מקרה נדיר:תאומים זהים חלקו שק הריון משותף ונולדו בניתוח קיסרי בתחילת השבוע ה-33 להריון במרכז הרפואי 'זיו' בצפת. שכיחות הריון מסוג זה בו שני העוברים חולקים את אותו שק הריון ואין קרום מפריד בניהם, עומדת על כ-5% בלבד מהריונות של תאומים זהים, 1-2% מכלל הריונות התאומים ו-0.01% אחוז מכלל ההריונות בכלל. הילודים הועברו לטיפול קצר ביחידת ביניים בפגיה ושוחררו תוך שבועיים לביתם. בשלב מוקדם מאוד, אובחן ההיריון כ"הריון בסיכון" בזכות מכשיר אולטרסאונד, מהמתקדמים ביותר בעולם.



ד"ר יעל שקי תמיר, מנהלת יחידת האולטרסאונד ואחראית מרפאת הריון בסיכון במרכז הרפואי 'זיו' סיפרה ל"מעריב": "האבחנה המוקדמת אפשרה מעקב קפדני אחרי ההריון הזה, כדי להובילו לסיום מוצלח וחסר סיבוכים. סיבוך ייחודי להריון מסוג זה נובע מהסתבכות חבלי הטבור של העוברים זה בזה, שעלול לגרום למצוקה, לכן חשוב מאוד לאפיין את המחיצות בין העוברים. במקרים מסוימים קשה לרופא עם מכשור פחות חזק מזה שיש במחלקות מתמחות בבתי חולים לראות את המחיצה הזו שהיא מאוד עדינה, או כמו במקרה שלנו – היעדר מוחלט של מחיצה. הריון, כפי שהיה אצלנו, מחייב מרכז מקצועי עם מכשור וידע מתאים. במקרה הנוכחי, לא היה קרום מפריד בכלל. זה נדיר והיה מאתגר", אמרה.



האם עם התאומים. צילום: המרכז הרפואי זיו
האם עם התאומים. צילום: המרכז הרפואי זיו



אסאלה אבו סאלחה, יולדת התאומים, בת 28 ותושבת רמת הגולן, מספרת כי בשליש הראשון של ההריון הייתה משוכנעת שמדובר בהריון רגיל, כמו הלידות הקודמות של שני ילדיהם בני 8 ו-3, אך בבדיקה הראשונה התברר כי מדובר בתאומים זהים החולקים שק הריון אחד. הצוות הרפואי הסביר לה ולבעלה על הסכנות הטמונות בהריון שבו התאומים הזהים חולקים שק הריון אחד ולכן יש תלות מוחלטת בין העוברים ואז במידה ואחד חולה או אינו שורד, מאבדים גם את השני. מעקב ההריון היה הדוק ואינטנסיבי וכלל אף אשפוז ושמירת היריון, וההורים נאלצו לקבל סיוע עם שני הילדים שנותרו בבית. "זו היתה תקופה לא פשוטה, של התארגנות יום יומית המלווה גם בחרדות לשלום העוברים", אומרת אבו סאלחה.



תאומים זהים נוצרים כאשר ביצית אחת מופרית על ידי זרע אחד ליצירת עובר, שמתפצל בסמוך למועד ההפריה. תאומים אלו הם בעלי מטען גנטי זהה וגדלים להיות שני עוברים החולקים אותה שליה. תזמון חלוקת העובר הראשוני קובע את מידת שיתוף השליה וחלוקת הקרומים המפרידים בין העוברים. ככלל, הריונות תאומים מחייבים מעקב צמוד בשל סיכון מוגבר לסיבוכים, שהעיקריים בהם לידה מוקדמת והאטה בגדילה תוך רחמית. שיעור הסיבוכים האימהיים עולה אף הוא כדוגמת יתר לחץ דם הריוני ורעלת הריון, סוכרת ואנמיה. להריונות תאומים זהים החולקים את אותה שליה ישנם מספר סיבוכים ייחודיים הנובעים משיתוף שליה אחת וזרימה של דם מעובר אחד לשני.