בן 18 תושב הדרום בעל אזרחות אמריקאית שנעצר היום (חמישי) בחשד שביצע איומים בשיחות טלפון למוסדות יהודיים בארצות הברית ובמדינות נוספות, נחשד גם בניסיון חטיפת נשקה של שוטרת במהלך מעצרו. מעצרם של החשוד ושל אביו שנעצר עמו הוארך היום בשמונה ימים. 



בבית המשפט טען נציג המשטרה כי החשוד איים על מוסדות יהודיים ברחבי העולם במהלך שלוש השנים האחרונות, כשלדבריו מדובר במאות אירועים. "החקירה היא תולדה של אירועים שקרו בארץ ובחו"ל. מדובר במוסדות יהודים, קניונים, חברות תעופה ומגוון רב של מוסדות שונים. החקירה מנוהלת אצלנו בערך שנתיים וחצי", חשף נציג היחידה הארצית למאבק בפשעים חמורים ובינלאומיים (יאחב"ל) וציין כי בביתו של החשוד נתפסו חמישה מחשבים, כרטיסי רשת רבים ואמצעי מדיה דיגיטליים מתוחכמים.



באת כוחו של החשוד עו"ד גלית בש מהסנגוריה הציבורית ניסתה לגמד את מעשיו של מרשה וטענה כי הוא סובל מגידול בראש מאז היה בן 14 וכי מאז כיתה א' אינו שורד במסגרות ולכן גם לא שירת בצבא. "יש כאן ככל הנראה שיחות טלפון שעוררו בהלה אך יחד עם זאת לא צריך לנפח את זה" אמרה. היא הוסיפה כי "מדובר בצעיר ללא עבר פלילי שמגיל צעיר סובל מבעיות רפואיות קשות. קיים חשש שמצבו הרפואי משפיע על תפקודו הקוגניטיבי. לאור זאת ביקשנו מבית המשפט שיורה על הפנייתו של הצעיר לבדיקה רפואית. בית המשפט קיבל את טענותינו והורה למשטרה לבדוק את מצבו הרפואי של הצעיר". עוד הוסיפה פרקליטתו של החשוד כי ניסיון חטיפת הנשק נבע מרצונו של החשוד לפגוע בעצמו.



רפ"ק יוני עזני חוקר ביחידת הסייבר של המשטרה הבהיר מצדו: "החשוד היה אחראי על התרעות על מטעני נפץ גם במוסדות בארץ, בעולם וגם במספר חברות תעופה. החקירה התמקדה בשיתוף גורמי אכיפת חוק מכל העולם, ביניהם מארצות הברית, אוסטרליה, ניו זילנד ומדינות נוספות, על מנת לאתר את מקור השיחות אשר הושגו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. כרגע אנחנו בהחלט רואים שהחשוד השתמש בכמה אמצעים שונים להסוואת רבדים שונים של אמצעי תקשורת, על מנת לבצע את השיחות".



השופט עמית מיכלס, בניגוד לסניגורית קבע כי "חומר הראיות קושר את החשוד בצורה משכנעת לקיום שיחות הידועות בשם 'סווטינג', הכוללות אירועים רבים של שיחות טלפון למוסדות שונים ברחבי העולם, כאשר בחלק מהמקרים הדבר גרם לבהלה ולתוצאות נוספות".



השופט הוסיף וציין כי מעצרו של אבי החשוד בוצע מפני שבמשטרה לא יודעים עדיין בוודאות מי מהשניים ביצע את העבירות האב או בנו ולכן שניהם נעצרו.


"עיינתי בחקירתו של החשוד מהיום ומצאתי שהוא בחר לשמור על זכות השתיקה , עובדה תמוהה לאדם נעדר עבר פלילי, שעל פי באת כוחו לא ביצע את המעשים כפי שטוענת המשטרה", התייחס השופט מיכלס.



נציגי המשטרה בדיון בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
נציגי המשטרה בדיון בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני



סוף לגל האיומים



כזכור, הבוקר הושם סוף לגל האיומים והודעות השווא על הטמנת פצצות במוסדות חינוך ובאזורים הומי אדם בארצות הברית ובמדינות נוספות. מוקדם יותר עצרו חוקרי יחידת הסייבר בלהב 433 במשטרה צעיר בן 18, ישראלי בעל אזרחות אמריקאית, שבחודשים האחרונים הטריד משטרות רבות בעולם והכניס ללחץ גם את ה-FBI ויחידות אחרות. 



בשלב מסוים שילבו אותן יחידות חוקרות את יחידת הסייבר של המשטרה, שעם כניסתה הובילה את החקירה עד למעצרו של החשוד. במשטרה מתכוונים להגיש בהמשך כתב אישום נגד החשוד.



לאחרונה נעצר חשוד שניסה לחקות אותו בארצות הברית ולכן חשוב להדגיש שהוא לא אחראי לכל המקרים המדוברים, אלא למרביתם. אין מדובר בצעיר שגרתי, אולם במשטרה בהחלט סבורים שהוא ידע היטב מה עולל. במשטרה מעריכים כי את מרבית המעשים הוא ביצע בעצמו, כשהוא מפעיל ומשתמש באמצעי הטכנולוגיה אולם ללא ספק הסתייע בגורמים נוספים שייתכן כי ייעצרו בהמשך.