הראפר יואב אליאסי, המכונה "הצל", שהתפקד לפני כחצי שנה לליכוד, מוביל בשנאה והסתה נגד ערבים. כך עולה ממחקר ברשתות החברתיות שביצעה "חימלה" (קמפיין) – המרכז הערבי לקידום התקשורת החברתיתעל פי המחקר, 60 אלף ישראלים כתבו באינטרנט לפחות פוסט אלים אחד נגד ערבים, שכן נמצאו 675 אלף פוסטים גזעניים או מכילים הסתה נגד ערבים ברשתות החברתיות, בעיקר בפייסבוק, ב-2016, בממוצע פוסט אחד כל 46 שניות. מדובר במספר כפול מהפוסטים שהתפרסמו ב-2015 ועמדו על 280 אלף פוסטים גזעניים או מסיתים.

עוד עולה מהמחקר, כי ההסלמה בהתבטאויות של ההנהגה בישראל, שבאה לידי ביטוי גם בתקשורת, גורמת לעלייה בשיעור הגזענות וההסתה. שכן, ככל שההסתה מצד ההנהגה עולה, כך גם עולה ההסתה ברשתות החברתיות נגד האזרחים הערבים. "הדבר בא לידי ביטוי בקמפיין שהובל על ידי בכירים בארץ במה שכונה "טרור ההצתות" בישראל בנובמבר 2016", נכתב בדוח.

"נקודת ציון נוספת הייתה כאשר שרת התרבות מירי רגב גרמה לסערה נגד המשורר מחמוד דרוויש והראפר הערבי תאמר נפאר, במהלך טקס חלוקת פרסי הקולנוע בדרום, במחאה על כך שנפאר השתמש במילים של דרוויש בשירו. נקודת ציון נוספת, הייתה עם פרוץ פרשת החייל אלאור אזריה, שירה למוות בפלסטיני עבד אל-פתאח א-שריף בחברון, והרחוב וההנהגה הישראלית הגנו עליו".

60 אלף פוסטים נגד זועבי

הכי מאוימת ושנואה. זועבי. צילום מסך
הכי מאוימת ושנואה. זועבי. צילום מסך

יו"ר הרשימה המשותפת וח"כ איימן גטאס זוכים כל אחד ב-15 אלף פוסטים של שנאה, אחריהם קבוצת הכדורגל בני סכנין עם כ-14 אלף פוסטים.

ב"חימלה" מדגישים כי פרסום תוצאות המחקר מגיע לאור הקמפיין שמקדמת ממשלת ישראל בו טוענת, כי הפלסטינים הם שמסיתים. בארגון מציינים, כי "ישראל החליטה לצאת למסע כיבוש לא של האדמה בלבד, אלא גם ברשת האינטרנט, והראייה לכך פתיחת 200 אלף תיקים פליליים נגד פעילים ערבים ופלסטינים באשמת הסתה ברשת האינטרנט".

בארגון חימלה מציינים עוד, כי מדובר בתוצאות מבהילות. "הדוח הוא מראה שמוצבת לפני החברה הישראלית והנהגתה המסיתה, וכן מסר עבור בעלי הרשתות החברתיות להפסיק את מדיניות האיפה ואיפה כדי להתייחס ברצינות ובנחישות לקריאות לשפיכת הדם הערבי בדפים שלה", אומר מנהל "חמלה", נדים נאשף. "לא יכול להיות, שישנם 60 אלף עמודי פייסבוק מסיתים ופעילים, ובראשם הראפר הגזען הצל".

יש לציין, כי המחקר נערך באמצעות חברת "ויגו" הישראלית המתמחה במעקב אחר הרשתות החברתיות. מדובר בחברת בת של "יפעת" העוקבת אחר התקשורת. החברה בדקה 100 מילים של קללות והסתה, וביצעה הצלבה.