הפינוי נמשך אל תוך הלילה: כוחות המשטרה פינו עד שעות הערב המאוחרות (רביעי) את רוב הבתים במאחז עמונה, כשלפנות בוקר השלימו את פינוי שאר בתי המגורים. ה"מעוז האחרון" של המתיישבים נותר בית הכנסת במאחז שבו מתבצרים כמה עשרות בני ישיבה, שחיזקו את דלת הכניסה במוטות עץ. המשטרה מרכזת מאמצים כדי להביא לפינויו בהסכמה. "אנו מקווים כי זה יישא פרי והפינוי יסתיים בשלום", נמסר מהמשטרה. המשטרה חדשה את הכוחות בשוטרים ״רעננים״ בהנחה שרוב המתבצרים כבר מותשים מהפעילות כל היום.

המאחז עמונה, הערב
המאחז עמונה, הערב


חיזקו את הדלת במוטות עץ. בית הכנסת הערב בעמונה. צילום: מטה המאבק
חיזקו את הדלת במוטות עץ. בית הכנסת הערב בעמונה. צילום: מטה המאבק
פינוי עמונה מרחפן
מתחילת מבצע הפינוי נפצעו 24 שוטרים ושוטרות. חלקם פונו לבתי חולים ורובם כבר שוחררו מהם לאחר שקיבלו טיפול רפואי. מאז תחילת המבצע נעצרו 13 צעירים בגין הפרת סדר, תקיפת שוטרים והפרעה לשוטרים במילוי תפקידם. עוד כ-400 צעירים וצעירות שהגיעו ליישוב כדי לסייע בהתנגדות לפינוי הורחקו והועלו לאוטובוסים אל מחוץ לעמונה. 

מארגון "חוננו", המייצג ארבעה מהעצורים, נמסר שהם הגיעו לתחנת המשטרה במעלה אדומים, שם נחקרו בחשד להפרת הוראה חוקית ולאחר מכן שוחררו עם הרחקה מעמונה למשך חמישה ימים.

המשטרה מסרה כי "משטרת ישראל נוהגת באיפוק על מנת לאפשר לאותן משפחות של מתיישבים המבקשות להתפנות בהסכמה. יחד עם זאת לא ניתן לאנרכיסטים הנמצאים בעמונה לנצל לרעה את האיפוק של השוטרים המפנים, וככל שתופעל כנגד השוטרים אלימות אנו נפעל בהתאם. בדקות האחרונות שוטרי משטרת ישראל הותקפו ע"י האנרכיסטים בחומרים שהושלכו עליהם וגרמו לצריבות בעיניהם של מספר שוטרים, שאף נזקקו לקבלת טיפול רפואי במקום. משטרת ישראל לא תאפשר זאת ותפעל בהתאם".

כזכור, התושבים התחייבו בפני בג"ץ כי ההתנגדות לפינוי לא תהיה אלימה, אלא פסיבית בלבד. על פי דיווחים, הם יושבים בבתיהם, אזוקים אחד לשני ולחפצים, על מנת להקשות על הפינוי.
 
תושב עמונה מרתך חלון על מנת להקשות על פינוי. צילום: מרק ישראל סלם
תושב עמונה מרתך חלון על מנת להקשות על פינוי. צילום: מרק ישראל סלם


מוקדם יותר השלימו כוחות משטרה וצבא את הפריסה באזור, וצירי הגישה למאחז חסומים. במהלך הלילה עוד התקיימו שיחות עם הנהגת היישוב בניסיון למנוע פינוי על ידי כוחות הביטחון. אל המקום הגיעו כ-500 בני נוער מישיבות תיכוניות ומהאזור בנוסף אליהם יש במקום גם פעילי ימין, והם מבעירים צמיגים בכניסה לעמונה, זאת במטרה לנסות לעכב את כניסת כוחות הביטחון. 
 
צה״ל סיים אמש פריסה מלאה של שמונה גדודים בעוטף עמונה לאחר שקיבל את פקודת הפינוי. הגדודים נפרסו לסגירת צירים וטיפול באירועים חריגים. מוקדם יותר אתמול פורסם כי הרמטכ״ל, רא״ל גדי איזנקוט, ישוב ללשכתו בבסיס הקריה בתל אביב, לאחר כשבועיים של מנוחה והחלמה. בין היתר הקדים איזנקוט את חזרתו בשל רצונו להיות בלשכתו במידה והפינוי יהפוך למבצע צבאי רגיש מאוד.

