רגע אחרי שהכריז כי יתמודד בפריימריז הקרובים על ראשות הבית היהודי מול בנט, אל"מ (במיל') יונתן ברנסקי מסביר למה הוא יוצא נגד ראש המפלגה המכהן ("לא מייצג את מה שאני מאמין בו") ומדוע הוא תומך ברב לוינשטיין ("אשרינו שיש לנו אנשי חינוך שאומרים את דעתם") וגם מתייחס להתנגדותו לגיוס לוחמות לצה"ל ולאמירתו כי "כשהלוחמות מקרקל מגיעות להתאמן בבה"ד 1, נגמרים אמצעי המניעה בשק"ם"



"אני חורש בתקופה האחרונה את הארץ ופוגש אלפי חברי מפלגה ופעילים", מגלה אל"מ (במיל') יונתן ברנסקי, שהודיע בשבוע שעבר באופן רשמי כי יתמודד על תפקיד יו"ר מפלגת הבית היהודי מול יו"ר המפלגה המכהן נפתלי בנט בפריימריז שייערכו ב־27 באפריל. "גיליתי שהביקורת כלפיו רבה. בנט אדם מוכשר ועשה הרבה דברים טובים למען מדינת ישראל והמפלגה. הוא העמיד אותה על הרגליים והחזיר לה את הצבע ללחיים, אבל מהר מאוד התנתק מהשטח ומהערכים. ברור שהוא מנצל את הבית היהודי כפלטפורמה, כדי לקדם את עצמו לעמדות השפעה לראשות הממשלה. זה לא שרק דעתי אינה נוחה ממנהיגותו, אלא זו דעה של אלפים במפלגה ורבים בציבור".



נפתלי בנט. "מנצל את המפלגה כדי להיות ראש ממשלה". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לברנסקי (46) מתנחל מעלי, נשוי ואב לחמישה, יש רקורד ביטחוני מרשים. בין היתר, הוא שימש סגן מפקד אוגדת עזה ופיקד בעבר על חטיבת הנגב ועל גדוד נצח יהודה. בסוף 2014 פרש מצה"ל. הוא מצטרף כעת לשניים אחרים שהודיעו לאחרונה על כוונתם להתמודד מול בנט: סא"ל (במיל') יעקב לפידות והרב יצחק חי זאגא. "אני מגדיר עצמי דתי לאומי שמרן", הוא אומר. "אני חובש כיפה סרוגה, בדרך כלל כחולה. נולדתי בירושלים. למדתי בתיכון הדתי הימלפרב. בגיל 23, אחרי שעשיתי תפקיד מ"פ, הרגשתי צורך ללמוד. פתאום הרגשתי שאני לא מספיק יודע למה אני דתי. הייתי אומנם כזה, אבל לא התעמקתי בזה. הרגשתי שחסר לי פה משהו. ביקשתי לצאת לחופשה של חצי שנה מהצבא ולמדתי בעלי בבית מדרש של בוגרי צבא. הוא היה אז ממש קטן, ואילו היום יש שם מאות תלמידים. כך התחברתי לעלי. חצי שנה לאחר מכן התחתנתי עם אשתי, שגדלה איתי בשבט בבני עקיבא והייתה איתי בגרעין".



גדלת בבית מפד"ליניקי טיפוסי?
"כן. סבא שלי ז"ל היה ממייסדי הפועל המזרחי. אנחנו מה שמכונה 'מזרוחניקים', דתיים לאומים קלאסיים. לא אכחיש שכיום אני יותר תורני, יותר מחובר לתורה, אבל אני לא חרד"ל (חרדי דתי לאומי – א"ב). אני קשור לתורה וקשוב גם לרבנים. למדתי הרבה שנים אצל הרב אלי סדן בעלי. יש לי קשר מצוין גם עם הרב איתן צוקר ועם הרב שלמה אבינר. אני מקפיד ככל האפשר בקיום תורה ומצוות ומשלב לימוד. אני רואה עצמי כציונות דתית קלאסית. בעניין הזה אני בהחלט שמרן ולא שייך לזרם הליברלי והפלורליסטי בבית היהודי".



