שר הביטחון, אביגדור ליברמן, קיבל בשבוע שעבר את המלצת מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אודי אדם, על הפיכת גלי-צה"ל מיחידה צבאית ליחידת סמך במשרד הביטחון. הדיון על מיקומה של גלי-צה"ל התקיים בעקבות בקשת הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, לבחון את הוצאת גלי-צה"ל מהצבא, כחלק מההתמקדות במשימות הליבה של צה"ל. ירון דקל, המשמש כמפקד גלי צה"ל מזה כחמש שנים, התייחס לנושא בראיון לתכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 ואמר: "המעבר למשרד הביטחון זה לא רק עניין טכני, מבחינתנו זה חשוב שהחופש העיתונאי והפלורליזם של התחנה יישמרו, כי בלי החופש העיתונאי - אין גלי צה"ל. המטרה היא לבנות חסמים, שיגנו על התחנה ויאפשרו שמירה על החופש העיתונאי ששדרי התחנה שהם נהנים ממנו". הוא ציין כי "מפקד גלי צה"ל הוא מינוי ישיר של שר הביטחון, ולמרות זאת התחנה שומרת על החופש העיתונאי של שדריה וזה לא אמור להשתנות".



מאז כניסתו לתפקיד, דקל הכניס שינויים רבים ללוח השידורים של התחנה. בין היתר הביא בשנה שעברה את העיתונאי אראל סג"ל, הידוע בשל דעותיו הימניות, להגיש תכנית אקטואליה יומית. "בציבור הישראלי יש תזוזה ימינה, ולא יכול להיות שתחנה ציבורית לא תפנה לכלל הציבור, והבטחתי לעשות בה שינוי - גלי צה"ל חייבת לשקף את מגוון הדעות בחברה", הסביר בראיון, "הרגשתי שהתחנה נמצאת בבועה ועד עכשיו לא שיקפה את הדעות השונות בחברה, אז טוב שיש עיתונאים כמוהו, וכמו יועז הנדל ועירית לינור. הם נמצאים בתחנה לצד השדרנים הטובים בתחנה".



תחנת גלי צה"ל. צילום: יוסי אלוני



אחד הדברים שדקל רצה להכניס, אך בסוף לא עשה זאת, היה קיצור תכניתו של רזי ברקאי. "הוא שדרן מקצוען ולכן הוא ממשיך לשדר בתחנה", אמר, "לא ראוי שהוא שמע על הרעיון מהתקשורת ואני שמח שהוא ממשיך לשדר בגל"צ".



מפקד גלי צה"ל התייחס גם לתחנת הבת - גלגלצ. "היא היתה מצוינת לפני מירי רגב ותהיה מצוינת גם אחריה", אמר, "מנהל גלגלצ שמונה לתפקידו לפני כן הביא לתחנה את חזון הגיוון וזה לא פסול - מיד יש תרעומת שזה פוליטי. אני חושב שזה דבר ראוי בתחנה והיא הרבה יותר מגוונת עכשיו, משהיתה לפני חמש שנים". הוא ציין: "החלום שלי היה לגוון את התחנה. זה לא במקרה שהיא הכי מואזנת, אין רלוונטית כמוה כיום". דקל התייחס גם לסוגיית הלחצים הפוליטים המופעלים על התחנה: "אין תחנה בלי לחצים פוליטיים, כששידרתי ברשת ב' הפעילו עלי יותר לחצים מאשר עכשיו. אני עושה מה שאני חושב שטוב לתחנה".



"כעורך ראשי אני מסמן את הקו האדום - וחן אלמליח חצתה אותו"



בחודש שעבר, חן אלמליח שדרנית גלגלצ הגיבה בפוסט בעמוד הפייסבוק שלה לפיגוע הדריסה שבו נרצח שוטר משטרת ישראל במהלך הפינוי באום אל חיראן, וכתבה: "גם אני הייתי דורסת שוטר אם היו מפנים אותי בכוח מהבית כדי לבנות יישוב לאנשים חזקים ממני, ואל תדברו איתי על חינוך". לאחר שעות ספורות חן אלמליח התחרטה על הפוסט החריף ומחקה אותו מהדף האישי, אולם פעילי רשת הספיקו לתעד את הפוסט בצילום מסך בטרם נמחק. הפוסט גרם לגל תגובות זועם ברחבי הרשת. הסיפור נחשף בערוץ 20.



שעות ספורות לאחר מכן הודיע מפקד גלי צה"ל ירון דקל כי החליט לפטר את השדרנית. "למי שמביע תמיכה בדריסת שוטר אין מקום להימנות על שדרי גל"צ וגלגלצ. לכן הודעתי על סיום התקשרות מיידי עם חן אלמליח".





מפקד גלי צה"ל התייחס לפרשה ואמר: "אני חושב שמי שמתבטאת כך לא יכולה לשדר בתחנה, אני לא אחשוף את השיח שהיה איתה. כעורך ראשי אני מסמן את הקו האדום, וחן אלמליח חצתה אותו. במקרים אחרים נהגתי אחרת ואני בוחן כל מקרה לגופו - יש אחריות להיות שדר בתחנה ציבורית".