הכנסת דנה היום (שני) בעניין המאבקים בין ארגון מד"א ל'איחוד הצלה' ובסיום הדיון הוחלט ששני הצדדים יישבו בחסות משרד הבריאות וינסו להגיע להסכמות על שיתוף מידע של קריאות חירום רפואיות. במידה והצדדים לא יגיעו להסכמות, תקודם הצעת חוק פרטית בנושא באישור המשרדים הרלוונטיים. חבר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ אורי מקלב, אמר בדיון כי "חובה שיהיה שיתוף פעולה הרמוני בין הארגונים".



ח"כ מיכאל מלכיאלי אמר: "שני הארגונים צריכים לשבת בחדר יחד עד שייצא עשן לבן ועניין שיתוף המידע ייפתר". ח"כ משה גפני הוסיף: "הסאגה הזאת חייבת להסתיים, רציתי להקים מוקד אחד מאוחד אך מד"א היחידים שהתנגדו. לו הייתי אלי בין, הייתי מחבק את איחוד הצלה. המצב הזה שמד"א מתבצר בעמדתו לא יכול להימשך וחייב להיפסק".



צד במאבק, מנכ"ל מד"א אלי בין. צילום: פלאש 90
צד במאבק, מנכ"ל מד"א אלי בין. צילום: פלאש 90



לדיון הגיעו גם בנים ובנות שהוריהם נפטרו לאחר שלאמבולנס לקח למעלה מחצי שעה להגיע לקריאה ומד"א לא העבירו את קריאת החירום לאיחוד הצלה, שיכול היה להזעיק כוחות למקום בזמן קצר יותר. יעקב אגבבה מאור יהודה, שאביו נפטר לפני חצי שנה מדום לב לאחר שהאמבולנס הגיע באיחור רב, זעק: "אתם משחקים בחיי אדם, אתם לא מבינים את הכאב שלי. אני רק רציתי שיצילו את אבא שלי ולא אכפת לי אם זה מד"א או איחוד הצלה".




"אבא שלי נפטר בגלל המשחקים של מד"א"



רותם מזרחי מחולון, שאביה נפטר מסיבות דומות, אמרה: "אני יתומת מד"א, בגלל המשחקים של מד"א והאגו אבא שלי נפטר. הוא היה גר 28 צעדים מתחנת מד"א בירושלים אבל זה לא עזר לו".



נשיא ומייסד 'איחוד הצלה', אלי ביר, אמר בסיכום הדיון: "מד"א רוצה לשמור על המונופול שלו ולהשתלט על מערך המתנדבים שלנו בכך שהם מבקשים שנעביר להם את כל רשימות המתנדבים שלנו. לצערי זה בא על חשבון חיי אדם". "יו"ר הוועדה וחברי הוועדה הבינו את הסכנה שבחוסר שיתוף הפעולה וכולי תקווה שמד"א יתעשתו ויתחילו להעביר מידע לאיחוד הצלה למען אזרחי ישראל", אמר בסיכום הדיון משה טייטלבוים, מנכ"ל הארגון.



מנכ"ל מד"א רמ"ג אלי בין אמר בדיון: "צריך לזכור דבר אחד – המידע שמתקבל במוקד מד"א הוא בסוף מידע רפואי פרטי, ולא ייתכן שיועבר למי שלא קיבל אישור ברור לכך. אנחנו בהתאם להנחיות משרד הבריאות מעבירים מידע באופן ישיר וללא עיכובים, דרך אפליקציית מד"א, לכל איש הצלה שאושר על ידי משרד הבריאות לקבל את המידע הרגיש הזה. הגענו לסיכום עם משרד הבריאות ומנהלי עמותת איחוד הצלה על כך שמתנדבי איחוד הצלה יורידו את האפליקציה ויירשמו דרכה, וכך יוזעקו למקרי חירום באופן מידי ממוקד מד"א – זה לא קורה מסיבותיהם שלהם. מד"א עובדת עם 20 ארגוני הצלה בשיטה זו, ללא כל בעיה – אם זק"א מורידים את האפליקציה של מד"א ומוזנקים דרכה, מדוע 'איחוד הצלה' לא יכולים? יש כ-3,000 מתנדבים חרדים בארגוני ההצלה השונים שמוזנקים באופן זה ככונני מד"א – בלי שום בעיה. כל ארגון שומר על האוטונומיות שלו אבל פועל באירועי חירום תחת מד"א".




"איחוד הצלה פתחו בקמפיין שיוצא נגד מד"א ומטעה את הציבור"



תגובת משרד הבריאות: "משרד הבריאות מקדם מתווה של הבנות וחלוקת סמכויות בין שני הגופים על מנת לאפשר פעילות מתואמת ומוסדרת לטובת מתן המענה הטוב ביותר לאירועים מסכני חיים".



תגובת מד"א: מד"א מופקד על שירותי רפואת חירום טרום אשפוזית בפריסה כלל ארצית. כוחות מד"א מונים כ-15,000 עובדים, מתנדבים, חובשים, פרמדיקים ורופאים, עם צי של כאלף אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועים, מסוקים ומיטב הציוד הטכנולוגי. המוקד הלאומי של מד"א נותן מענה מהיר ומקצועי לאלפי קריאות מידי יום, תוך שהוא פועל בצורה מיטבית עם כ-20 ארגוני הצלה שונות בישראל, ובכלל זה גם איחוד הצלה.



"לצערנו הרב איחוד הצלה מנהל מיום הקמתה קרב הישרדות על כסף ותרומות, ואינה בוחלת בשום אמצעי כדי להשיג את מטרתה, ובכלל זה קמפיין תקשורתי של השמצות שקריות כלפי מד"א ועובדיה, המשולב במסע פרסום יקר להטעיית הציבור וסיכונו. לא ייתכן שארגון סרבן המונע משיקולים כלכליים תסכן חיי אדם ותקרא לאנשים לפנות למוקד שאינו מוקד ההצלה הלאומי 101, כאשר הם מבטיחים פינוי "על בסיס זמינות". מדובר בקמפיין שעלול לעלות בחיים וכבר היו מקרים שפניה למוקד איחוד הצלה הובילה לעיכוב בהזמנת אמבולנס ובפינוי לבית החולים.



"על פי הנחיות משרד הבריאות כונני איחוד הצלה צריכים להוריד את אפליקציית מד"א ודרכה לקבל קריאות מוקד, כשם שעושים בהצלחה כוננים ומתנדבים ממעל 20 ארגוני הצלה שונים בארץ. אנחנו מברכים על כך שוועדת הבריאות מצאה לנכון להבהיר כי לא ייתכן שאיחוד הצלה יפרסם לציבור לפנות למוקד הפרטי שלה ולא למוקד ההצלה הלאומי 101 ומקווים שבעקבות הדיון החשוב יישרו מנהלי איחוד הצלה קו עם כלל ארגוני ההצלה בישראל ויפעלו תחת מוקד מד"א למען הצלת חיים".