מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, דוחה כמעט באופן מלא את גרסת ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת טענותיו לגבי התנהלות הקבינט במהלך המבצע. בכירים שנחשפו לדוח אמרו לחדשות 2 כי הדוח, שעוסק בפירוט בטענות נתניהו על עיסוק אינטנסיבי בנושא המנהרות, מפריך לגמרי את גרסתו, ומקבל את גרסת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, שהקבינט שימש כחותמת גומי. המבקר, כך דווח בחדשות 2, מחריף את הביקורת גם על נתניהו וגם על יעלון.



מחר צפויה ועדת משנה של הוועדה לביקורת המדינה לאשר את פרסום הפרק בדו"ח מבקר המדינה העוסק בהתנהלות הקבינט המדיני ביטחוני בתקופת מבצע "צוק איתן". בוועדת המשנה, בראשות חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), שבה חמישה חברים, יש רוב לקואליציה. אולם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), החבר בוועדת המשנה, הודיע כי יתמוך בפרסום מלא של הדוח. עם זאת הוא סייג את התחייבותו בעמדת אנשי המקצוע, שב"כ והמועצה לביטחון לאומי, שישתתפו היום בדיון, קודם להצבעה.



ביטן אמר אתמול כי שוחח עם ראש הממשלה בנוגע לפרסום הדוח וכי נתניהו נתן את הסכמתו לפרסום. "זה ספין של האופוזיציה שטענו שאנחנו נגד", אמר. לדבריו, "ניהול הקבינט בתקופת המלחמה היה ענייני. גם נתניהו יכול היה לתת הוראה לכבוש את עזה אבל אז היו אלף הרוגים. ואז מה הייתם אומרים? נתניהו ניהל את המבצע באחריות". גם שאר חברי הוועדה ובהם ח"כ מירב בן ארי (כולנו), הביעו תמיכה עקרונית בפרסום מלא של הדוח.



נציגים של משפחות שכולות שבניהם נפלו בצוק איתן יקיימו מחר מסיבת עיתונאים בכנסת, קודם לכינוס ועדת המשנה. ההורים השכולים דורשים לפרסם את הדו"ח במלואו. אתמול נפגש אבי יעקובי, אב שכול שבנו נפל במהלך מבצע צוק איתן, עם חברי הוועדה, בניסיון לשכנע אותם לתמוך בפרסום מלא של הדוח. "אור השמש מאיר פינות חשוכות וכדאי שנלמד איך תהליכי קבלת החלטות מתבצעים במדינה שלנו. אם הדוח מאוד יחמיא, נשמח. אם לא, לא נהסס למתוח ביקורת", אמר.



המבקר בחר למי להאמין. נתניהו ובנט. צילום: פלאש 90
המבקר בחר למי להאמין. נתניהו ובנט. צילום: פלאש 90



ממשרד מבקר המדינה נמסר היום כי ההחלטה על מועד פרסום הדוח נתונה בידי המבקר. לקראת סוף השבוע יקבלו חברי ועדת המשנה של הוועדה לביקורת המדינה לידיהם פרק נוסף בדוח העוסק בסוגיית המנהרות, ובשבוע הבא יקבלו פרק העוסק ביחסי החוץ של ישראל. גם לגביהם תצטרך ועדת המשנה לקבל החלטה האם לפרסם חלקים מהדוחות או לאפשר פרסום מלא שלהם. רק בתום הדיונים ישחרר המבקר את הדוחות לידיעת הציבור, בעוד כשבועיים.



בתוך כך קראו אתמול גם בנט ולפיד, שהיו חברים בקבינט במהלך צוק איתן, לפרסם את הדו"ח במלואו. בפתח ישיבת סיעת יש עתיד אמר לפיד, כי "דוח מבקר המדינה על צוק איתן הוגש לוועדה לביקורת המדינה, בראשות חברת הכנסת קארין אלהרר. כבר עכשיו יש ניסיונות למנוע את פרסומו לציבור. כמי שמכיר את הדוח הזה והעיד בפני משרד המבקר יותר מפעם אחת - את הדוח הזה צריך לפרסם. צריך לפרסם אותו למען המשפחות השכולות. מגיע להן לדעת מה קרה שם. צריך לפרסם אותו בגלל בטחון המדינה בעתיד ובגלל שזו מורשת צה"ל – לא מסתירים כשלים, לא מסתירים מחדלים, דנים בהם באומץ וביושר כדי להיות טובים יותר בפעם הבאה".



לדבריו, "לשכת ראש הממשלה חוששת מהדוח הזה, מפני שעולים ממנו כשלים חמורים. מפני שלא היינו מוכנים למנהרות. מפני שלא התקיימו הדיונים שצריכים היו להתנהל. בעיקר מפני שהדוח חושף שהגרסה שנמסרה לציבור לא הייתה גרסת אמת. הדוח מוכיח, שחור על גבי לבן, את מה שהשר בנט ואני טַעָנו כל הזמן, שראש הממשלה לא אמר לציבור את האמת. עכשיו הם מבוהלים מפני שהדוח מוכיח את זה. אז הם מנסים לקבור אותו. זה לא יכול לקרות. הדוח הזה צריך להתפרסם במלואו"..



ואילו השר בנט אמר ש"אסור לנו להדחיק את דוח צוק איתן או לנצל אותו לעריפת ראשים. עלינו ללמוד ממנו ולשנות את תפיסתנו הביטחונית מהכלה להכרעה. מדשדוש של 50 ימים – לניצחון ב-5 ימים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תחזור לנצח, רק חשיפה של מרכיביו הלא חסויים ולמידה של פרטיו תאפשר לנו להתקדם. הייתי שם, יש לקבינט מה לשפר״.