תושבי עמונה קיבלו אתמול צו החתום על ידי מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון אלוף רוני נומה, בו הם מתבקשים להתפנות בתוך 48 שעות מבתיהם. מספר שעות לאחר מכן החלה חסימת הדרכים ליישוב, ובצה"ל אישרו כי הם נערכים לפינוי, זאת על פי המלצת הדרג המדיני. הצו מורה לתושבים לעזוב את המאחז עד היום בלילה, ולא - "יהיה המפקד הצבאי או מי מטעמו רשאים להשתמש בכל הסמכויות הקבועות בצו בדבר מבנים בלתי מורשים לשם ביצוע הוראת הצו". איסור הכניסה ליישוב ייכנס לתוקפו כאמור במהלך הלילה, ולאחר מכן הם לא יורשו לשוב למקום. על פי הצו, הפעולות שנאסרו לביצוע הן בינוי, כניסת אדם או הכנסת רכוש לתחום המוכרז לצורך ביצוע פעולות בינוי". 

02:35: בית המגורים האחרון במאחז, ביתו של אביחי בוארון, ראש מטה המאבק נגד פינויו, פונה על ידי כוחות משטרה. בכך הושלם פינוי הבתים במסגרת מבצע "גן נעול". עשרות עדיין מתבצרים בבית הכנסת במקום.

00:10: המשטרה פרסמה הודעה ובה הודיעה כי מבצעת מאמצים כדי להגיע לפינוי בהסכמה מבית הכנסת במקום, בו מתבצרים עשרות אנשים. "אנו מקווים כי מאמצים אלו, שנמשכים אל תוך הלילה, יישאו פרי והפינוי יסתיים בשלום", נמסר מהמשטרה.

23:17:
עד כה טופלו בבתי החולים של הדסה 18 נפגעים מעמונה, בהם שוטרי מג״ב, חיילים ואזרחים. אופי הפגיעות הינו חבלות גפיים ולסת ומגע עם חומרים שונים בעור ובעיניים, וכן היפותרמיה המתבטאת בחום גוף נמוך, דופק איטי או בלבול. כל הנפגעים היו במצב קל.

22:50: הערכות הן כי במהלך הלילה ישלימו כוחות הביטחון 80 אחוז מהפינוי, שצפוי להימשך גם מחר בבוקר

22:30: כוחות המשטרה פינו את רוב תושבי המאחז, אך כמה עשרות מתבצרים בבית הכנסת של היישוב, שנותר ה"מעוז האחרון" של המתיישבים. 

20:20: נתניהו הודיע כי הקים צוות שיקדם הקמת יישוב חדש למתיישבי עמונה. הצוות יכלול את נציגי המתיישבים, עוזר שר הביטחון להתיישבות וראש הסגל של רה״מ. הצוות יחל לעבוד בטווח הזמן המיידי, על מנת לאתר מיקום, ולהקים את הישוב.

18:50: מתחילת הפינוי נפצעו כ-20 שוטרים ושוטרות במצב קל, 
 
28 מבנים פונו. 13 צעירים נעצרו על ידי המשטרה במהלך הפינוי. 

18:35: מזג האוויר הצפוי הלילה בעמונה: אפס מעלות שירגישו כמו 5- בגלל הרוח 

18:20: ח"כ מוטי יוגב על החלטת בג"ץ: "זהו בית דין גבוה לעוול" 

18:00: בג"ץ מבטל את המתווה שהציעה המדינה למפוני עמונה, ברוב של שני שופטים מול אחד

17:20: המשטרה הודיעה כי שינתה את מדיניותה וכי הפינוי יימשך אל תוך שעות הלילה
 
16:45: המשטרה הודיעה כי תעצור את מבצע הפינוי עם רדת החשיכה, ותחדש אותו מחר בבוקר.

16:18:
בעקבות דיווחים לפיהם הורה להרוס את השטחים החקלאיים סמוך לעמונה, אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן, כי הדבר אינו נכון, בניגוד למה טען השר נפתלי הבנט, וכי הוא אינו מתערב בפקודה המבצעית. מכיוון שתושבי עמונה הגישו השגה בנושא פינוי השטחים החקלאיים ליועץ המשפטי לאיו״ש, הנושא עבר למסלול המשפטי והסוגיה מן הסתם תיפתר בסופו של דבר בבג"ץ. 
 
