מתנצלת: חן אלמליח, שדרנית גלגלצ שפוטרה בעקבות התבטאות מעוררת מחלוקת לאחר אירוע הדריסה באום אל חיראן, התראיינה ללוסי אהריש בתוכנית 'שיחת היום' והתנצלה על הדברים: "אני רוצה לנצל את הבמה הזאת, לפתוח בהתנצלות כנה. אני חושבת שהכותרות שיצאו מהדבר הזה לא מאפיינות את מה שאמרתי, אני לא מסוגלת לעמוד מאחוריהן. אני רוצה להתנצל באופן כן בפני מי שנפגע. דבריי לא הובנו כראוי. אני לא מגיעה ממקום שמעודד אלימות".



"התעוררתי באותו בוקר, פתחתי את הפייסבוק והבנתי משם שהיה פינוי אלים באותו בוקר. זה הביא אותי מיד לתמונות שאני מאוד מכירה מתוך המאבק המזרחי. נזכרתי ישר בשמעון יהושע שנרצח על ידי שוטרים בשנת 1982 בעת ששוטרים פינו אותו מביתו בכפר שלם. אז קודם כל אני הרגשתי הזדהות. 'גם אני הייתי עושה כך וכך אם היו מפעילים עלי אלימות כזו וכזו. מה שניסיתי זה לפתוח דיון מורכב יותר על סוגי אלימות".



הפוסט שעורר סערה. צילום: מתוך פייסבוק
הפוסט שעורר סערה. צילום: מתוך פייסבוק




לוסי אהריש ענתה לה: "את יודעת שברשתות החברתיות אין דיון. יש כותרת, מה שנאמר ומה שאנשים רוצים להבין". אלמליח הבהירה את כוונותיה: "ניסיתי לפתח דיון על 'אלימות ממוסדת' ומותרת על ידי החוק ואלימות של האדם היחידני. אנשים שנעמדים מול כוחות גדולים מרגישים צורך לפעול".




"בגל"צ רוצים מזרחים שיהיו בשקט"



אהריש שאלה אותה האם האנשים שתקפו אותה אלה אותם האנשים שהיא מנסה להגן עליהם. אלמליח ענתה: "את מדברת על מזרחים. זו הכללה קצת גדולה. אני מסכימה שלא תמיד ניתן לאחד מאבקים - בין בדואים, פלסטינים, מזרחים וכו'. אבל אני כן חושבת שיש משהו מחבר בין כולנו במובן הזה שמופעלת עלינו אלימות ואנו קבוצות שמשוללות כוח. לא תמיד יש מי שמצליח להגן עלינו. אף ממשלה לדוגמא לא תיפול על פינוי שכונות של מזרחים. אם לא הייתי מכירה את עצמי הייתי רואה את זה וחושבת גם 'מי המטורללת הזאת?' אבל מצד שני באמת אין לי ציפיות מהבכירים בגל"צ שיגנו עלי. בגל"צ רצו מזרחים שיהיו בשקט. זה כן השאיר אותי בשוק התגובה המאוד מהירה הזו".



כזכור, באותו יום של אירוע הדריסה כתבה אלמליח פוסט בפייסבוק בו הביעה הזדהות עם מעשה הדורס. "גם אני הייתי דורסת שוטר אם היו מפנים אותי בכוח מהבית כדי לבנות יישוב לאנשים חזקים ממני, ואל תדברו איתי על חינוך", כתבה. לאחר שעות ספורות היא התחרטה על הפוסט החריף ומחקה אותו מהדף האישי, אולם פעילי רשת הספיקו לתעד את הפוסט בצילום מסך בטרם נמחק. הפוסט גרם לגל תגובות זועם ברחבי הרשת ואף לפיטוריה על ידי מפקד גל"צ ירון דקל.



באותו ערב הבהירה אלמליח כי דבריה הוצאו מהקשרם. "לא, לא תוציאו אותי סהרורית שתומכת ברצח, בשום אופן. אני לא העניין, העניין הוא כל מי שעמד אי פעם מול פינוי והרס של ביתו, אם מדירות של עמידר או אם משטחים שהמדינה פתאום החליטה שהם שלה ויש לה דברים חשובים יותר לעשות איתם, העניין הוא שכל אלו, מזרחים, בדואים, ערבים, האוכלוסיות החלשות ביותר במדינה, עומדים חסרי אונים. אני אבחר את הדרך להעמיק את הדיון ולהעלות את המורכבות שמעבר לכותרת פרובוקטיבית בפלטפורמה שאני אבחר. העיתונות, התקשורת וגלי צה"ל כחלק ממנה, מסתבר, לא יכולים להכיל את המורכבות הזו", כתבה.