"אני בן אדם אופטימי ולא מתוסכל אבל משהו במערכת החינוך מאוד ישן ותקוע. בתוך בית הספר אנחנו עושים הרבה שינויים אבל במערכת עצמה, בנציגים שלה נראה שיש עוד הרבה עבודה", כך אומר אהוד, מורה מזה 18 שנים מהדרום, שבוע לאחר שנחתם הסכם שכר חדש בין משרדי האוצר, החינוך להסתדרות המורים.



"באופן כללי התסכול הוא תסכול עמוק כבר הרבה שנים מרפורמת 'אופק חדש' (רפורמה המיועדת לבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, הושקה בתקופתה של שרת החינוך יולי תמיר, ע"ל). אנחנו חיים את ההסכם הזה ביומיום ועכשיו, בגלל שיש בחירות עוד מעט מנסים להגיע להישגים וההישגים האלה הם קטנים", אומר אהוד. "אולי היינו מברכים על ההסכם בזמן שגרה אבל הוא כל כך גרוע שההרגשה היא שמנסים להרגיע אותנו לקראת הבחירות וזה לא מספיק. יש משהו מאוד לא טוב בהסכם הזה".



"בעיקר ביטלו את מה שעשו קודם שהיה מעוות"


"ההסכם הזה הוא סוג של פרסום וכותרת", מוסיף אהוד אבל מדגיש כי לא הכל שחור: "ראיתי שם כמה דברים חדשים ושמחתי מהם כמו תשלום נוסף עבור מורה חונך, אני מורה כזה ותמיד מקבל סכום פעוט עבור זה, אז זו נקודת אור אבל בקטנה. בנוסף ראיתי שיש עוד שני תפקידים חדשים אבל בעיקר ביטלו את מה שעשו קודם שהיה מעוות, שהאריכו דרגה ועכשיו מבטלים את זה אז אין פה הישגים של ממש. באופן כללי נראה לי שכל מה שיעשו יצטייר באופן פוליטי בשל המאבק בין יפה וגילה (יפה בן-דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים מטעם סיעת אמי וגילה קליין, המתמודדת מולה בבחירות במאי מסיעת נחל, ע"ל) ויהיה שם עוד הרבה בוץ".



לפי הסכם השכר החדש, שנחתם כאמור ביום ראשון האחרון בין שר האוצר משה כחלון, שר החינוך נפתלי בנט ומזכ"לית הסתדרות המורים, יועברו 700 מיליון שקלים לשיפור בתנאי השכר וההעסקה של עובדי ההוראה שיינתנו בין היתר כתוספת שכר שקלית נוספת למורים בדרגות הנמוכות שיטיבו עם המורים הצעירים ויסייעו, כך מקווים במשרד החינוך, בגיוס ובקליטת מורים חדשים. שיעור התוספת יכול להגיע עד לכ-20% משכר מורה מתחיל - כ-1,074 שקלים בחודש. ההסכם יהיה תקף עד לאמצע שנת 2019 ובנוסף, יבוטלו הפחתות שכר למורים ותיקים בדרגות הגבוהות ושכרם יעלה כתוצאה מקידום בוותק או מתוספות שכר. כמו כן, מורים ותיקים שהיו אמורים לעלות בדרגה עד סוף שנת 2016 או כתוצאה מקידום ראשון ברפורמת "אופק חדש" ועלייתם בדרגה נדחתה – יעלו בדרגה.



הסכם היסטורי או פרסום לקראת הבחירות? יפה בן-דויד. צילום: אריאל בשור
הסכם היסטורי או פרסום לקראת הבחירות? יפה בן-דויד. צילום: אריאל בשור



נשאת סולטן מטירה, מורה מזה 28 שנים ומשמש ראש חטיבת הביניים למדעים, אומר כי "ההסכם הזה הוא לא הסכם אלא תיקון פגיעות שהיו בשכר המורים ופשוט החזירו אותן. למשל הסכמי נסיעות שקיזזו והחזירו אותם, זה בעצם תיקון של שגיאות שפגעו במורים בהסכמים קודמים בין הסתדרות המורים למשרד החינוך".



סולטן חבר בהסתדרות המורים וגם חבר מרכז בהסתדרות מטעם סיעת נחל, שם משמש כיו"ר חטיבת הערבית. "התוספת שהם מדברים עליה זו לא תוספת, מורים חדשים יקבלו שכר שהוא פחות ממינימום - שכר מורה התחלתי הוא פחות ממינימום אז להשלים למינימום זו לא תוספת, זה אבסורד. מדובר על תוספת של 700 מיליון שקלים וצריך הסכם עם תוספת של מיליארדים שיזעזע את המדינה. בתיקון הזה בכלל לא הזכירו מילה על גננות, גמלאים, מורים ותיקים, איפה הם?". לטענת סולטן המורים אינם מעורים בפרטי ההסכם: "לא מעדכנים אותנו על מגעים אלא בסוף יוצאים עם ההבנות שמגיעים עם משרד האוצר והחינוך ומפרסמים ולא שולחים נציגים להסביר אותו".



