"המשטרה צריכה להתנצל על שכינתה את אבא מחבל. גם אם ראיתי שהוא מבצע פיגוע, לא הייתי מאמינה. הוא חינך אותנו לקבלת האחר, לסובלנות. הוא אדם עם חיוך רחב על הפנים. דואג לכל האחים והאחיות שילמדו. סיים תואר שני ושלח את אחי ללמוד רפואה ושני אחים נוספים ללמוד הנדסה. אני מרגישה יתומה היום. המשטרה רצחה אותו בדם קר. אנחנו לא מפסיקים לבכות".



כך אמרה בשיחה ל"מעריב" נסרין אבו אל-קיעאן, בתו של יעקוב אבו אל-קיעאן, שהמשטרה מייחסת לו את ביצוע פיגוע הדריסה בו נהרג רס"מ ארז (עמדי) לוי ז"ל. בעיניים דומעות הוסיפה הבת: "אנחנו רוצים לקבור את אבא. להתאבל בשקט. גם אם המשטרה תגיד מיליון פעם שהוא טרוריסט או מחבל, זה לא יתפוס". על הרגעים בה שמעה על האירועים האלימים באום אל-חיראן סיפרה הבת הסטודנטית: "הייתי ביישוב חורה, ושמעתי שירו באבא. לא האמנתי. אמרתי שזה לא יכול להיות. הרי הוא אמר לילה קודם, שאני לוקח כמה דברים ועוזב את הבית. שיהרסו אותו. הוא חינך עשרות אלפים במשך עשרים שנה. מהנדס בעצמו, שלימד מתמטיקה בבית הספר התיכון שם שימש סגן מנהל. הוא חינך אותנו למצויינות, להיות נחושים ולהצליח בכל מחיר. המשטרה היא האחראית למה שהתרחש כאן בכפר. אנחנו בוכים היום. הלב נקרע מבפנים. מה שאנחנו רוצים זה לקבור אותו. אלוהים ישלם לכל אלה שהמציאו שאבא מחבל".



לסוכת האבלים בכפר אום אל-חיראן הגיעו אמש חברי כנסת של הרשימה המשותפת, וראשי רשויות מכל רחבי הארץ. לדברי בני המשפחה, המשטרה מתנה את שחרור גופתו של אבו אל-קיעאן בהלוויה בה ישתתפו רק בני המשפחה. "אנחנו לא נסכים לתנאי הזה", אמרו במשפחה. "הוא לא פשע, ולכן הוא ראוי לקבורה של מחנך שגידל דורות של תלמידים".



זמן קצר לאחר מכן נמסר ממרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים כי גופת יעקוב אבו אלקיעאן תיקבר הלילה, לאחר שהמשפחה אולצה לקבל את תנאי המשטרה. הם קוראים לציבור להגיע למסגד חורה כדי להשתתף בהלוויה.




רכבו של יעקוב אבו אל-קיעאן, צילום: הדס פרוש, פלאש 90
רכבו של יעקוב אבו אל-קיעאן, צילום: הדס פרוש, פלאש 90



טיבי: "לא מאמינים למח"ש, דורשים ועדת חקירה ממלכתית"



ח"כ אחמד טיבי הביע ספק רב בגירסת המשטרה בתום כנס של ועדת המעקב של הערבים בישראל, שהתקיימה בשעות הצהריים בעיר רהט, ורמז כי ככל הנראה השוטר המנוח נהרג מירי שוגג של חבריו השוטרים. "יש הרבה תהיות ועולות כמה שאלות", אמר טיבי בשיחה ל"מעריב". "למה השוטר ארז לוי נקבר מהר ללא נתיחת גופה, למה הנתיחה של יעקוב אבו אל-קיעאן משתהה ואין קבורה? שאלה שנייה, האם יש בדיקה בליסטית כי יש טענות שהיו יריות גם לפני וגם אחרי, וגם המכונית של השוטרים נפגעה".



לדבריו, "אנחנו לא מאמינים לבדיקת מח"ש והמשטרה שתבדוק את עצמה, ולכן אנחנו תובעים שוועדת חקירה ממלכתית או ועדה בראשות שופט מכהן תבדוק ותתן את התשובה לציבור, לכולנו – ליהודים ולערבים – ותענה על השאלה: איך נהרג יעקוב אבו אל-קיעאן ואיך נהרג ארז לוי. גם האזרח וגם השוטר. זה חשוב לכולנו".



טיבי התייחס לטענות של המשטרה שיש חשד כי אבו אל-קיעאן חבר בארגון דאעש: "זה מגוחך וזה לא רציני, ואני בטוח שמי שאמרו את זה עשרים דקות לאחר האירוע, מסתכלים בראי ואומרים לעצמם שהם אנשים לא רציניים".