סוחרי שוק מחנה יהודה לא מבינים מאיפה זה נפל עליהם. לא די בכך שהמצב הביטחוני הנפיץ בבירת ישראל מאיים בכל רגע להתלקח, עכשיו הם שומעים שראשי המפלגות החרדיות שמו עין על השוק. וזה קורה דווקא כאשר ניכרים בו סימני התאוששות מהחבטות שספג במרוצת השנים האחרונות, עם פתיחתם של ברים ומסעדות, שהם פתרון כפול: הן לבעלי הבסטות, שנפגעו קשות במהלך העשור האחרון, והן לחיי הלילה הגוססים במרכז העיר. ממש כמו בברצלונה, השוק העירוני הפך למנוע כלכלי. אך שלא כמו בברצלונה, הוא פועל בקטן ובזהירות. ועוד דבר: זה קורה רגע לפני דיוני התקציב העירוניים לשנת 2017, ויש מי שחושב שמדובר בניסיון של החרדים ללחוץ בנושא התקציב.



העילה הרשמית להתכנסותם של ראשי המפלגות החרדיות בשבוע שעבר הייתה ישיבה מיוחדת בנושא חילול השבת בירושלים. זה הרי סיפור ישן נושן. ירושלמים מכירים אותו היטב. אולם את הדברים של שר הבריאות יעקב ליצמן הם פחות צפו. "התחלתי לבדוק אם יש רישיון בריאות ומפגעי רעש במתחם", ניחם השר את חבריו לישיבה. חבר מועצת העיר אליעזר ראוכברגר (אגודת ישראל/ דגל התורה) הוסיף בנימה פשקווילית: "כל השוק הפך למועדון הוללות כל הלילה. מפגעי רעש נוראים".



התותחים הכבדים הוצבו בקו ראשון. באתר האינטרנט החרדי "בחדרי חרדים" טוענים כי אנשי דגל התורה שנכחו בישיבה התייעצו עם האדמו"ר מגור, שדן עמם בפרטי הסטטוס קוו. נוסף על כך, ביקש האדמו"ר שיתייעצו גם עם נשיא מועצת חכמי התורה, חכם שלום כהן.



התגובות לא איחרו להגיע: "ירו־שלם", הקואליציה למען ירושלים מרובת גוונים, מיהרה לשגר מכתב לראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ובו ציינה "נראה כי היום יותר מתמיד הציבור אשר בחר בך, דורש להזכיר לך כי אנחנו, הקהל הפלורליסטי־דתי, מסורתי וחילוני, מצפה כי תשמור על האינטרסים שלנו לנוכח הלחצים המופנים אליך".



סגן ראש העירייה ויו"ר תנועת "התעוררות", עופר ברקוביץ', פרסם במכתב פתוח בדף הפייסבוק שלו: "כדי להוסיף קיסם, פתאום שר הבריאות היקר מחליט לתקוף את שוק מחנה יהודה! המקום שבו חילוניים דתיים וחרדים באמת מתחברים, המקום הכי מיוחד והכי בקונצנזוס, שבו מתנהל שוק מסורתי מדהים עם חיי לילה ובילוי תוססים, האם זו התרומה של ליצמן לירושלים? באמת? להשתלח במאות סוחרים שעובדים קשה לפרנסתם ולקרוא לשוק מתחם הוללות?"



"הניסיון של שר הבריאות להלך אימים על שוק מחנה יהודה, המקום הכי מיוחד בירושלים, שבו יש חיבור אותנטי בין חילוניים, דתיים וחרדים, מראה על ציניות אמיתית וחוסר אכפתיות כלפי תושביה של ירושלים", אומר ברקוביץ' ל"מעריב המגזין". "שוק מחנה יהודה הוא אחד המקומות שבהם מתקיים דו־קיום יפהפה, ואינני מוצא סיבה עניינית אחת למתקפה של ליצמן וחבריו. מדובר בתעלולים פוליטיים וניסיון לייצר רעש מלבה שנאה, שפוגע בסוחרים ובעלי העסקים העובדים קשה לפרנסתם. השוק אינו מתחם הוללות, הוא שוק מסורתי מדהים עם חיי לילה ובילוי תוססים. ליצמן יוצא נגד הקונצנזוס הגדול ביותר בירושלים, מטעמים פוליטיים ולא עניינים. נשמור על השוק ועל ירושלים חיה, תוססת ופורחת לטובת כל הקהילות שלה".