בבחירות האחרונות תמכת דווקא באלי ישי, שהוא לא בדיוק מפד"ל.
"כל חיי הייתי איש המפד"ל והבית היהודי. אבל אחרי ההתלהבות הראשונית, כשהבנתי את הכיוון שאליו בנט מושך, נכנסתי לסוג של דילמה. הרגשתי שהוא לא מייצג את מה שאני מאמין בו. בעיני בנט הוביל את הבית היהודי לכיוון שבורח מהערכים הקלאסיים של הציונות הדתית. בצבא שמרתי מרחק מפוליטיקה. השתחררתי לפני הבחירות האחרונות והחלטתי לתמוך במפלגת יחד של ישי".



ישי היה הסמן הימני הקיצוני בבחירות האחרונות. למה דווקא הוא?
"ממש לפני הבחירות, כשהתחיל כל הסיפור עם מפלגת יחד, איילת שקד, שהייתה יו"ר סיעת הבית היהודי, הזמינה אותי לשיחה בארבע עיניים. ישבנו בלשכתה בכנסת. היא אמרה שהיא לא מבינה למה אני הולך לגוף שמפצל את הציונות הדתית. אמרתי לה: אתם מרחיקים אנשים כמוני. אתם מתנהגים בדיקטטורה ולא נותנים פתחון פה למי שלא בתפיסת העולם שלכם. כולם צריכים אצלכם ליישר קו עם בנט. אתם לא יכולים לקחת את המפלגה ולנתק אותה מדמותה, מהערכים שעליהם היא קמה, ולא לתת פתחון פה לאחרים".



איך הגיבה שקד?
"היא אמרה לי: 'אז בוא תנסה לתקן מבפנים'. בדיעבד היא צדקה, אף שאני מאמין באופן חד־משמעי בשילוב בין דתיים־לאומיים לחרדים בוגרי צבא ולחרדים שמזדהים עם מדינת ישראל ונאמנים לה. זה חיבור חשוב יחד עם חיבור לחילונים ולמסורתיים. הביקורת שלי על הבית היהודי נותרה בעינה, ואף התעצמה, אבל אני כן אומר שאיילת צדקה. צריך לתקן מבפנים ואסור לפצל את המחנה שלנו. בגלל זה החלטתי לא להצטרף לתקומה־האיחוד הלאומי או לליכוד, אלא לבית היהודי".



איילת שקד. "הציעה לתקן מבפנים וצדקה". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"לא זחוח"


חלק מהביקורת של ברנסקי קשורה לניסיונותיו של בנט לחתור לעמדת ההשפעה הבכירה במדינה, שלתפיסתו נעשים על חשבון המפלגה. "נגיד שהוא יהיה ראש ממשלה", הוא אומר. "במה הוא יהיה שונה מבנימין נתניהו? נגיד שהוא מוכשר. מה הקשר לבית היהודי? אנחנו מפלגה דתית־לאומית עם ייעוד משלה. להיות גוף שיש לו תפקיד מכריע ומשפיע על עיצוב דמותה של מדינת ישראל מתוך השילוב של דתי ולאומי וההכרה שמדינת ישראל היא חלק מתהליך של גאולה, של שיבת עם ישראל לארצו. זו תפיסת העולם שלנו, בעוד שבנט מדבר כל הזמן על פתיחת השורות. הוא שוכח שאם זה לא מחובר לבסיס ערכי ברור, זה כלום. זאת מפלגת אווירה. ליכוד ב' זאת מחמאה. הוא רוצה להפוך את הבית היהודי למפלגת כל אזרחיה".



