קריסת המנוף אתמול באתר בנייה בבת-ים הביאה לפציעתם של ארבעה בני אדם, ביניהם מפעיל המנוף שנפצע באורח קשה. המנופאית קטי דובוק, ממנהיגות מאבק המנופאים, אמרה הבוקר (שלישי) לניסים משעל ודרור רפאל ב-103FM: "אני לא מהנדסת, אבל לפי התמונות אני יכולה להניח שהייתה בעיה בביסוס של המנוף. בקורס מלמדים אותנו שצריך מטר וחצי של בטונדות משני הצדדים שיחזיקו את המנוף. זה לא היה שם, רואים לפי התמונות. כשל טכני זו לא הסיבה העיקרית. רשלנות וזלזול בחיים אדם זו הסיבה העיקרית, וההפקרות המוחלטת מצד המדינה. אף אחד לא בודק, אין פיקוח. כל אתר בנייה מוזנח במדינה שלנו". רפאל ציטט מדברים שכתבה בעיתון: "אנחנו עובדים על מנופים ישנים, יושבים במשך שעות על כיסאות שבורים ומביטים דרך חלונות שבורים, בלי מזגן ובלי עזרה ראשונה, וכל זה בשביל 35 שקלים לשעה. לאיזה שפל עוד נגיע?"



מדוע נשארים במקצוע?


"אנחנו לא נשארים. יש כאלה שכן, אבל ב-1 בפברואר 200 מנופאים התפטרו. אני התפטרתי. אני יושבת בבית. אני עשיתי את מה שאני יכולה לעשות. יש גם לנו המנופאים חלק באשמה, שהזנחנו ככה, אבל מה שאנחנו יכולים לעשות כרגע אנחנו עושים, ומפגינים והולכים לכנסת ומדברים בתקשורת ומדברים גם. מה אני יכולה עוד לעשות?"



כיצד הגעת למקצוע?


"היה לי ידיד מנופאי שהציע לי לעבוד במקצוע. אמרתי לו שיש לי פחד גבהים אבל הוא הסתכל לי בעיניים ואמר לי שאני יכולה. הלכתי עם זה עד הסוף, עד שקיבלתי את הרישיון. אמרתי לעצמי שאני יכולה. עצמתי עיניים, התחלתי לעלות, חשבתי על הילדים, וזהו, הצלחתי. בסופו של דבר מתרגלים לגובה".





מי שהוסיף על הדאגה הוא דובר ארגון מפעילי עגורן צריח, רועי וינשטיין, שהתייחס בתוכניתו של גבי גזית למחדל בבת ים והזהיר מפני ההמשך: "האחריות פה היא גדולה, יש את הקבלן קרקע, קבלן דסק קרקע, את חברת ההקמה, אף אחד לא ביקש ברגע שמהנדס הקרקע אישר. יש מסמך מסוים, כאשר המסמך הזה לא נבדק על ידי הבודק המוסמך, אין יותר. יש עכשיו סכנה באשדוד, בפרויקט של האחים קלוד, שעובד עכשיו, שאני כמעט בטוח שאין לו תסקיר, אני כמעט בטוח שבפרדס חנה יש בעיה. הם ניסו לייצב את התחתית שלו פעמיים,  לשפוך עוד בטון כי הוא נכשל פעמיים בטסט, וגם עליו אנחנו מתריעים שבועיים. בפרדס חנה יש מנופים בלי תסקיר. אני חושב על המנוף שנפל אתמול, אמרנו שהשמש תזרח, אחר כך, והיא זרחה".



"אנחנו מבקשים מהשלטון המקומי בבקשה לשיתוף פעולה, בצורה התנדבותית מצידנו, אפס רצון, הם רק מבקשים עוד תקציב, שהם צריכים לעשות. עכשיו עולה שאלה שכל אזרח שואל את עצמו: אתם מרגישים בטוחים?" 



איך אפשר לדעת אם המנוף בטיחותי


"כל אזרח יכול להתקשר למפעילי עגורן צריח, לשלטון המקומי, לכולם, להגיד לכולם שהם רוצים לדעת האם זה בטיחותי".