אחת התמונות המרגשות במושב הכנסת הנוכחי אירעה בחודש דצמבר, ובה ח"כ אילן גילאון (מרצ) מתרגש עד דמעות לאחר שהצעת החוק עליה הוא נאבק בארבע השנים האחרונות עברה במליאת הכנסת בקריאה טרומית. מדובר בהצעת חוק המבקשת לראשונה להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום. היא עברה למרות התנגדות הממשלה בזכות היעדרותם מהמליאה של כמה מחברי הקואליציה.



אך החוק שעבר בקריאה הטרומית מעוכב בימים אלה לפני הכנתו לקריאה הראשונה וזאת  למרות הבטחה מפורשת שקיבלו ראשי שדולת הכנסת לשוויון זכויות עבור אנשים עם מוגבלות, ח"כ גילאון וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), משר האוצר משה כחלון כשהוא שמינה ועדה בראשות פרופ' ירון זליכה לבחון את הדרכים ליישום החוק.



"בשבועות הקרובים נדע לאן הולכת הממשלה בנוגע להצעת החוק" אמר אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר עמותת "נכה, לא חצי בן אדם" שיחד עם הח"כים גילאון ואלהרר עמד בראש כינוס מרגש במיוחד הבוקר (שישי) בתל אביב בו השתתפו מאות נכים מרחבי הארץ כדי לקדם לחץ ציבורי על הממשלה.



"לא צריך להיאבק על המובן מאליו". ח"כ גילאון ואלהרר יחד עם אלכס פרידמן
"לא צריך להיאבק על המובן מאליו". ח"כ גילאון ואלהרר יחד עם אלכס פרידמן



"לא צריך ועדה"



ח"כ גילאון אמר בכינוס לקול תשואות הקהל: "ח"כ אלהרר ואני היינו בשבוע שעבר אצל שר האוצר ואמרנו לכחלון - אתה לא צריך ועדה. אין בעיה של מחסור בכסף, אלא במוכנות לחלק אותו. אנחנו מדברים על כלל זכאי קצבת הנכות ולא ניתן עוד שיעשו בינינו הפרד ומשול. המדינה מוכנה ל-2,400 שקל, אנחנו דורשים 5,000 שקל. הקצבה היום אינה קיום בכבוד. היא איננה קיום בכלל".



ח"כ גילאון הוסיף: "אני שונא את המילה מאבק. לא צריך להיאבק על המובן מאליו. חלוקה צודקת של העושר הלאומי נעצרת היכן שאנחנו האנשים עם מוגבלויות לא יודעים לתבוע את זכויותיהם ולא מאוחדים. הצעת החוק עברה בקריאה טרומית לאחר שהבאנו פוליטיקאים לסף הבושה. אצל חמישה חברי קואליציה הבושה גברה. המשימה המידית שלנו היא להביא את החוק לקריאה ראשונה כדי שיחול עליה דין רציפות (גם לכנסת הבאה) ויכול להיות שלפנינו מאבק ארוך כי המדינה הזאת היא של כולנו. מספיק שלא קיבלת מספיק חמצן בלידה, לא חצית נכון את הכביש או כמוני את החיסון בזמן ואתה אדם מוגבל. אנחנו רחוקים מלהיות אור לגויים כי הממשלה שאמורה לייצג אותנו לא עושה זאת אבל נהיה ממוקדי מטרה. נילחם נגד משיכת הזמן של הממשלה. אני רוצה להעלות את קו העוני ואנחנו נשנה את החלוקה להוגנת כי כולנו בעד כלכלת שוק חופשי אבל לא כזאת שמפילה חללים לצידי הדרך ואם נצטרך נצא גם להפגין ברחובות עם כל הקושי".



"קצבת הנכות היום לא מספיקה לחיים בכבוד האנושי הבסיסי ואנחנו לא מדברים על סיגרים ושמפניות. לא ייתכן שקצבאות הנכות הם בתחתית סדר העדיפויות של הממשלה", אמרה בכינוס ח"כ אלהרר והוסיפה: "המצב לא יכול להמשך בצורה כזו בה אדם עם יותר צרכים מיוחדים זכאי לפחות מאדם בריא שחי משכר מינימום. כלומר אנו מבטיחים פחות מהמינימום הנדרש לאדם שזקוק ליותר עזרה, סיעוד, תרופות ושאינו יכול לפרנס את עצמו בצורה המבטיחה כבוד לתנאי מחייה מינימליים. חייבים לשבור את מעגל העוני באופן שהממשלה תפסיק להחליש את החלשים. אני לא שומעת משר האוצר שאין כסף. נהפוך הוא. וראוי שהממשלה תעלה את קצבת הנכות הכללית. מה שאנחנו מתכוונים לעשות כאן הוא שינוי חברתי עמוק. גם בכנסת אבל גם בציבור. לא נצליח בלי הקול של כל אחד מכם".



כאשר מנחת הכנס, העיתונאית לינוי בר גפן, הפנתה לנוכחים את השאלה "איך אתם חיים מזה?" עלתה זעקה מהקהל "לא חיים". "הלחץ הציבורי שהפעלנו, הנחישות שלנו, הגיבוי הציבורי והדרישה לצדק עבור ציבור הנכים בישראל הובילו אותנו לשבור את חומות האטימות של הממשלה ואנחנו כאן כדאי לוודא שהיא תהפוך לחוק בספר החוקים" אומרים מארגני הכנס.



עד כה הצטרפו אלפי אזרחים לעצומת התמיכה בהצעה, ובקריאה לממשלה לאשרה בהקדם. היא צברה תאוצה כבר בינואר 2015 לאחר שאלכס פרידמן, אדם נכה המרותק לכיסא גלגלים, יצא בקמפיין פייסבוק 'נכה לא חצי בן-אדם' שסחף את הציבור וגייס גם ידוענים רבים לקידום המטרה. מאז הפך הקמפיין לעמותה והיום (שישי) הוביל פרידמן את הכינוס ביחד עם גילאון ואלהרר. "אי אפשר לחיות מקצבת הנכות וכלל הציבור מבין את זה. אני מקווה שכלל הציבור ימשיך לתמוך במאבק שלנו" אומר פרידמן.