עוד אמר השר ליברמן, כי "כתושב נוקדים לבי נמצא בשעה קשה זו עם תושבי עמונה ואני מצפה מכל נבחרי הציבור, ובמיוחד משרי הממשלה, לאמפתיה והתחשבות במפונים ולא לנצל את מצוקת התושבים להאשמות שווא ויצירת מחלוקות בתוך עם ישראל כדי לנסות ולגרוף רווחים פוליטיים צרים. מוטב למי שמאשים עכשיו האשמות סרק לעשות חשבון נפש עם עצמו על ההבטחות ותקוות השווא שנטע בלב המתיישבים".

15:14: פעיל הימין ברוך מרזל נעצר לפני זמן קצר בעמונה. עדי ראייה: השוטרים סרבו להציג בפני מרזל את צו הפינוי ובתגובה סרב מרזל לעזוב את שטח היישוב עמונה ונעצר.
14:52: דיווח בערוץ 10: הפינוי כל הנראה ייעצר עם רדת החשיכה ויימשך מחר.

14:10: אל חדר המיון בבית החולים הדסה הר הצופים, פונו בשעות האחרונות שלושה נפגעים במצב קל מן האירועים בעמונה: אזרח בן 28 עם חבלות קלות ושתי חיילות במצב של היפותרמיה קלה, מקבלות טיפול לחימום. 

13:37: מתנגדי הפינוי מיידים אבנים לעבר השוטרים.

13:35: המשטרה: שוטרים הותקפו ע"י אנרכיסטים בחומרים שהושלכו עליהם וגרמו לצריבות בעיניהם. נזקקו לקבלת טיפול רפואי במקום. עשרה בני אדם נעצרו.

13:17: חייל מג"ב התקשה לבצע את הפינוי וביקש שלא להשתתף בו.

שוטר מג"ב שיסרב פקוה בפינוי עמונה. צילום: תצפית TPS
שוטר מג"ב שיסרב פקוה בפינוי עמונה. צילום: תצפית TPS


13:15: מספר שוטרים נפגעו קלות ככל הנראה מחומר שהושלך לעברם. מטופלים במקום.

12:53: פינוי תושבי עמונה החל: כוחות הביטחון הגיעו לבתים.

12:48: הפינוי מתעכב לאחר שמספר משפחות מבקשות להתפנות באופן עצמאי, מה שיקרה בדקות הקרובות. 
 
11:57: שבעה צעירים כבלו את עצמם מתחת לקרוואן עם אזיקים ושרשראות, על מנת להקשות על כוחות הביטחון: "אנחנו קשורים כאן, ולא מתכוונים להיות אלימים. מצפים שגם המשטרה לא יפעלו באלימות זאת".

11:52: שתי משפחות עושות דרכן מחוץ ליישוב כמתפנות ראשונות בהסכמה.

11:51: הכוחות המפנים הגיעו לביתו של אביחי בוארון, דובר היישוב.

11:40: סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי על פינוי עמונה: "פינוי עמונה הוא רגע קשה בגלל שהמושג שלטון החוק הופך היום למושג חלול. במקום ששלטון החוק יגלם ערכים כמו צדק, מוסר והגיון, הוא מגלם היום החלטה שלא תועיל לאף פלשתיני אבל תפגע באופן עמוק במשפחות של מתיישבים שעלו על הקרקע בהסכמת מדינת ישראל. אני קוראת למתיישבים שנלחמו באומץ על חוק ההסדרה, להמשיך במעשה החלוצי של יישוב הארץ. תהיה עמונה חדשה על אדמת חבל בנימין וחוק ההסדרה יאפשר למנוע אירועים כאלה שמגלמים עוול מוסרי בעתיד".

11:10: השר לביטחון פנם, גלעד ארדן, אמר כי "זהו יום קשה ועצוב לעם ישראל. יום בו נדרשות רשויות החוק לבצע את החלטת בג״ץ המורה על הריסת יישוב שהמדינה סייעה בהקמתו ופינוי תושבים מבתים בהם הם גרים כבר כ-20 שנה. למרות הקושי והכאב הגדול, אני קורא לכל מי שעל ההר - תנו לשוטרים ולכוחות הביטחון לבצע את מלאכתם".

11:08: צעירים רעולי פנים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון.

צעיר מיידה אבנים במעונה. צילום: מרק ישראל סלם
צעיר מיידה אבנים במעונה. צילום: מרק ישראל סלם


10:44: לפני זמן קצר העבירה אחת המשפחות העבירה לידי המשטרה שקית שהכילה אמצעי לחימה, רימוני הלם ופצצות תאורה, שהוסלקו בביתם. 

