ראש עיריית חיפה מנסה להפסיק את גרירת הרגליים המתמשכת כבר יותר מעשור בנוגע למרכז הזיהום והסכנה הגדולה במפרץ חיפה. היום (רביעי) עתרה העירייה לבית המשפט לעניינים מקומיים בבקשה לסגור את מיכל האמוניה לאלתר והעתירה התקבל במעמד צד אחד. מהעתירה שהוגשה לביהמ"ש נאמר בין היתר כי קיימת סכנה אמיתית לתושבי חיפה והאזור בעצם הפעלת המיכל.



הדיון במעמד שני הצדדים יתקיים מחר בצהריים. הצו ניתן למעשה בעקבות דו"ח שהופץ לאחרונה והצביע על סכנה לחיי אדם במקרה של דליפה או תקלה. פרופ' אהוד קינן מהטכניון הזהיר מסכנה ממשית למאות אלפי תושבים ברדיוס של 20 ק"מ ולחילופין מפגיעה באוניית האמוניה, שנכנסת למפרץ חיפה אחת לחודש, אותה דימה לפצצת אטום.



בעקבות ההחלטה כאמור, נרשמו שלל תגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית וארגוני איכות הסביבה ואחרים. יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד אמר: "כשאין ממשלה נדרשים צווי בתי משפט. זו החלטה חשובה. חייבים לפנות את הפצצה הגדולה ביותר במזה"ת. עוד הוא הוסיף: "אסור להשאיר את תושבי מפרץ חיפה בני ערובה לסכנה העצומה הזאת. בחודשים האחרונים קיימנו סדרת פגישות ודיונים עם מומחים בתחום. יש חלופות. אם הממשלה רוצה היא יכולה לפנות את המיכל תוך 30 יום. נמשיך לפעול בנושא עד לפינוי מיכל האמוניה והסרת הסכנה לחלוטין מתושבי חיפה והסביבה".




"מאות אלפי תושבים חיים תחת סכנה מידית"



סיעת המחנה הציוני הגיבו גם: "להכריז על אזור מפרץ חיפה כנפגע איכות סביבה. אנו מברכים על החלטת בית המשפט ומקווים שצו בית המשפט יהפוך לצו קבוע ומוחלט שלא יבוטל בשל טענות שווא של חיפה כימיקלים. אין מקום לאפשר את הימצאותו של מיכל האמוניה המסכן את בריאותם ואת ביטחונם של מאות אלפי תושבי מפרץ חיפה וסיעת המחנה הציוני תמשיך להילחם בכך עד שהאזור יוכרז כנפגע זיהום אויר. כחלק מכך, בשעות הקרובות יתקיים במליאת הכנסת דיון בהצעה דחופה של חברת הכנסת יעל כהן פארן".



ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני אמרה: "מאות אלפי תושבי מפרץ חיפה חיים תחת סכנה מידית והעובדה שממשלת ישראל מאפשרת למצב זה להתקיים לטובת שיקולים כלכליים של גורמים אינטרסנטיים היא הפקרות. יש להוציא את מיכל האמוניה מידית ולהכריז על האזור כנפגע זיהום אויר".



ח"כ יעל כהן פארן, יו"ר שדולת מפרץ חיפה, בירכה על החלטת בית המשפט להוציא צו סגירה למיכל במפרץ חיפה: "אני מקווה שהצו הזמני יהפוך לקבוע, 800 אלף איש ניצבים תחת סכנה יום יומית במפרץ, הגיעה העת לשינוי".



הבקשה כאמור הוגשה מטעם עיריית חיפה בעקבות הדוח החמור והשופטת נענתה לבקשה. 'חיפה כימיקלים' סירבו להגיב.