ציבור המנופאים מקיים היום (חמישי) שביתת אזהרה בת יום אחד במחאה על מצב הבטיחות באתרי הבנייה ובגיבוי ההסתדרות. השביתה נערכת על רקע המבוי הסתום במו"מ מול התאחדות בוני הארץ להסדרת תנאי העבודה של המנופאים בהסכם קיבוצי. ההסתדרות חוזרת ומדגישה כי עד אשר הסכם הבטיחות לא יבשיל לידי חתימה ויהיה כמקשה אחת עם הסכם השכר למנופאים, לא ייחתם הסכם.



במקביל לשביתה, התכנסו היום מאות מנופאים בתל אביב בכנס חירום ארצי תחת הכותרת "המנופאים מפסיקים לשתוק". דן ורשבסקי, חבר ועד הפעולה של המנופאים, אמר לפני זמן קצר, כי "אנו מתאספים כאן היום כי מדינת ישראל שנת 2017, מכרה את ענף הבנייה, הפקירה אותנו ללא תנאי בטיחות הולמים, ללא ביטחון תעסוקתי, ותוך הזנחת ערך חיי אדם, כפי שנחשפנו לאחרונה באירועי קריסת המנוף בבת ים. כולנו כאן כדי לומר בקול ברור שכך זה לא יכול להימשך יותר".    



יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שהגיע לתמוך במנופאים, אמר כי "מדינת ישראל הפקירה את הבטיחות בענף הבנייה. חייבים להילחם באדישות הזו". ניסנקורן הדגיש כי "אנחנו לא מחפשים את השביתה, אנחנו מחפשים את הבטיחות. אנו מחפשים שיהיה פה מקצוע מכובד, בלי זיופים, שהעובדים לא יהיו עובדי קבלן, שיהיה כבוד מקצוע וכבוד לבן אדם. אנו רוצים שהמעסיקים יכבדו אתכם, כמו שהם מכבדים את עצמם. כמו שהם יוצאים מהבית ויודעים שהם חוזרים הביתה בשלום, אנו רוצים שגם אתם תוכלו לדעת שתוכלו לחזור הביתה בשלום. זה יום סימבולי וחשוב. אתם נלחמים היום לא רק בשבילכם, אתם נלחמים על ענף הבנייה כולו ועל הצביון החברתי של מדינת ישראל".

ניסנקורן התייחס למחלוקת שמונעת את חתימת ההסכם על אף שהושגו הבנות בנושא הכלכלי: "העובדים רוצים להרוויח בכבוד אבל רוצים גם לשרוד ולהיות בריאים. המאבק היום הוא על הבטיחות. באתי לפה לחזק אתכם וגם להעביר מסר על כך שאנו מתנהגים באחריות. אנו מתחילים ביום אזהרה אחד אבל אנחנו לא נוותר. צריך לגמור עם זה ועכשיו".

מהפורום למניעת תאונות עבודה נמסר כי "מאות מנופאים ירדו מהמנופים והגיעו כעת לתל אביב לכנס חירום ושביתה. ישנן חברות גדולות שהנחו את העובדים לא לשבות ואיימו בפיטורים, חברות אחרות דאגו להעלות למנופים מנופאים בלי רישיונות. כל המקרים מדווחים לרשויות האכיפה".



אתמול החל מבצע אכיפה רחב היקף, במסגרתו משטרת ישראל, מנהל הבטיחות ומנהל ההסדרה והאכיפה במשרד הרווחה מבצעים פשיטות על חברות כוח אדם ועל אתרי בנייה.