אמל"ח שהוסלק בבית בעמונה. צילום: דוברות המשטרה
אמל"ח שהוסלק בבית בעמונה. צילום: דוברות המשטרה


10:30 - 
שיירה של רכבי משטרה ואוטובוסים עולים אל הגבעה, דרך הכניסה הראשית לעמונה. צעירים רבים מתחילים להתגודד על הציר בניסיון לחסום את אותו, כשמאחוריהם ערימה של צמיגים בוערים. בינתיים, בציר העולה לעמונה, אוטובוסים אזרחיים ממתינים לתושבים.

שיירת האוטובוסים בדרכה לעמונה. צילום: מטה מאבק עמונה
שיירת האוטובוסים בדרכה לעמונה. צילום: מטה מאבק עמונה


10:00 - מרדכי יורבסקי משלעבים: "באתי בעיקר בגלל המאבק על ארץ ישראל. הגיעו הרבה אנשים לכאן, יש כאן בסביבות 1500-2000 בני אדם. קיבלנו הרבה עידוד ותמיכה להיות פה ולמחות על הרס היישוב הזה. גרות פה 42 משפחות וחרב עליהם עולמם. כואב לנו שממשלת ימין מפנה אותנו. לא נצא כשיבקשו מאיתנו, נחכה. אני מסתכל כאן על הקרוואנים והמשפחות, ובעוד כמה שנים, בגלל האפליה הגזענית של בג"ץ, יכול להיות שלא יהיה פה כלום".

09:58 -
השרה שקד בפוסט בפייסבוק:
 "
היום הזה הוא יום קשה. קשה מאוד. פינוי של 40 משפחות יהודיות בלב ארץ ישראל. לצערי, על אף המאמצים הרבים שעשינו, למרות הימים והלילות שהושקעו במניעת החורבן המיותר הזה, לא הצלחנו למנוע את הפינוי המיותר והכואב והאכזר על היישוב עמונה. אולי קשה לראות זאת כרגע, ברגעים בהם העין מוצפת בדמעות, אך למרות הכל, למרות הכאב העצום והמראות הקשים עלינו לזכור כי עמונה היא ציון דרך.
 בזכות עמונה, לראשונה זה שנים יוקם ישוב חדש ביהודה ושומרון.  נכון, בקרב עמונה הפסדנו, אבל במאבק הזה ננצח כי רוחם של תושבי עמונה מחייבת אותנו לכך".

09:41 - יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם ביקשה מיו"ר הקואליציה דוד ביטן לפטור את חברי מפלגתה מהצבעות היום שכן הם בעמונה. מדובר על ארבעה חברי כנסת. הבקשה אושרה והם יעדרו מהמליאה היום.

09:18 - בצלאל סמוטריץ ממשיך לטעון ב-103FM למה התכוון: "ציפו ממני שזה יעבור בשקט, אמרתי שכמו שאונסים אישה זאת טראומה, ככה עושים פינוי. כשעושים דבר כזה איום זה איום. מי שעושה עוול, שייקח בחשבון שזה מה שקורה. זה קשה. בית המשפט העליון נתן פה פסק דין הזוי. 

09:13 - המשטרה הודיעה: "כוחות הפינוי יעלו לפי הערכה לעמונה בדקות הקרובות רגלית. המשטרה לא מאפשרת לאמבולנסים וכוחות רפואה של מועצת בנימין לעלות לעמונה".

09:10 - עבדו עלינו, לא האמנתי להם מהרגע הראשון. שקרנים. הם מציגים את עצמם כאנשים שארץ ישראל חשובה להם . הייתי מצפה להפיל את הממשלה על עמונה"

08:50 - עמיר פרץ על פינוי עמונה: ״נתניהו גם אכל את הדג המסריח של חוק ההסדרה, גם פיצה את המתנחלים באלפי יחידות דיור ובמיליוני שקלים וגם נאלץ גם לפנות בכוח את תושבי עמונה. אין דוגמה ברורה יותר מזו לכשל ערכי ומנהיגותי ולחוסר יכולתו של נתניהו להנהיג".



08:25 - התבטאות קשה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' שאמר: "יש כאב גדול, מוכרים יישוב במדינת ישראל. כשאונסים אישה זה כואב, ושאונסים אנשים זה כואב". לכל הפרטים.

08:20 - עשרות מהפעילים מתבצרים בבית משפחת יהב מעמונה.אם המשפחה טענה: "אני לא מוכנה לפינוי, לא התארגנו, לא מבחינה נפשית ולא פיזית. הבית מלא. לא אמרו לנו מתי. הבטיחו לנו שנוריד את הילדים, שתי הבנות שלי כאן, אין אפשרות להוריד אותן. לא הצלחנו לעשות להם הכנה נפשית פתאום. לא הגיעה אלי שום פנייה, לא ראיתי כלום".

