שר התחבורה ישראל כץ לא מתרגש מהשביתה הכללית המתוכננת מחר (שלישי) בחברת 'אגד' והעביר מסר לאנשי החברה: "תשתנו או שתיעלמו. אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים עצמו למציאות המשתנה. אם תשבתו אצא למאבק בכם". כץ הורה להנהלת אגד לשבת מידית עם העובדים וההסתדרות על תנאי העבודה והסכם שכר חדש שיאושר על ידי הממשלה, במנותק משאר המו"מ, ולהפסיק "להחזיק בעובדים כבני ערובה", כדבריו.



בפגישה שקיים אתמול בלשכתו בתל אביב עם הנהלת אגד, ראשי ההסתדרות ונציגי משרד האוצר, הורה השר כץ לאוצר להתאים את המקדמות הנדרשות לחברה ולא להשתמש בהן כדי לפגוע בחברה וכקלף מיקוח. לאנשי אגד אמר שר התחבורה: "אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את ההחלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו. למרות הערכתי ליכולות החברה ולהיסטוריה שלה אני לא אוותר ואם אצטרך לנהל מאבק ציבורי, כמו שנאלצתי לעשות בנמלים ובמקומות אחרים, אעשה זאת ולא אאפשר לשום גורם פוליטי להתערב".




"אגד חייבת להשתנות"



כץ ציין כי העיקרון המנחה את משרד התחבורה הוא רמת שירות והתחרות וכי על כך אין בכוונתו להתפשר. "אגד חייבת להשתנות והדבר כולל בין השאר את הפיכת אגד מקואופרטיב לחברה, הוצאת קווים לתחרות, הכנסת משקיע אסטרטגי להרחבת תחומי הפעילות למימון חלק מדרישות אגד. וכן, הטמעת תרבות נהיגה ועבודה ועמידה במדדי שירות מחייבים. במקביל הבטחתי לפעול במקביל לשיפור נוסף במעמד הנהג".



בדרך לכאוס תחבורתי? נוסעי אגד, אילוסטרציה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
בדרך לכאוס תחבורתי? נוסעי אגד, אילוסטרציה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90




כזכור, מוקדם יותר היום הודיעה ההסתדרות כי אם לא יושג פתרון של הרגע האחרון, החל ממחר בשעה 05:00 בבוקר תחל שביתה של כל קווי אגד בארץ. הרקע להחלטה נעוץ לטענת ההסתדרות ב"סחבת שנוקטים משרדי האוצר והתחבורה במו"מ מול הנהלת אגד על הסכם סובסידיה חדש – דבר המונע חתימת הסכם קיבוצי בחברה, ומביא לפגיעה משמעותית בשכר העידוד של הנהגים, בדגש על תנאי הנהגים המשתייכים לדור א' והן לדור ב'".



השביתה המתוכננת מעוררת ביקורת קשה בקרב ארגוני נוסעי התחבורה הציבורית שמוכנים לספוג השבתה מלאה של חברת האוטובוסים הגדולה בישראל וקוראים לממשלה שלא להיכנס לדרישות אגד וההסתדרות בשל היותה לטענתם, "חברה לא יעילה וחזירית בדרישותיה מהמדינה שנועדו רק לדאוג לעתידם של חברי אגד ולא לשיפור השירות לנוסעים".



התאגדות מוניות השירות הפעילות הודיעה כי תתגבר מחר את הנסיעות בכל הקווים הפעילים ברחבי הארץ, כמענה לשביתה המתוכננת. "אנו מתגייסים לתת מענה תחבורתי בשעות השיא של היציאה והחזרה מהעבודה. אין שום סיבה שהנוסעים יהיו קורבנות של טייקונים, אשר מנהלים את מאבקיהם האישיים בצורה צינית על גבם של לקוחותיהם", מסרו.