הקרב סביב ההלוואה שנטלה המדינה לרכישת הספינות להגנת המים הכלכליים מתחמם. החשבת הכללית לשעבר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, מסרה הבוקר ל"מעריב" את התגובה הבאה: "כחשבת הכללית באוצר אישרתי למערכת הביטחון לממן שלוש עסקאות באשראי מספקים: עסקת המטוס האיטלקי, עסקת המים הכלכליים ועסקת ה"חמקן" אף-35. הדיון על כך התקיים בקבינט הביטחוני ונכחו בו נציגי משרד הביטחון וראשי אגף התקציבים. הצורך בלקיחת אשראי מספקים נובע מכך שתקציב המדינה אינו מסוגל לשאת בהוצאות בהיקפים כאלה בשנה אחת. לכן קבעתי תקרה לסך העסקאות באשראי מספקים, ממנה לא חרגנו, וגם הוריתי לרשום את ההתחייבויות כנדרש ביחס החוב לתוצר".



לעומת זאת, גורמים המעורים בפרטי ההלוואות והעסקאות הללו, אמרו ל"מעריב": "עסקת הספינות היא עסקה קטנה במושגי תקציב הביטחון, מיליארד שקל שאין צורך לשלם בבת אחת ואפשר לחלק לכמה שנים. לא ברור מדוע נזקק משרד הביטחון להלוואה חיצונית. ממתי משלמים מראש על בניית פלטפורמה שנמשכת שנים? אין לזה תקדים, ובכל העסקאות הדומות התשלום נמתח על פני כמה שנים. ממתי המימון הוא עוקף מערכת בטחון? האוצר התעקש תמיד להפיל הכל על הביטחון (כמו במקרי הגדר והמכשול נגד מנהרות)? מאיפה הנדיבות הזו פתאום? מדובר בתהליך עקום, מוזר, שצריך להיחקר עד תום".



 מספנות תיסנקרופ. צילום: AFP
מספנות תיסנקרופ. צילום: AFP



"אם לא תילקח הלוואה, כל העסקה בסכנה"



החקירה שחשף "מעריב" הבוקר, עליה דנה אתמול הועדה המשותפת לתקציב הביטחון בדיון חסוי, מעורר גם את הקטטות המקומיות באוצר ומאבקים פוליטיים. קרבתה של החשבת הכללית לשעבר מיכל עבאדי-בויאנג'ו לבני הזוג נתניהו מועלית בהקשר הזה, וגם העובדה שהיא היתה בעבר בכירה בבנק הבינלאומי הראשון ומיועדת, כנראה, לחזור לתפקיד בכיר בבנק. כזכור, את ההלוואה לרכישת הספינות נתן בנק דיסקונט, שהחזיק באותה תקופה מניות של הבנק הבינלאומי בהיקף גדול במיוחד. יחד עם זאת, על פי גורמים המעורים בפרשה, לאחר ההחלטה על לקיחת ההלוואה בוצע הליך מכרזי על ידי משרד הביטחון וספקית הספינות, בין הבנקים השונים. על פי אותם גורמים, מי שהתעקשו על לקיחת הלוואה חיצונית הם גורמים בתוך משרד הביטחון, שקבעו בדיונים כי "אם לא תילקח הלוואה, כל העסקה בסכנה".



האמירה הזו היא האמירה שצריכה להיחקר. מדוע טענו גורמים עלומים כי רק הלוואה תאפשר עסקה זולה ופשוטה יחסית, שלא אמורה להכביד על תקציב הביטחון? מדוע העניין לא אושר בקבינט? איך יתכן שבאוצר היו בכירים שלא ידעו מהסיפור הזה?