שר הבריאות, יעקב ליצמן. צילום: אבשלום ששוני



"אני לא אתן לזה לקרות. אף אחד לא יבוא לסגור את השוק, שסוף־סוף הוא תוסס וססגוני", אומר נינו פרץ, יו"ר ועד סוחרי השוק ובעליהן של שתי חנויות במתחם. "זה יהפוך 40־50 מקומות להיות רוח רפאים. כשאת עוברת בשוק באמצע היום ורואה חנויות סגורות, זה לא נעים. השוק לא נראה טוב. זה דוחה אנשים. אנחנו נלחמים שכן יבואו. מילא רעש, בזה אפשר לטפל. אבל איך זה בכלל קשור לשבת? הכל סגור בשבת וכולם מבינים את זה יופי. אני אגיד לך מה קרה פה: ליצמן התחיל לדבר על העיר ואז אמר 'גם בשוק יש רעש'. תעשה הפרדה: יש לך בעיה עם מקומות שפתוחים בשבת מחוץ לשוק? סגור את העניינים איתם. יש לך עניינים בתוך השוק על רעש ורישיונות? זה משהו אחר. משרד הבריאות צריך להתערב רק בענייני בריאות, לא בשום דבר אחר. אני רוצה לשמור על הצביון ועל האותנטיות של השוק, אבל לא יכול לוותר על חיי הלילה. עם קצת מאמץ זה יהיה אתר בילויים מספר אחת".



פרץ לא מתעלם מהבעיות הקיימות: "יש דברים שלא נעים לדבר עליהם, כמו שתן והקאות. ביקשנו מהעירייה משמרת שלישית של ניקיון ושטיפה של התברואה בימי ראשון, שלישי וחמישי, כדי שאפשר יהיה לפתוח את החנויות למחרת כשהכל מסודר ונקי. לגבי הרעש - מי שצעיר ובא לגור פה לוקח את הרעש בחשבון. בבוקר יש רעש של קונים, משאיות פריקה וטעינה ובלילה בליינות. אני לא יכול להוציא את מי שגרים פה בדמי מפתח והרעש מפריע להם. אנחנו חייבים להתחשב בכולם. הוועד יעמוד עם הסוחרים וידאג שכולם יהיו מרוצים, ועל כן יש לנו הרבה עבודה מול כל הגורמים. עם משמרת שלישית של תברואה ופחות רעש של הרמקולים, לא יהיו תלונות לאף אחד".



"אנחנו חסרי אונים"



בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת במרץ 2011, עמדה על סדר היום השאלה מה יהיו השלכות פרויקט הרכבת הקלה על סוחרי מרכז העיר ושוק מחנה יהודה. מה שהייתה אמורה להיות עבודה של שנים ספורות על הרכבת הקלה, התארכה מרגע האישור לכ־15 שנה. "מה שעשתה הרכבת הקלה לא הצליח לעשות הטרור", אמר באותו דיון מלכאן כיומרס, שייצג את בני המשפחה הגדולה ביותר במרכז העיר שלה חנויות ברחוב יפו ובאזור השוק. "אנחנו היינו שם לפני זק"א, אנחנו ראינו את המחזות ואנחנו פינינו ועשינו את עצמנו כאילו לא רואים, מדחיקים וקמנו בבוקר ופתחנו את העסקים... פה אנחנו עומדים חסרי אונים".



אבל עוד לפני שהרכבת יצאה לדרך זה היה הטרור שפגע בסוחרים. בשנת 2002, הרבה לפני צאתה של הרכבת לדרך, בשיא הפיגועים ולמרות חוסר הנגישות המובהק אל השוק פתח אלי מזרחי, אז יושב ראש ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, אספרסו בר בלב בשוק. ירקנים, קצבים ודייגים נעלמו, ואת מקומם החלו להחליף דוכנים וחנויות של פיצוחים וממתקים, שהתוקף שלהם ארוך יותר. עם התארכות העבודות הבסטות, כצפוי, הלכו והתרוקנו. הקהל הצביע ברגליו. "בעל חנות בשוק", מה שהיה בעבר הלא רחוק שם נרדף לאדם מבוסס כלכלית, הפך לשם נרדף למצוקה.



בשוק מחנה יהודה של 2017 פועלים כ-400 עסקים הרשומים בעמותה חדשה שהוקמה לחיזוקם. קרוב ל-20% מהם הפכו לברים ולמסעדות. היחס הוא שעל כל בר שפועל בשוק יש שלוש מסעדות. "חיי הלילה התחילו במתחם לפני כשש שנים. כשעופר ברקוביץ' לקח את תיק רישוי העסקים בעיר, התחילו להיות הקלות לגבי הרישיונות", אומר פרץ. "הבר הראשון שנפתח היה 'קזינו דה פריז', של שאנן סטריט מהדג נחש ואלי מזרחי. הברים והמסעדות הם למעשה הלקוחות של בעלי החנויות והבסטות, וסגירת חיי הלילה תגרום לקריסה של עסקים אחרים".



בינואר 2013 יצאה בשורה מעיריית ירושלים על שדרוג השוק. "בשנים האחרונות השקיעה עיריית ירושלים, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים וחברת עדן, כ־350 מיליון שקלים בשיקום ושדרוג התשתיות הפיזיות באזור מרכז העיר, ואנו צפויים להשקיע עוד כ־150 מיליון שקלים", הייתה לשון ההודעה. "מתחם שוק מחנה יהודה הפך בשנים האחרונות, הודות לשילוב הידיים בין הסוחרים, בעלי העסקים המקומיים ועיריית ירושלים, באמצעות חברת עדן, לאבן שואבת למבקרים רבים מחוץ לירושלים ולסיפור הצלחה אדיר, המסמל את התעוררותו של מרכז העיר ירושלים".



