בחדר המיון של בית החולים רמב"ם בחיפה נרשמה היום אחר הצהריים (ראשון) תפוסת שיא של 147 חולים - 200% מהתפוסה. בעקבות זאת, משרד הבריאות אישר לרמב"ם להפנות מקרים שאינם דחופים לבתי חולים אחרים בעיר. מבית החולים נמסר כי הציבור נקרא להתאזר בסבלנות עקב זמני המתנה ארוכים מהרגיל.



אחת הבעיות המרכזיות שהמיון לא מצליח לשחרר חולים למחלקות הפנימיות כי גם הן מלאות ובתפוסה של מעל ל-100%. "איפה שאתה לא הולך ברמב"ם, בכל מה שקשור למחלקות שהאשפוז הוא כתוצאה משפעות חום, דלקות ריאות וכו' הכל מלא ועולה על גדותיו. כל שנה זה חוזר על עצמו כמה פעמים ואיש לא נערך לזה", אמרו משה ולינדה בני השבעים שהגיעו לרמב"ם בגלל בעיה של קוצר נשימה.



"זה מרגיש כמו בעולם השלישי", הוסיפה רינה בעת שחיכתה מחוץ למיון, לאחר שלא נמצאה בשבילה אפילו מיטה במסדרון. מבית החולים נמסר כי צוואר הבקבוק הזה יכול להשתחרר רק אם יופנו בימים הקרובים חולים לבתי חולים אחרים.



בית החולים רמב"ם. צילום: פלאש 90
בית החולים רמב"ם. צילום: פלאש 90



השיא הקודם נשבר לפני שבוע בלבד



רק שבוע שעבר הוצב ה"שיא" שנשבר היום, כשביום ראשון שעבר הגיעו לחדר המיון 143 חולים. ד"ר עזיז דראושה, מנהל חדר המיון ברמב"ם, אמר אז ל"מעריב אונליין": "יש פה עכשיו 143 חולים במיון. הם שוכבים בחמישה אגפים. חלקם יושבים זמן רב על כיסאות פלסטיק. הם ממתינים בישיבה לבדיקות. בגלל שאין מקום למיטות אז חלק מהמיטות הן בצורת רכבת לאורך האגף מה שגורם לצוות לקושי להתנייד בין המיטות. יש שורות-שורות של מיטות וגם מיטות באלכסון במסדרון. אנשים פשוט מסכנים. הרופאים והאחיות מתוסכלים מאוד וכועסים על המערכת".



דראושה הבהיר כי הכשל לא נמצא במיון: "אנחנו לא אשמים שאנשים שכבר סיימו טיפול לא יכולים לעלות למחלקות כי יש שם מחסור של עשרות מיטות אשפוז. ברמב"ם הרבה מיטות חסרות. יש לי ברגע זה 50-30 אנשים שממתינים לאשפוז ואין להם מיטות למעלה. הכשל הוא תוצאה של מחסור בהרבה מיטות אשפוז, במחלקות ובמשאבים. הצוות מתוסכל ושחוק ויש גם פנצ'רים והיעדרויות של אנשי צוות שחלו בעצמם. כך בצוות רפואי וגם בצוות הסיעודי ובכוח עזר. המחלה תופסת גם את הצוותים שלנו. זה מכביד עוד יותר".



לטענת דראושה, הפתרון נמצא אצל מקבלי ההחלטות במדינה: "אני פונה לממשלת ישראל, אני פונה לשר הבריאות, כבוד הרב שאני מאוד מכבד אותו, ואני גם פונה למשרד האוצר ולשר האוצר: אתם המפתח לפתרון. יש לנו מחסור במדינה של אלפי מיטות אשפוז. אנחנו מערכת בריאות ציבורית מאוד יעילה. זה על סמך עדויות של מומחים אובייקטיביים של ה-OECD. המאושפזים אצלנו משתחררים אחרי תקופות קצרות מאוד בהשוואה למדינות ה-OECD והצפיפות שלנו עצומה ביחס אליהם. יש לנו תעודה מהמומחים שאנחנו מאוד יעילים ולשאוף להתייעל יותר - מסכן את חיי החולים על בסיס יומי".



"שורות ששורות של מיטות". ד"ר דראושה. צילום: פיוטר פלילטר
"שורות ששורות של מיטות". ד"ר דראושה. צילום: פיוטר פלילטר