"נכנסנו לבית החולים שתיים ויצאנו רק אחת, אני רוצה להבין איך זה קרה, לא הייתה שום סיבה שזה יקרה", אומרת בכאב בת אל (שם בדוי), בת 28, שאיבדה לפני כשלוש שנים את בתה התינוקת בת השמונה ימים בבית החולים קפלן ברחובות. "הייתי כבר בשבוע ה-41 להריון, וביקשתי כל הזמן מהצוות הרפואי שיכניסו אותי לניתוח קיסרי, כי זה שלב כל כך מתקדם וגם הייתה לי סכרת הריון, אבל הם אמרו שזה בסדר ושזה נורמלי". 



כעת החליטה בת אל לתבוע את בית החולים בטענה כי רשלנות רפואית גרמה לאסון. בתביעה, שהוגשה אתמול ע"י עורך הדין אילן קנר לבית משפט השלום בהרצליה, מתואר איך הגיעה בת אל לחדר המיון ב-20 בינואר 2014, ולאחר לידה ממושכת יצאה התינוקת כאשר חבל הטבור כרוך סביב צווארה והיא סובלת מפגיעה מוחית. עוד נטען, כי רישומי הניטור שנערכו לפני הלידה הצביעו על כך שהתינוקת הייתה במצב שנקרא מצוקה עוברית, מצב שמחייב לערוך בדיקת דם עוברי על מנת לקבל תמונת מצב של העובר. מתוצאות בדיקה שהומצאו על ידי בית החולים עולה, כי הבדיקה נערכה ליולדת אחרת ולא לבת-אל.

עו"ד אילן קנר
עו"ד אילן קנר

 
בת אל, שמחפשת את התשובות ואת האחראים לטרגדיה שלה, מספרת כי הלידה עצמה הייתה "קטסטרופלית" וארוכה: "באיזשהו שלב כבר הבנתי שזו לא לידה רגילה, אני ידעתי שלידה זה דבר קשה ושנחתכים ונקרעים, אבל ראיתי את החדר והוא נראה כמו זירת רצח, מלא בדם. זה היה מזעזע ומאוד קשה לי. אני בת 28, זה היה לפני שלוש שנים והייתי מאוד צעירה. בחיים לא עברתי לידה לפני זה. אף פעם לא חשבתי שדבר כזה יכול לקרות. גם כששאלו אותי בדיעבד 'איך לא עשית בלאגן ורעש בחדר הלידה?', עניתי שסמכתי על הרופאים, חשבתי שהם יודעים מה הם עושים".
 

"קנינו לה דברים והכנו לה חדר" 

בחוות דעת רפואית של מומחה לגניקולוגיה ומיילדות שצורפה לכתב התביעה נטען כי הנתונים היו חייבים להביא את הצוות הרפואי להחליט על לידה קיסרית או לידת מכשירים. בנוסף, טוען המומחה כי לו בוצעה בדיקת דם עוברי בשעה שזוהתה המצוקה, היה הצוות הרפואי מיילד את התינוקת ללא דיחוי. לדברי המומחה, מרישומי הטיפול עולה, כי במשך השעתיים וחצי האחרונות של הלידה לא זיהה הצוות הרפואי את המצוקה העוברית המתמשכת, ועל כן איש לא שקל את האפשרות לעבור ללידה מיידית ההתעלמות מהנתונים גרמה להתמשכות המצוקה העוברית ולאיסכמיה של העובר במשך זמן ארוך, עד כדי נזק מוחי בלתי הפיך, אשר כתוצאה ממנו, בהמשך, מצאה התינוקת את מותה.
 
"אני רוצה לדעת מה השתבש ולמה לא פעלו אחרת", אומרת בת אל. "הילדה הייתה גדולה, יותר מארבעה קילו, היא הייתה צריכה לשרוד את זה. היא הייתה בחיים שמונה ימים, אין שום סיבה בעולם שהייתי צריכה בלעדיה מבית החולים", היא מוסיפה. 
 
בת אל מספרת כי "בכל שנה יש את תאריך הפטירה בו קשה לנו כל פעם מחדש. יש לי חברה שילדה ביחד איתי, וקשה לי להשתחרר מהמחשבה של מה יכול היה להיות אילו הדברים היו אחרת. היה לה כבר שם, לבת שלי, קנינו לה דברים והכנו לה חדר של נסיכות. כל פעם שאני שומעת את שמה, הלב שלי נצבט מחדש". 
 
מבית החולים קפלן נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם הגיע למרכז הרפואי. לכשיגיע ילמד ע״י היועצים המשפטיים ותגובתנו תימסר בביהמ״ש".