"בהתחלה אף אחד לא האמין שזה יקרה ולא הבנו איך זה בדיוק יפעל, אבל כשהחדר עבד בפעם הראשונה הבנו שזה הולך לקרות", כך מספר סער מכלוף, תלמיד כיתה י"ב בבית הספר "אדם, חברה וטבע" של רשת דרור בתי חינוך בכרמיאל של תנועת דרור ישראל, שכחלק מפרויקט הגמר במגמת הטכנולוגיה, הקים יחד עם ארבעת חבריו חדר בריחה. בעקבות ההצלחה במשרד החינוך ישקלו העתקת הפרויקט לבתי ספר נוספים.



חדר הבריחה, שממוצע היציאה ממנו עומד על 27 דקות, מורכב מחידות המבוססות על החומר הנלמד במגמה. החדר משלב בתוכו ידע במכניקה, רובוטיקה, לוגיקה שרטוט ועוד. התלמידים אחראים על הכל, החל משלב התכנון, הבדיקות, ההקמה ואיסוף החומר ועד לבנייתו בפועל, כאשר המחנכים ליוו ועזרו בניהול העבודה והשלמת ידע.



המחנך חגי פלוטניק, מספר כי בתחילת השנה התלמידים נלקחו לחדר בריחה בקיבוץ הגושרים וכשסיימו אותו, נאמר להם כי זו תהיה עבודת הגמר שלהם - הקמת חדר בריחה משלהם. "ישר הם התלהבו, הריצו רעיונות והחלה חלוקת העבודה והגשנו בקשה למשרד החינוך שזו תהיה עבודת הגמר שלהם". פלוטניק מוסיף כי "לא היה קשה לקבל את האישור, במשרד החינוך מאוד התלהבו מהרעיון וזרמו איתנו".



במשרד החינוך זרמו עם הרעיון. צילום: חגי פלוטקין
במשרד החינוך זרמו עם הרעיון. צילום: חגי פלוטקין



מאות אנשים כבר עברו בחדר



"החדר כבר פעיל שלושה שבועות ועברו בו כמה מאות אנשים כולל המנהלים של חדר הבריחה שארח אותנו וראש העיר", אומר פלוטניק ומסביר כי בבית הספר כרגע יש תערוכה של כל הפרויקטים שנלמדו במהלך השנה. "מכל הארץ מגיעים אנשי חינוך לראות את בית הספר והתערוכה וקבוצות שהגיעו לתערוכה הגיעו לחדר הבריחה. זה שינה את המאזן", הוא מוסיף בגאווה, "אנשים הגיעו לראות אותו ואז את שאר התערוכה".



דניאל אברמוב, תלמיד שהיה שותף בפרויקט אומר כי "ההרגשה ממש טובה ואני שמח שקיבלנו על החדר חמש יחידות לבגרות, שמעריכים את מה שעשינו. לא ציפינו לזה בהתחלה, היינו מוכנים גם לשלוש יחידות אבל הופתענו שאישרו את זה".



"זה מגניב לראות אנשים עוברים משהו שהשקענו בו חצי שנה. החדר עובד די טוב אבל היינו צריכים לשנות כל מיני דברים אחרי הפיילוטים", אומר מכלוף. "היה טוב לעבוד על זה עם כולם ביחד אבל לפעמים גם היה קצת קשה כי יש לחץ, אבל בסך הכל עבדנו כצוות וזה עבד טוב. כל אחד יכול היום להגיד שיש לו חלק בפרויקט ושהוא גאה בזה", מכלוף מוסיף ואומר כי "כשההורים שלנו באו וראו את החדר הזה זה היה שווה בשבילי את הכל, ראו דבר מטורף שעשינו".