"אני מרגישה שנולדתי עוד פעם" – כך מספרת בהתרגשות נועה בייקר, שבגיל 19 הגשימה חלום ילדות ופגשה לראשונה את משפחתה הביולוגית. נועה נולדה לטובה ז"ל, אם חד־הורית בת העדה האתיופית, שנאלצה למסור אותה לאימוץ מאחר שלא הייתה מסוגלת לגדלה. נועה נמסרה למשפחה אומנת, ובגיל שנה וחצי אומצה על ידי פט ודיוויד בייקר.



"יצאנו לפארק בירושלים עם נועה ובן (בנה של פט מנישואים קודמים - מ"כ), ולאחר חוויה משותפת של משחקים וצחוק, בן החליט שחוזרים הביתה יחד עם נועה", מספרים בני המשפחה המאמצת. משפחת בייקר עזבה את ישראל ב־2005 ולאחר שבע שנים בניו זילנד עברה לאוסטרליה, שם היא מתגוררת כיום. מאז האימוץ נולדו לשניים שני ילדים נוספים.



מפגש עם קבר האם


במשך שנים ארוכות חלמה נועה לפגוש את אמה הביולוגית. בגיל 19, עם הגעתה לארץ במסגרת פרויקט תגלית ויחד עם משפחתה המאמצת, שאף היא הגיעה לביקור, ביקשה נועה לפתוח את תיק האימוץ. אבל אז היא קיבלה את הבשורה המרה, שאמה הביולוגית נפטרה בשנת 2000, כשנתיים לאחר שאומצה על ידי משפחת בייקר. "נועה קיבלה את זה קשה מאוד. החלום שלה היה לפגוש את אמה הביולוגית. היא בכתה כל הזמן", מספרת האם פט.



אבל נועה, בסיוע משפחתה המאמצת, לא אמרה נואש, והמשיכה במסע השורשים. בסיוע חברה טובה של פט אותר מקום קבורתה של האם הביולוגית, בבית העלמין בנתניה. "נועה קנתה פרחים ונר זיכרון. המפגש עם הקבר של אמה היה קשה מאוד עבורה. היא בכתה כל הזמן", מספרת פט.



במקביל נמצא מקום המגורים של משפחתה הביולוגית של נועה, בבניין מגורים בנתניה. לאחר שאותרו שם המשפחה והכתובת יצאה חברתה של פט, ציפי בר, המתגוררת בנתניה, יחד עם בתה עדן לכתובת שבה התגוררה האם הביולוגית, שם ראו את שם המשפחה שאותו חיפשו - נגוסה.



נועה בייקר ומשפחתה המורחבת. אביה, פט: "היא תמיד רצתה לדעת על משפחתה הביולוגית"
נועה בייקר ומשפחתה המורחבת. אביה, פט: "היא תמיד רצתה לדעת על משפחתה הביולוגית"



"שמעתי את הטלפון נשמט"


"הייתה לי התלבטות קלה, שנמוגה עם ביטחונה של עדן לעלות ולדפוק בדלת הדירה", מספרת בר. "עשינו את זה בחשש גדול. כאשר עדן סיפרה שאנחנו מחפשות את טובה, האישה הנעימה קפצה ובחיוך אמרה שזו בתה. היא תפסה את ידה של עדן והובילה אותה לתמונה של טובה התלויה על הקיר. זה היה מצמרר.



"בזמן שאנחנו מתרגשות ובוכות, הטלפון הנייד שלי צלצל. פט הייתה על הקו ושאלה אם מצאתי משהו. בישרתי לה שאנחנו נמצאות בבית הסבתא של נועה. שמעתי איך הטלפון נשמט מידה", סיפרה עוד בר. "צילמתי את הסבתא והעברנו ישירות לנועה, שלא הפסיקה לבכות".



עוד באותו היום נסעו נועה ומשפחתה, שטיילו בצפת, לנתניה כדי להיפגש עם הסבתא ועם דודתה של נועה, בתיה, שהייתה היחידה שידעה על האימוץ. "כשפתחתי את הדלת, פתאום ראיתי את הדמות של אחותי טובה ז"ל", אמרה לנועה דודתה הנרגשת בתיה.



לאחר המפגש המרגש, הסבתא הנרגשת התקשרה לששת ילדיה הנוספים, ששמעו לראשונה בחייהם שיש להם אחיינית. גם סבה הקשיש של נועה לא ידע כי יש לו עוד נכדה. בני המשפחה חששו בתחילה לבשר לו על כך.



"כולם בכו מאושר"


פט, דיוויד וילדיהם וכן חלק מהאחים של טובה התכנסו בבית הסבתא והסבא, במטרה להכיר לו את הנכדה. עם היכנסו לבית, הסב תהה מיהם האנשים הזרים בביתו. הסבתא סיפרה לו בעדינות על נכדתו מבתו שנפטרה, טובה. כל החששות נמוגו כשהסב הנרגש פרץ בבכי של אושר והודה לקדוש ברוך הוא. "כולם בכו מאושר והתגודדו סביב הסבא והסבתא. קשה לתאר במילים את ההתרגשות", סיפרה בר.



"כשאימצתי את נועה, ביקשנו לאמץ רק ילד יהודי, כי אף אחד בעולם לא רוצה אותנו", סיפרה פט. "לא תמיד היה לה קל בחיים, תמיד היא רצתה לדעת על משפחתה הביולוגית והיו לה שאלות. היה לנו חשוב לעזור לנועה, ושתדע מאיפה היא באה. אני מאושרת שפגשנו משפחה חמה ואוהבת. כולנו יהודים, כמו קשת של עדות וצבעים".



המפגש עם משפחתה הביולוגית חיזק את רצונה של נועה להתגייס באפריל לצה"ל. "חשבתי על זה, אבל עכשיו אני רוצה עוד יותר. יש לי משפחה גם בישראל", היא מסכמת בהתרגשות.