיפה לראשו והוא עטוף טלית ותפילין ודמעות חונקות את גרונו. "לרגע, הרגשתי שסגרתי מעגל", אמר. "אני כל כך מאושר. עבורי זה יום של ניצחון אמיתי", סיכם.



יעקב אדלשטיין, צילום: ג'ו לוצ'יאנו
יעקב אדלשטיין, צילום: ג'ו לוצ'יאנו



"חגגתי אירועי בר מצווה המוניים, אבל האירוע הזה הוא המרגש מכולם"



יוזמי הרעיון, חניכי קורס בלשים מתקדם שהסתייעו בנדיבות לבם של מתנדבי עמותת יד עזר לחבר, בראשה מנכ"ל ומייסד העמותה שמעון סבג. "ארגנתי וערכתי לאורך שלושה עשורים, מאות טקסי בר מצווה לניצולי שואה, אבל האירוע הזה האפיל על כולם", והוסיף, "ההתרגשות עצומה. התחושה שונה הפעם, אולי בגלל היזומה של חניכי קורס הבלשים, אולי בגלל המעורבות של מפקדי הקורס, אולי בגלל המעורבות של קציני משטרה ממחוז חיפה, אבל בעיקר בגלל הסיפור האישי של אדלשטיין. חגגתי אירועי בר מצווה המוניים, אבל האירוע האינטימי הזה הוא המרגש מכולם", אמר סבג.



מלי כהן, שהנחתה את האירוע ברגישות רבה, הקריאה בתמציתיות את קורות חייו של אדלשטיין. רק אחרי הדברים של כהן בחר אדלשטיין לומר שני משפטים והודה לשוטרים לחניכים, לקציני המשטרה ולסבג. 



באירוע השתתפו גם כ- 70 ניצולי שואה של הבית החם יחד עם מתנדבי העמותה. שיאו של האירוע היה בטקס הנחת התפילין בניצוחו של רב המחוז פקד פרידמן.



בסיום האירוע, נערך טקס חלוקת מזכרות לחתן הבר מצווה מטעם מפקדי הקורס לבלשים. עמותת יד עזר לחבר העניקה גם היא תעודות הוקרה. סבג המורגל באירועים כאלה סיכם: "מבחינתי זה לא משנה אם מדובר באירוע שבו חוגגים עשרות ניצולי שואה בר ובת מצווה בכותל, או אירוע שבו החגיגה צנועה. הלב תמיד מלא אושר". 





"האירוע המרגש מכולם". צילום: ג'ו לוצ'יאנו
"האירוע המרגש מכולם". צילום: ג'ו לוצ'יאנו