יופסקו ניתוקי החשמל לאוכלוסיות נרחבות ויוארך משמעותית משך הזמן לתשלום בטרם ניתוק, כך אישרה היום (שני) מליאת רשות החשמל. השימוע שאושר ובבסיסו שינוי משמעותי של הליכי הגביה לצרכנים החייבים בתשלומים בגין חשמל שצרכו, יימשך כחודשיים. מדיניות הגביה החדשה אותה מפרסמת רשות החשמל מגבילה מאוד את היכולת לנתק צרכנים, ובפרט ניצולי שואה וחולים המשתמשים בביתם במכשירים מאריכי חיים, מאספקת החשמל. 



בתוך כך, הודיע שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ כי הוא שוקל הקמת ועדה שתבחן את אוכלוסיות הזכאים להנחות: "משרד האנרגיה מוביל מהפכה במתן מענה איכותי - ייחודי לאוכלוסיות מוחלשות המתקשות בתשלומי החשמל ונופלות בין הכיסאות בשל קריטריונים נוקשים". 



המדיניות המוצעת מאריכה את פרק הזמן בו יכול הצרכן לשלם את חובו מבלי להיות חשוף לניתוק. כמו כן מרחיבה המדיניות את מגוון אמצעי התשלום הזמין לצרכנים ומרחיבה את אמצעי הקשר המתריעים על חובות חשמל כך שיכללו מסרונים, התראות מפורטות כולל תרגומן ב-3 שפות נוספות באינטרנט (ערבית, רוסית, אמהרית), הודעות קוליות עם אפשרות למענה אנושי לצורך הסדרת התשלום ועוד.



יזם את המדיניות החדשה, שטייניץ. צילום: רויטרס
יזם את המדיניות החדשה, שטייניץ. צילום: רויטרס



כן נקבע כי ניתוקי אספקת חשמל לא יחולו בערבי חג ומועד וכן באירועי חירום ופגעי מזג אויר קיצוני. עוד קבעה רשות החשמל הליך מיוחד לטיפול בצרכנים מוחלשים, בין היתר איסור ניתוקי אספקת חשמל לצרכנים המשתמשים בביתם במכשירים מצילי חיים ומנגנון טיפול חדש בבקשות להסדרי חובות של צרכנים, לרבות ריבית מופחתת. 




"הגיע הזמן לסייע ללקוחות המוחלשים כלכלית"



ראש מליאת רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, אמר: "לרשות החשמל ישנה מחויבות לאפשר לצרכני החשמל לצרוך מוצר חשוב ובסיסי זה ולהקל על אפשרויות התשלום. ניתוקי חשמל בהיקפים גדולים אינם פתרון ראוי, ובהתאם הרשות מפרסמת סל הקלות והנחיות המגבילות ניתוקים מחד, תוך שמירה על יכולת לגבות חובות מאידך". 



יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, מסר: "הגיע הזמן לסייע ללקוחות חברת החשמל המוחלשים כלכלית ולכן אני מברך על פרסום אמת המידה החדשה, ומברך את השר שטייניץ על מדיניות זו. יזמנו דיאלוג רציף במסגרת שולחנות עגולים עם הארגונים החברתיים במטרה להבין את צרכיהם. השקפת העולם שלנו היא שכל דבר שיסייע ללקוחות שלנו - הוא דבר חיובי, במסגרת הכללים שקובע הרגולטור שלנו".