מתיישרים לימין



כעת הכתרת השוק כ"מתחם הוללות" ניחתה על סוחרי השוק כמהלומה. הרי אין סטטוס קוו שהופר. "בחורף השבת נכנסת בארבע. בארבע אפס אפס את מקבלת שקט מופתי בשוק", אומרת דיני קסורלה, הבעלים של דוויני פיתה בר בשוק. "זה לא ייאמן. אפילו מסעדת 'מחניודה', שהם לא כשרים, מתיישרים לימין, וכשנכנסת השבת הכל סגור. דתיים וחרדים הם חלק בלתי נפרד מהמרקם של חיי התרבות והבילויים. ההתעוררות בשוק היא מקור חשוב לתיירות. קשה לי להאמין שמישהו ייתן לזה לקרות. מה יעשו, יורידו את השאלטר במקום הכי תוסס בעיר, שמגיעים אליו מכל הארץ? מצד שני, ברגע שזה מגיע משר בכיר שמאיים בסגירת הברז של התקציב, אני מוטרדת".



אלי מזרחי, מי שכיהן בעבר כיו"ר ועד סוחרי השוק, מזכיר שלא מדובר בסטטוס קוו חדש, להפך. "בעבר התחננתי לא לפתוח בשבת. אמרתי: תנו למקום להישאר עם הצביון שלו, וכך היה. הוא נסגר בימי שישי אחר הצהריים ונפתח שוב במוצאי שבת. כולם צריכים לברך על כך, הרי זה לא קורה בשום מקום בארץ. כנראה ליצמן פוחד על הנוער הצעיר שלו. אבל אם הוא התחיל לפחד עכשיו, מצבו רע מאוד, כי עוד לפני שהשוק היה נפתח בלילה, היו צעירים חרדים מסתובבים כאן ואוכלים במקומות לגמרי טריפה. ומה לא בסדר בזה שהם שותים בירה, ממה הוא פוחד? הוא רוצה להפוך אותנו למכה או לטהראן? כדאי שליצמן יתעסק בדברים החשובים".



מחנה יהודה, ארכיון. צילום: מרק ישראל סלם



מזרחי מבקש לציין שבשוק מחנה יהודה נפתחו בזמן האחרון מקומות בילוי בידי משקיעים דתיים וחרדים, והם פונים לקהל חרדי. הוא יודע. בית הקפה שלו, "מזרחי", נסגר ומתוכנן להיפתח כבית קפה ביום ובר בלילה לקהילת החב"דניקים. המשקיעים, ניחשתם נכון, הם חב"דניקים. נוסף על כך, מסעדת "אישטבח" מופעלת בידי השף אורן ששון, בחור דתי. ברחוב השקמה פועל Crave Gourmet Street Food, הפונה אל קהל של אמריקאים חרדים. דף הפייסבוק שלהם, אגב, מציע עיון בפרשת השבוע. גם ב"תחריר" ו"ביר בזאר" ציבור חובשי הכיפה הוא חלק בלתי נפרד מהנוף. בירושלים כמו בירושלים. "כל מקום שנסגר נפתח מחדש כמקום לחרדים", אומר מזרחי. כאן, אומרים מזרחי ואחרים, טמונה הבהלה של ליצמן ואנשי המפלגות החרדיות.



"פגיעה בחיי הלילה בשוק תהיה המסמר האחרון בארון המתים שקוראים לו ירושלים. לא יהיה מקום לחילוניות. אני אדם מסורתי, גדלתי בבית דתי ונלחם על עקרונות דתיים ועל זה שלא יפריעו לדתיים בחגים ובשבתות. אבל אני נלחם על עקרונות של חופש לפני כל דבר אחר. כמו שיש לדתיים חופש, צריך שיהיה חופש גם לחילונים וגם למי שרוצה לאכול חזיר. זה עניינם הפרטי. במקומות שאפשר לא להפריע - לא מפריעים, וליצמן מפריע. הוא יוצא חוצץ נגד משהו שקשור גם לחילוניות וגם לענייני כשרות. שיחפש את מי שצריך. לא אותנו".



מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה: "שר הבריאות אינו מתכוון להקשות על שום גורם ואין בדעתו לנצל את מעמדו בכדי לפגוע באף גוף וציבור כזה או אחר. הדברים שצוטטו בשם השר הוצאו מהקשרם. הדבר היחיד שהשר מבקש זה לאכוף את נוהלי החוק ואת חוקי העזר העירוניים הקיימים, בשלל נושאים כגון תברואה, רעש ובריאות".