אבל כדי להגיע לראשות ממשלה בנט צריך להתמרכז ולהגיע לציבורים חדשים.
"אם זו המטרה של בנט וזו הדרך, ובשביל זה אפשר למחוק ולבטל את קיומה של מפלגה דתית־לאומית, אז אין בעיה. שהציבור יבחר בו ובתוך זמן קצר מאוד תיעלם המפלגה הדתית־לאומית, ובמקומה יקום משהו אחר, שיקרא תיגר על הליכוד וזהו. ואנו בעידן אחר".



אתה מתנגד לאפשרות של מיזוג עם הליכוד לקראת הבחירות?
"לא מקובל עלי. אבל אומר מה כן מקובל עלי. רוב הציבור בישראל, בין אם הוא שומר מצוות ובין אם לאו, יש לו קשר מכבד למסורת. עשרות ומאות אלפים ראו בעבר ויראו בעתיד את הבית היהודי כבית שלם מתוך חיבור ליהדות. היום זה הפוך. יש בבית היהודי טשטוש ערכים. לא רוצים לגעת בסוגיות דת ומדינה, כי זה לא ימצא חן בעיני החילונים. זה שלוש שנים לא נוגעים בסוגיות ארץ ישראל ועמונה מתוך חשש שזה ירחיק ציבור חילוני ברעננה. אני פרגמטי, אבל פרגמטיזם חייב להיות בנוי על קרקע מוצקה של אידיאולוגיה. אני שואל: מה תפיסת העולם של בנט למעט זה שהוא יודע להגיד שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, שלזה אני מסכים? מיהו? מה תפיסת העולם הכלכלית והחינוכית שלו? אין לי תשובה".



כאיש ביטחון אתה לא יכול להתעלם מתפקודו במהלך צוק איתן ומהתשבחות שקיבל לאחרונה בדוח מבקר המדינה.
"אני דווקא רוצה להחמיא לו. בנט, בהתעקשות שלו לעסוק באיום המנהרות, צדק. אבל זה לא שהוא קם בבוקר ועשה הערכת מצב שהמנהרות איומות. זה לא שיש לנו פה מר ביטחון. המ"פ רס"ן במיל' בנט, וכבודו במקומו מונח, לא הפך פתאום למומחה מנהרות".



אתה בכוונה מדגיש את הבדלי הדרגות ביניכם?
"נכון, כי הייתי סגן מפקד אוגדת עזה במשך שלוש וחצי שנים ובצוק איתן. אני מאמין שבביטחון אני מבין קצת יותר. אני מעריך אותו כלוחם בסיירת מטכ"ל, אבל עם כל הכבוד, בנושא עזה מי שביצע את התוכניות שאושרו זה אני, לא לבד, כמובן, אבל אני עמוק בעניינים ובמנהרות ומבין היטב מכל הכיוונים שאתה רק רוצה. אני לא בתחרות איתו, אבל אני בוודאי מבין בביטחון קצת יותר ממנו".



יש לך בכלל סיכויים מולו? הוא שולט במפלגה ובשטח ביד רמה.
"אני לא בא זחוח. זה מאבק מאוד קשה. נקודת הפתיחה נותנת לבנט יתרון גדול כיו"ר מכהן, מה גם שניצל סמכותו והודיע על הבחירות בהפתעה, בלוח זמנים מאוד קצר, עם חגים באמצע, כדי לא לתת לאף אחד הזדמנות להתארגן. זה מראה שהוא קצת בלחץ. למרות תנאי הפתיחה הקשים, ואולי בגללם, יש פה סיכוי טוב לנצח. אני אומר זאת על בסיס נתונים, סקרים והערכת שטח. עם האופוזיציה הפנימית והאכזבה הקשה ממנהיגותו, אני מסתכל על זה כמאבק שיש לי סיכוי לנצח בו. עצם העמדת האלטרנטיבה וההצבעה על הדברים טעוני התיקון הוא דבר חשוב. גם אם הייתה יוצאת עכשיו בת קול מהשמיים ואומרת לי 'לא תנצח', לא הייתי מפסיק את הקמפיין".



