עו"ד תומר גונן הגיש לבית המשפט בקשה לתביעה ייצוגית בגובה 70 מיליון שקלים נגד 160 מצלמות המהירות בכבישי ישראל. הטענה העיקרית שלו היא שאמינותן של מערכת המצלמות הדיגיטליות לא נבדקה. בשיחה עם ברהנו טגניה וגלעד שלמור ב-103FM סיפר: "אני מנהל תיק בבית המשפט לתעבורה בעכו, שנמשך כבר שלוש שנים וחצי. לאורך כל הדרך אמרו לי שאני 'משוגע' כי למצלמות המהירות יש תו תקן, שהן מעולות ומדהימות ועברו את כל הבדיקות. משהו לא נראה לי מהתחלה כשקיבלתי את חוות הדעת של מכון התקנים. לפני שלושה שבועות המשטרה בעצם אישרה את כל מה שחשדתי, שהמערכת הוכנסה לשימוש במדינת ישראל מבלי שנערך לה אפילו ניסוי אחד. לא בהולנד, כמו שהם אמרו, ולא בגרמניה ובטח שלא בישראל. תו התקן שהם מתפארים בו מחייב אותם לעשות כאלה ניסויים".







"אם תקבל דו"ח הביתה ויהיה כתוב עליו תו תקן של מכון התקנים הישראלי, ויש שם צילום של הרכב שלך עם עבירת מהירות, אז אתה תחשוב שמישהו בדק את זה, כי יש לך בבית מכשירים חשמליים עם תו תקן של מכון התקנים הישראלי, ולכן אין מה לעשות, אתה הולך לשלם את הדו"ח", אמר עו"ד גונן. "ברגע שהבנו שזה לא המצב הגשנו את התביעה הייצוגית. כי יש כאן הטיה ופגיעה ביכולת האוטונומית שלך להחליט האם באמת ביצעת את העבירה או לא. פניתי לשר לביטחון פנים גלעד ארדן לפני שבועיים ועוד לא זכיתי לתשובה".



טגניה שאל האם מצלמות המשטרה נועדו רק כדי להוציא כסף מציבור הנהגים. עו"ד גונן השיב: "העלו את צו עבירות הקנס החל מאוד שבועיים, וגם במהירויות מטורפות של 170 קמ"ש בכביש 6, במקום 120 קמ"ש, אתה תשלם קנס בלבד של 1,500 ש', לא תגיע בכלל לבית משפט. לכן השאלה היא האם המצלמות האלה בכלל עובדות. וכשמסתכלים על הנתונים של הרוגים בישראל מאז שהתקינו את המצלמות, יש עלייה מתמדת בכמות ההרוגים. זה פשוט לא עובד. גם אם יביאו אלף מחקרים, התוצאות מראות אחרת. ב-2009 הבטיחו בכנסת ששנה אחרי התקנת המצלמות כבר ייראה שינוי, תהיה ירידה בתאונות ובכמות ההרוגים וזה לא קורה. אז מישהו צריך רגע לעצור. בבריטניה המצב היה אותו הדבר וב-2010 אמר שר התחבורה הבריטי שזה לא עובד, אין כוונה לקחת כסף מהאזרחים, מפסיקים להשתמש בהן ומפרקים אותן".



"יש בכבישי הארץ 160 מצלמות כאלה", ציין עו"ד גונן. "כשנהג רואה מצלמה הוא מוריד את הרגל מהגז ושלושים מטר אחרי זה מגביר את המהירות. אני מניח שזה מה שכולם עושים. אני הצבעתי כבר לפני שנה על הכישלון והצעתי לרדת מזה. אני עו"ד לתעבורה ואני גם אזרח. אני חושב שאנחנו צריכים ניידות בכבישים. אם נהג רואה ניידת שמפטרת בכביש החוף, הוא ייסע לידה כמו ילד טוב גם אם זה 4 ק"מ או 5 ק"מ. לעומת זאת, אני גר בעמק יזרעאל, יש כאן את כביש 79, כביש מדמם. ויש מצלמה בצומת המוביל. 2 ק"מ מהמיקום של המצלמה זה אחד מקטעי הכביש הכי מדממים בצפון, 8-9 הרגים מאז שהתקינו שם את המצלמה. המצלמה משפיעה על קטע הכביש הזה? ברור שלא. זה גם לא עובד, גם לא אמין וגם הוכנס לשימוש שלא כדין".



שלמור שאל מה תהיה התוצאה האידיאלית של התביעה ועו"ד גונן השיב: "שמנהל הכנסות המדינה ומכון התקנים, שהיו שותפים לסיפור הזה, יחזירו את הכסף לנהגים, ששילמו קנסות, בהסתמך על אותו תו תקן שלדעתנו הוצא שלא כחוק, יקבל את כספו בחזרה. בצורה שהדברים התנהלו אני חושב שזה מאוד ריאלי. צריך קצת אומץ ולהגיד שהמדינה צריכה לשלם על הטעות הזאת. לא יכול להיות שיש תו תקן ואין מאחוריו כלום".