עובדי חיפה כימיקלים חסמו הבוקר (חמישי) את כביש מספר 1 במחלף שער הגיא לשני הכיוונים. הם הגיעו למקום עם כ-70 משאיות וכלי רכב, כחלק ממחאתם נגד סגירת המפעל מבלי שיימצא להם פתרון. זו ההפגנה השלישית שהם מקיימים בשבועיים האחרונים, והפעם היא ספונטנית, ולא תואמה עם המשטרה. לאחר החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה ובית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מנהליים באשר לריקון מכל האמוניה במפרץ חיפה עד ל-1 באפריל, הודיע מנכ"ל החברה נדב שחר לציבור העובדים על כוונתו לסגור את אתרי ייצור הדשנים של החברה בצפון ובדרום.



צפו בעובדי חיפה כימיקלים חוסמים את הכביש

בוועד העובדים המאוגד בארגון "כח לעובדים" מסבירים: "אנו מבקשים לעמוד על כך שכל הקלה, פיצוי או תמיכה בחברת חיפה כימיקלים בע"מ להקמת מתקנים חליפיים למכל האמוניה ו/או כפיצוי על סגירת המכל תותנה בהגנה על העובדים הקיימים באתרי הייצור ושמירה על תנאי העסקתם הקבועים בהסכמים קיבוציים. משנפלה ההחלטה כי 'מערך האמוניה מעמיד את הציבור ואת הסביבה, בסיכון שאינו קביל, הן בשגרה והן בזמן אסונות טבע' על הנהלת החברה לפעול במהירות ליצירת חלופות קבועות המתאימות לצריכת האמוניה תוך הסרת חסמים ביורוקרטים העלולים לעכב בנייתן של חלופות אלו כמו גם להקצות המשאבים הנחוצים לכך".



"אנחנו ושאר תושבי מפרץ חיפה - בשר אחד, הילדים שלנו כאן, הבטיחות של תושבי המפרץ יקרה, אבל האזור זקוק גם לפרנסה כאוויר לנשימה" אמר אלי אלבז מועד העובדים, "בטחון לתושבים ובטחון תעסוקתי לעובדים לא עומדים בסתירה אלו שתי דוגמאות לעקרון אחד: אנשים לפני רווחים".



"משמעות סגירת המכל מבחינת ההנהלה היא סגירת המפעלים ופיטוריהם המידיים של קרוב ל- 1000 עובדים ערב חג הפסח ועוד אלפי עובדים שמתפרנסים מתעשייה זו״, אומר יו״ר ועד עובדי חיפה כימיקלים דרום, יהודה פרץ. לדבריו, ״אנחנו שותפים לחרדות ולדאגת הציבור ולא מתווכחים עם החלטת בית המשפט. כל מה שאנחנו מבקשים זה זמן קצוב במהלכו כל הגורמים הרלוונטיים ישבו ויחליטו על הפתרון הדרוש. אי אפשר לזרוק מאות עובדים הביתה ככה, ערב חג הפסח, בהתראה של חודש״.


עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את כביש 1. צילום: ועד עובדי חיפה כימיקלים


בפרסום בעמוד הפייסבוק שלו השבוע התייחס ראש עיריית חיפה יונה יהב למהלך איום הפיטורים של כאלף עובדי החברה בצפון ובדרום כ"שימוש ציני בעובדים", תוך שהוא מבטיח: "אדאג בכל הכלים העומדים לרשותי גם לעובדים ולזכויותיהם המלאות , כמו גם לביטחונם ולביטחון בני משפחותיהם וכלל תושבי חיפה והמפרץ" כן הוסיף: "שוחחתי עם חברי ועד העובדים , המאוגדים בכוח לעובדים, להבטיח להם שנדאג במקביל הן לביטחון התושבים והן לביטחונם התעסוקתי".
 
 
באתר הייצור בחיפה מועסקים כ-330 עובדים ישירות על ידי חיפה כימיקלים, ולמעלה ממאה עובדים נוספים של נותני שירות למפעל, במתקן הייצור הדרומי מועסק מספר דומה ובמטה החברה שבמת"ם חיפה  כ130 עובדים נוספים. בכח לעובדים טוענים: "החברה רווחית מאד והיקף מכירותיה בשנה האחרונה עמד על יותר משני מליארד שקלים". ישנן מספר חלופות ידועות למכל האמוניה אבל הנהלת החברה לא מוכנה להשקיע בהן ולפגוע בדבר ברווחיותה ללא ניסיון להפעיל לחץ על הממשלה לפצות את החברה על פינוי המכל ולהשתתף בעלויות ולכן היא מנסה למשוך זמן ולאיים בסגירת המפעלים. 

עובדי חיפה כימיקלים חוסמים את כביש 1. צילום: ועד עובדי חיפה כימיקלים
 
אבל בהנהלת "חיפה כימיקלים" מדגישים: "מדובר בחברה שתורמת רבות לכלכלת ישראל עם תרומה אדירה של 2% מסך הייצוא הישראלי מדי שנה. חברה בסדר גודל כזה מספקת מקומות עבודה רבים לרשימה ארוכה של ספקים ונותני שירותים. עבור חלק מאותן חברות 'חיפה כימיקלים' היא הלקוחה היחידה או העיקרית שלהן וכך סגירת החברה תיצור תגובה שרשרת שבה יסגרו ויפגעו עוד עסקים רבים - מרביתם בפריפריה. עסקים קטנים או בינוניים לכל היותר עלולים להיפגע אם חלילה מכל האמוניה ייסגר לפני שתושלם בניית המתקן החדש במישור רותם (אזור התעשייה הנמצא מזרחית לדימונה)".
 
במשרד להגנת הסביבה ובמשרד האוצר לא מתרגשים בינתיים מאיומי הנהלת החברה ומבהירים כי פסיקת בית המשפט באשר לסגירת מכל האמוניה ברורה וכי יש לעמוד בה. המשרד להגנת הסביבה ביקש כבר בחודש נובמבר האחרון מהנהלת חיפה כימיקלים בשימוע שנערך לה להגיש עד חודש פברואר חלופות למכל, אך ההנהלה גררה רגליים ולא עשתה זאת עד היום. בית המשפט המחוזי בחיפה קיצר בחודש שעבר את לוח הזמנים לסגירת המכל עליו החליט המשרד להגנת הסביבה, משלושה חודשים לחודש אחד שיסתיים בתחילת החודש הקרוב. בחיפה כימיקלים מעוניינים להשאיר במכל לפחות כמות חלקית של אמוניה אבל פסיקת בית המשפט ברורה ומחייבת ריקון מוחלט של אחד המתקנים המסוכנים במדינה.

אמבד