זוגות צעירים הנמצאים בהריון מתלבטים ימים רבים, אם לא שבועות וחודשים, כדי למצוא את השם עבור התינוק החדש. שם שיהיה הכי מתאים לו לדעתם ושבגיל 16 ילדם לא ילך וישנה אותו בתעודת הזהות. מחקר חדש שפורסם היום (שני) מוכיח, כי לשמות שלנו יש אכן השפעה עצומה על חיינו - למרבה ההפתעה מבחינה ויזואלית.



המחקר חשף כי מרבית האנשים נראים כמו השם שלהם. מדובר במחקר של ד"ר רותי מאיו ויונת צוובנר מהאוניברסיטה העברית, בשיתוף עם פרופסור יעקב גולדנברג מהמרכז הבין תחומי בהרצליה וחוקרים מביה"ס למנהל עסקים HEC בפריז. המחקר עסק בשאלה "האם אנשים מצליחים לזהות את שמו הפרטי של האדם לפי מראה פניו בלבד", במהלכו נבדקו כ-94 אלף תמונות פנים באמצעות ניטור מחשב ועוד כ-1,000 תמונות פנים שנותחו בידי משתתפים.



למשתתפים הוצגו תמונות פנים של אנשים שהם לא מכירים ומתחת לכל תמונה הופיעו מספר שמות פרטיים, כאשר נמסר להם כי אחד מהשמות המופיעים הוא אכן השם האמיתי של האדם. המשתתפים התבקשו לבחור את השם שנראה להם כשם האמיתי של האדם בתמונה והתוצאות היו מפתיעות: ההסתברות לניחוש אקראי בו אנשים בחרו בשמו האמיתי של הנבדק היו כ-20% או 25% מהמקרים (לפי מספר השמות שהופיעו מתחת לתמונות). המחקר חשף עוד כי אחוז האנשים שהצליחו לבחור את השם האמיתי של האדם המופיע בתמונה היה מעבר להסתברות של ניחוש - כ-25% עד 40% מהפעמים הצליחו המשתתפים לקלוע לשם של האדם בתמונה.



מצליחים לנחש את שמו? מתוך המחקר. צילום: יח"ץ
מצליחים לנחש את שמו? מתוך המחקר. צילום: יח"ץ



החוקרים ביססו את המחקר על ההנחה שאנשים הופכים דומים למה שמצפים מהם - תהליך פסיכולוגי הידוע בהקשר של סטריאוטיפים כמו מגדר ומוצא והחוקרים שיערו שתהליך זה מתרחש גם בהקשר של שמות. אם לשם יש סטריאוטיפ של שמחה וספונטניות אז ייתכן שהאדם עם שם זה יבחר בתסרוקת "חופשית" יותר, משקפיים צבעוניים למשל וגם יחייך יותר, דבר שיוביל לקמטים שונים סביב הפה והעיניים. בסופו של דבר הוא ייראה שונה מאדם עם שם בעל סטריאוטיפ רציני. מה שגילו בסופו של דבר החוקרים זה שהציפיות הסביבתיות והחברתיות בסופו של דבר משפיעות על מראה הפנים שלנו.



החוקרים מדגישים כי עד היום חקרו איך מראה הפנים משפיע על איזה רושם אנו יוצרים על אחרים. בניגוד לזה, המחקר שלהם מציע את הכיוון ההפוך – איך הציפיות של אחרים משפיעות על מראה הפנים שלנו. ממצא מעניין נוסף שהתקבל עוסק בכך שהיכולת לבחור את השם הפרטי פוחתת באופן משמעותי עבור פנים של אנשים שאינם משתמשים בשם הפרטי שלהם אלא בכינוי - אם אדם אינו משתמש בשם שלו, הוא לא נראה כמו השם שלו.