באיגוד בתי האבות (אב"א) מתריעים זה שנים על משבר הולך ומחריף בהיקף כוח האדם בבתי האבות הסיעודיים ובאיכותו, ומציעים כפתרון להקצות עובדים זרים לענף הסיעוד, בדומה לעובדים המוקצים לקשישים סיעודיים המתגוררים בבתיהם. למרות תמיכת שר הבריאות יעקב ליצמן, מי שבולמת את המהלך היא הפקידות הבכירה במשרדי הממשלה השונים.



נכון להיום, בבתי האבות הסיעודיים חסרים כ־5,000 מטפלים. לדברי רוני עוזרי, יו"ר אב"א, "אין מי שיטפל בהורים שלנו וזה הכישלון שלנו כחברה. מדובר בעבודה קשה, פיזית ונפשית. לרחוץ אנשים שלא מסוגלים להתנייד, להרים אותם, להחליף מכנס סופג, להאכיל ולהלביש אותם, להיחשף למראות קשים. הישראלים לא רוצים לעבוד בסיעוד וזאת בעיה בכל העולם המערבי".



לדברי עוזרי, בענף הסיעוד עובדות שלוש קבוצות עיקריות, "המסורים, שהם גם המעטים, הרואים בכך מלאכת קודש ועובדים לפעמים 16 שעות ביממה, בלי חופשות. לצדם עובדים חסרי השכלה, רובם בעבודות ניקיון. הגרעין השלישי מורכב מאנשים שכלל לא ראויים לעבוד בסיעוד ואף עלולים לפגוע בקשישים. לרוב הם מזלזלים בעבודה, מתחמקים ממטלות או דוחים אותן. משום שאין בסיס נתונים, רישום ופיקוח עליהם, אנחנו יודעים על מקרי האלימות רק בדיעבד. ואז אתה זורק את המטפל, אבל הוא חוצה את הכביש ועובר למוסד אחר, כי יש מחסור נוראי בכוח אדם. אני אומר למנהלי הבתים: אם אתם מגיעים למצב כזה של מחסור בכוח אדם, תסגרו מחלקות. אל תקבלו קשישים. אסור שזה יקרה".



"הצעירים מוכנים לארח חברה, אבל לא להחליף חיתולים"



"כחברה, אנחנו צריכים למצוא את המקום ואת הכוחות לטפל בזקנינו וגם להיות כנים עם עצמנו. אנשים לא מוכנים לעבוד בסיעוד. גם חיילים משוחררים לא מגיעים לעבודה כזאת, למרות סטטוס העבודה המועדפת. גם בשירות לאומי נדחינו, כי הצעירים מוכנים לארח חברה, להדריך בחוגים, אבל לא לרחוץ ולהחליף חיתולים", אומר עוזרי.



שלושה ימים לאחר הראיון הבלעדי שהעניק שר הבריאות יעקב ליצמן ל"מעריב־סופהשבוע", שבמהלכו האשים את משרד האוצר בטרפוד הרפורמה שהוא מנסה לקדם בתחום הסיעוד, ובראשה חוק ביטוח סיעוד ממלכתי, הצטרף גם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן למאבק. בכינוס השדולה לאזרחים ותיקים בכנסת אתמול איים ניסנקורן: "מדינת ישראל הפקירה את אוכלוסיות הקשישים והנכים. אי אפשר להמשיך במצב הקיים. אלה הם הדגלים האדומים שלנו, ואם נצטרך לצאת למאבק למענם – לא נהסס".



על פי הרפורמה של ליצמן, שנבלמה על ידי משרד האוצר, תמומן הרפורמה מהעלאת מס הבריאות בחצי אחוז. בעקבות הכתבה שהתפרסמה בתחילת השבוע בחדשות ערוץ 2, קורא ניסנקורן לממשלה לקחת על עצמה את נושא הביטוח הסיעודי. "ההיסטוריה הוכיחה שהפרטת השירותים החברתיים בישראל נכשלה. מדינת ישראל חייבת לקחת אחריות ולהנהיג ביטוח סיעודי ממלכתי לכולם. אם צריך להגדיל את מס הבריאות לטובת העניין, אז נגדיל. התקציב יציב והצמיחה גבוהה, אך מי שלא נהנה מהמצב הם מקבלי הקצבאות".