דרמה בפינוי בית הכנסת בעמונה. אחרי שהבוקר (חמישי) השלימו בשקט יחסי את פינוי כל המבנים במאחז, נתקלו כוחות הפינוי בהתנגדות רבה מצד הצעירים שהתבצרו בבית הכנסת. עם פריצת הכוחות לבית הכנסת, החלו הצעירים להשליך חפצים שונים לעבר השוטרים, בהם מוטות ברזל, מטף כיבוי, בקבוקי זכוכית ואף התיזו חומצה. השוטרים נאלצו להפעיל כוח כדי להוציא את הצעירים שהתבצרו במקום, שחלקם נראו פצועים בפניהם כשלבסוף יצאו. במהלך הפינוי נפצעו עשרה שוטרים, וארבעה מהפצועים בקרב לוחמי מג"ב פונו למחלקה לרפואה דחופה בבית החולים שערי צדק, כולם במצב קל עם חבלות קלות.


צעירים מתבצרים בבית הכנסת בעמונה

פינוי עמונה - היום השני
לקראת סיום פינוי בית הכנסת, התקבצה הנהגת היישוב על מנת לשאת תפילה אחרונה לפני ארון הקודש. רבה של עמונה, יאיר פרנק אמר: "הנערים שהיו כאן זועקים איך הורסים בית כנסת, מקום של שכינה, כל העם היהודי צריך לדמוע ולזעוק ביום הזה, בשביל מה? בשביל כלום. הרס בשביל הרס. תשעה בתים יש כאן מהעבר, אחד מהם היה שלי, ולא עשו איתו כלום. מה שיישאר על ההר הזה יהיה רק הרס. תאוות הרס וגירוש יהודים".

"אתם צריכים לדעת, כל העם היהודי, כל עם ישראל, שלצערנו אנחנו לא ממש מדינה דמוקרטית, אנחנו לא עושים מה שהעם רוצה, רוב העם היהודי רוצה שעמונה תישאר, הממשלה עצמה רוצה שעמונה תישאר. יש כאן אנשים מנותקים מהעם, אליטה, שגורמים למדינת ישראל לעשות דברים שהם לא רוצים. הנערים אומרים את האמת, אנחנו רוצים באמת את ארץ ישראל, אנחנו רוצים שלום אמיתי, לא שלום מדומה עם הערבים. קודם כל צריך לבנות שלום בעם ישראל", הוסיף.

למרות קריאתו לאחדות בעם, עם סיום הפינוי התגלו קירות בית הכנסת, וסיפרו סיפור אחר. על הקירות נכתב בין היתר "מוות לציונים", "ד"ש מהגבעונים", "ציונאצים", ו"משטרת ישמעאל" בתוך צלב קרס. 

כתובות הנאצה על קירות בית הכנסת. צילום: נועם אמיר
כתובות הנאצה על קירות בית הכנסת. צילום: נועם אמיר

לאורך הלילה ניסו גם אנשי משטרה, וגם אנשים מראשי היישוב לנהל משא ומתן על מנת לסיים את הסאגה, אך הניסיונות עלו בתוהו. על פי ההערכות, כ-100 איש התבצרו במקום. בכניסה המשנית לבית הכנסת נשפך חומר סולר דליק, ככל הנראה ע"י המתבצרים במקום, כדי להקשות על כוחות הביטחון להיכנס למבנה. 

מעבר לניסיון המשא ומתן, היה חשש ממידע מודיעיני שהגיע למשטרה לפיו בית הכנסת יש בזנ"טים, חומרים כימיקלים כגון אקונומיקה וכלור, וכי נערכה התארגנות מוקדמת. המשטרה ניסתה במהלך הלילה לשכנע את המתבצרים לצאת מבית הכנסת בהסכמה, אך לא נחלה הצלחה.

לאחר סיום הפינוי כוחות מג"ב נשארו במקום כדי למנוע ביזה, והרכוש יועבר למשפחות, שטרם הוחלט על מקום קבע אליו יועברו. רוב תושבי עמונה נמצאים לעת עתה ביישוב עפרה הסמוך.

המשטרה: "לא השתמשנו בחומר כלשהו, לא הייתה אלימות מצדנו"

דוברת המשטרה, נצ"מ מירב לפידות, אמרה בסיום הפינוי כי "נערכנו לכל התרחישים כאן, והשוטרים יצאו עם פציעות קלות. היו פה גם אזרחים נורמטיביים, הפורעים סירבו לתת לאנשים האלה לצאת החוצה ללא פגע. מי שנקט באלימות קשה ויוצאת דופן ועבר את גבול הטעם הטוב והבעת מחאה, נבוא איתו חשבון בסיום האירוע הזה. מוקדם מדי בכדי לסכם את כל ההיבטים. עמדנו במשימה. סיימנו לפנות, אנחנו נעביר את המקל למשרד הביטחון על מנת לדאוג להמשך הפעילות וההריסה.

"היו פה בזנט"ים שהושלכו על השוטרים, היה רימון הלם, היה גז כלשהו", אמרה לפידות. "אנחנו לא השתמשנו בשום גז, פלפל או מדמיע. אני מכחישה את האלימות של השוטרים, שאלו למה לא פעלנו ביד יותר קשה, כולם פה בחוץ שאפו את אותו הגז על ידי המתפרעים, אבל כולנו חזרנו לתלם".

לפידות תקפה את המתבצרים: "זה לא נוער נורמטיבי. אתמול היו פה 850 צעירים וצעירות להביע מחאה לגיטימית, אפשרנו לעשות זאת עם התנגדות פסיבית, והם עזבו את השטח. פה הייתה התנגדות אלימה ולא חוקית".

"המתבצרים הם חוליגנים שמבזים את היהדות"

לאורך הפינוי נשמעו קריאות לביצוע פינוי שקט. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתגובה לפינוי האלים: "אנחנו יודעים ימים קשים. עשינו כל מאמץ כדי לא להגיע לרגע הזה, אך בסופו של דבר קיימנו את דרישת החוק כי אנחנו מדינת חוק. אני וכולכם שותפים לכאב הגדול של משפחות שנאלצו לעזוב את בתיהם, בעצם נאלצו לנטוש את מפעל חייהם וכולנו מבינים מה גדול הכאב. כולנו מבינים מה גדול הכאב. נקים יישוב חדש על אדמות מדינה, אתמול הקמתי צוות להכשרת היישוב, ואנחנו נפעל בהקדם האפשרי. אני קורא לכולם להתפנות ללא אלימות והתנגדות, לחיילים ולשוטרים כואב לא פחות. הם שומרים על כולנו. נחזק יישובים אחרים".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר, כי "‏המתבצרים בבית הכנסת הם חוליגנים הראויים לכל גנאי, הם מבזים את היהדות ואין להם שום כבוד לדת, בית כנסת ורבנים. אני מצפה מהמשטרה לפעול בנחרצות לפנותם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', שנמצא בעמונה מאתמול, הגיב בטוויטר לתמונות הקשות מהמאחז: "פגיעה בשוטרים היא קו אדום. נשארנו רחוקים מאוד ממנו במהלך כל הפינוי הכואב הזה. חבל שמיעוט קטן בסוף עושה את זה ופוגע במאבק הצודק וההכרחי הזה".
פעיל הימין איתמר בן גביר, אמר בחדשות 2, כי "השוטרים חוזרים לאירועי עמונה 2006, יש כאן שאיפת גז, יש כאן אלימות של שוטרים שבכוונה הרחיקו את העיתונאים".