הרב לוינשטיין. "איש חינוך מדהים". צילום צסך



"לא מחלק ציונים"


ברנסקי עלה לכותרות בנובמבר האחרון בעקבות התבטאות מעוררת מחלוקת שלו בנוגע לכוונה לשלב בנות בחיל השריון: "כשהלוחמות מגדוד קרקל מגיעות להתאמן בבה"ד 1, נגמרים אמצעי המניעה בשק"ם". “זה היה קטע קצר ביותר מתוך ראיון שלי לאראל סג"ל ועשו מזה כותרת", הוא אומר כעת. "לאחר מכן כתבתי שאם מישהו נפגע, אני מתנצל. אבל זה היה קטע מתוך ראיון ארוך יותר, שבו הסברתי פיזיולוגית, מגזרית ומגדרית למה שילוב בנות ביחידות קרביות הוא טעות. אני נגד שירות קרבי של בנות, כי זה בעיקר פוגע ברמה המבצעית של החיילים, בכשירות של היחידה ובבריאות שלהם. המניע שלי הוא בעיקר לשמור על הצבא כעל צבא מנצח. אני לא מזלזל בבנות בצה"ל, להפך, אבל שוויון זה מתן יחס שווה לשווים ויחס שונה לשונים. לנשים יש צפיפות עצם אחרת ויכולת נשיאת משקל אחרת וסיכון גבוה יותר לשברי מאמץ. צבא צריך קודם כל לנצח. ראית פעם קבוצת כדורסל מקצוענית שבה


משחקים גברים ונשים ביחד?"



אז זו רק הדאגה לבריאות החיילות?
"זה היבט מרכזי. ההיבט השני קשור לניסיון ליצור יחידות מעורבות. זה בעיני חמור מאוד, מכיוון שהחיבור הזה מייצר הרבה מתח וחיכוך. יש אנשים שלא אכפת להם. אצל אנשים שבאים מהמגזר הדתי־לאומי, שיש להם יחס אחר למושג צניעות, זה יוצר בעיה. כשאני יושב בחדר האוכל של הקצינים בקריה, וכולם מחבקים כל קצינה שנכנסת - לי זה מפריע כי התחנכתי אחרת. אבל כשאתה מושיב פרמדיקית בתוך נגמ"ש 'אכזרית', שנכנס ליומיים של קרב ברצועה, תאמין לי שהיא אומללה כי היא לא יכולה לעשות את צרכיה. אני רק מסביר מתוך ניסיון את הקושי שבדבר".



אם כך, אתה תומך בדברי הרב יגאל לוינשטיין, שהתבטא נגד גיוס לוחמות לצה"ל?
"אני מכיר אותו 22 שנה. הוא איש חינוך מדהים. איש עמוק. הוא גידל דורות על גבי דורות של לוחמים מעולים. הוא עצמו אמר שהוא מצטער על הסגנון. אני לא מחלק לו ציונים. אני אישית לא מדבר בסגנון הזה, אבל הדרישה של ליברמן שיתפטר היא שערורייתית. יש פה סוג של סתימת פיות ויישור קו. אסור בשום פנים ואופן שיתפטר. אסור לסתום לו את הפה. טוב שיש אנשי חינוך שאומרים את דעתם בגבולות מסוימים. אשרינו שיש לנו אנשי חינוך ורבנים שאומרים את דעתם. מי שלא מוצא חן בעיניו - שלא ישלח לשם את הילד שלו ללמוד".



זה עבורך ייהרג ובל יעבור?
"ייהרג ובל יעבור זה מול אויב. הצבא זה לא אויב. חייבים למצוא את הדרך להידברות מול הצבא. זה בדיוק תפקידו של מנהיג הציונות הדתית, ואני לא רואה את זה קורה".