"עוד דקה אנחנו לא פה. לא יודעים לאן יקחו אותנו, ידאגו לנו למדרשה. משפחה עם שבעה ילדים זה לא בדיוק הפתרון. אנחנו חוזרים לכאן יום אחרי הפינוי. נתניהו הבטיח שעמונה תישאר במקומה, ושיקיים את ההבטחה הזאת. יש הרבה אהבה בבית הזה. נשב כאן על הרצפה, נדבר איתם שלא יעשו את הפקודה הזאת, ויצטרכו להוציא אותנו.

08:16 - כוחות הביטחון מבהירים לתושבי עמונה שאם יסרבו לפינוי מרצון יחל פינוי בכח.

08:10 - כוחות הביטחון פונים ברגעים אלו לתושבי עמונה בבקשה לסיים את הפינוי בצורה שקטה ולהימנע מפינוי אלים. הפינוי צפוי להתחיל בדקות הקרובות. חלק מתושבי עמונה כבר החלו את הפינוי מרצון.

08:00 - על פי הערכה, כ-1700 איש נמצאים כעת בשטח היישוב. למעלה מ-3000 שוטרים נמצאים במקום. 

07:15 - ח"כ שועלי מועלם, שנמצאת במקום מאז אמש אמרה: "מאתמול משעות הערב אני נמצאת בעמונה, אני חושבת שצריך להיות איתם. כל המחלוקות, השאלות, וההישגים, הכל זז הצידה בגלל הכאב והטלטלה, על הצורך לאסוף את הילדים אל הבית ולהיפרד. אני חושבת שהפינוי יהיה בהבעת מחאה גמורה על הרס יישוב יהודי בארץ ישראל ובשום אופן לא יגלוש לקללות והרמת יד. יש מחאה וכאב גדול. הכל ייעשה מתוך ידיעה ברורה שאנחנו שומרים אחד על השני, על השוטרים והחיילים, ששומרים עלינו". 

07:00 - אחד מהפעילים בשטח הבהיר: "אנחנו רוצים לתת פייט, הפוליטיקאים יכלו למנוע את זה הפוליטיקאים, אנחנו לא רוצים אלימות, ולא מלחמת אחים.


06:15:
בתדריך שהופץ לפעילים נכתבו מספר הוראות כגון: לפני הפינוי אף אחד לא מסתובב ברחבי הישוב. כל אחד מוצא לעצמו מקום להיות בו בשעת הגירוש. או בית של משפחה או בבית הכנסת. אף אחד לא קם והולך. גם אם השוטר אומר לכם לקום, אין מצב שאתם קמים. לא מתפנים מרצון. תנו לשוטרים להוציא אתכם בכמה שיותר כוח שיידרש להם, ללא אלימות. לראש הממשלה יש אינטרס שהגירוש הזה יתבצע עם כמה שפחות מראות קשים.
 
אחרי הפינוי: לא מתקפלים בשום אופן. אחרי שמעלים אתכם על האוטובוסים, אין מצב שחוזרים הביתה. בכל מקום שמורידים אתכם, חוסמים את הצומת הקרוב לתנועת כלי רכב על מנת למחות על הגירוש ועל הרס יישוב. על דברים כאלה לא עוברים בשקט. זה הכי חשוב. ודגש אחרון: ננסה כולנו לגרום לפינוי לקחת כמה שיותר זמן. איך עושים את בפועל? לא קמים והולכים, נקשרים אחד לשני ולרהיטים, וככל הניתן לכם כמתבצרים בישוב שהולך להיהרס ולהתפנות מיהודים".
 
06:00 - עשרות צעירים מבעירים צמיגים בכניסה לעמונה. 
 
05:45: - עם תחילת תזוזת הכוחות, החלו בני הנוער שהגיעו למקום להתפזר לעבר בתי התושבים וגם לעבר מקומות בהם מתבצרים עשרות פעילים ביחד. בהודעות שנשמעות ברחבי היישוב, מבקשים התושבים להימנע מאלימות כלשהי כלפי השוטרים והחיילים. 

05:32 - עם אור ראשון, ובקור מקפיא, החלו כוחות המשטרה להתחיל ולנוע לתוך היישוב, כשחלק מהתושבים מקווים כי עדיין יהיה משהו שיוכל לעצור את הפינוי.
נערה בעמונה. צילום: מרק ישראל סלם
נערה בעמונה. צילום: מרק ישראל סלם