"לא קיבלנו שום דבר בהסכם, די ברור שזה קשור לבחירות"


אורית, מורה ממרכז הארץ מזה 21 שנים, היא לכאורה מורה שנהנית מדרגת שכר גבוהה, אך היא לא קודמה מספר שנים בשל חוסר במכסות ולכן לא הועלתה בדרגה. "ההסכם החדש נותן לנו לעלות בדרגה והמורים נורא מתלהבים מזה אבל זה היה צריך לקרות לפני ארבע שנים, זה לא הישג מאוד גדול. התחושות מאוד קשות, שההסתדרות בהסכמים האחרונים ויתרה על כל מיני דברים שהגיעו לנו ועכשיו הם חוזרים אחורה, לא קיבלנו שום דבר אלא מפצים על דברים שחתמו לרעתנו שדי ברור לנו שזה קשור לבחירות".



"חתמו על הסכם מאוד יפה מול הטלוויזיה אבל אף אחד לא מאמין להם, זה ברור שזה לא בשביל המורים אלא בשביל הבחירות, זה לא היטיב עם המורים, לא קיבלנו את המינימום שמגיע לנו. זו התחושה שמגיעה מחדר המורים, נמאס לנו שעובדים עלינו בעיניים. רימו אותנו, אתה מרגיש את הזלזול, אנחנו אנשים אינטליגנטיים, אנחנו לא יודעים לקרוא את ההסכמים האלה? שנים פגעתם בנו, קחו אחריות ופנו את המקום לטובת אנשים שרוצים באמת לדאוג לנו".



מחאת המורים בתחילת השנה. צילום: אבשלום ששוני
מחאת המורים בתחילת השנה. צילום: אבשלום ששוני



נשמעים גם קולות אחרים: "מדובר בהישג מרשים"


ההסכם עורר סערה רבה כאמור בקרב מורים רבים, אך נשמעו גם קולות אחרים: "הישג מרשים ביותר מחזירים את הכבוד לאנשי החינוך. ישר כוח והמשך עשייה פוריה", אמרה ענת והוסיפה כי "מדובר בהישג מרשים ביותר לקראת חג החירות, אנשים שיש בראשם דעת ולא רוע משבחים ומהללים. הבנת הנקרא תועיל להבנה". מורה נוספת ברכה על ההסכם ואמרה "ישר כוח ליפה בן-דויד. הנהגה חדשה, רוח חדשה, דרך חדשה. עלי והצליחי".



ההסכם החדש נחתם כחודשיים לפני הבחירות למזכל"ות ההסתדרות וקליין, המתמודדת נגד בן-דויד, התייחסה אליו ואמרה כי "וסרמן ייסר את עובדי ההוראה בשוטים ומחליפתו הזמנית מייסרת אותם בעקרבים. מורחים אותנו בססמאות ופרסומי ענק על הסכם בחירות אשר חישק אותנו לשנתיים וחצי של 'שקט תעשייתי' עד סוף 2019. ההסכם הפוגעני שהוסתר מאיתנו פורסם רק בעקבות לחץ מסיבי של עובדי ההוראה בשטח. ההסכם הפך את התוספת האחוזית במגזר הציבורי לתוספת שיקלית, כך שבעצם הוריד לעובדי ההוראה מאות שקלים בחודש ופגע בהם במקום להיטיב איתם".



עוד אמרה קליין כי "הפגיעה תשליך על שכר עובדי ההוראה גם ביציאתם לפנסיה. היכן הדאגה האמיתית לבעיות עובדי ההוראה, היכן הדאגה לגמלאים, האוצר הרוויח אוצר והוא המרוויח העיקרי על גב עובדי ההוראה וגמלאי המערכת. עובדי ההוראה זועמים ובצדק הם מבינים היטב שההסכם פגע בהם ומביעים זאת במדיה החברתית שמאפשרת להם להישמע ללא צנזורה והשתקה ומוציאים את תסכולם הצודק".



גם ארגון "יציגים בית אחד לעובדי הוראה" התייחס להסכם החדש ומסר כי "הסכם אופק ישן של בנט וכחלון תוקע את עובדי ההוראה בישראל בתנאי השכר של שנת 2008. התוספת הווירטואלית שהציגו הנה ברובה גילום של עליית שכר המינימום, גובה השכר של עובדי ההוראה הצעירים שע"פ חוק יש לשלם אותו. עצוב שגם בשנת 2017 עובדי הוראה צעירים בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה בישראל יישתכרו בשכר הקרוב למינימום. כהרגלם, בחרו להתעלם התעלמות מוחלטת ממגזר הגננות, הגמלאים והמורים המוסבים. ה'שקט' אותו קנו כחלון ובנט עד 2019 הוא שקט מדומה אשר יעלה להם ביוקר במבחן התוצאה. כבר היום חסרים מאות מורים וגננות במערכת וגל הנטישה רק ילך ויגדל. לא הגיוני שציבור של עשרות אלפי מורים יעבוד בשנת 2017 עם תנאי עבודה של שנת 2008. במקביל, בימים אלו כ 50 אלף עובדי הוראה מועסקים ללא הסכם שכר בתוקף והצמד כחלון ובנט מתעלמים, זהו שקט זמני, מדובר בבועה של שקט שתתפוצץ להם בקרוב".



תגובת הסתדרות המורים: במענה לשאילותיכם נבקש להבהיר:  בניגוד לאמור בשאלתך ההסכם החדש מתקן עיוותים שנחתמו בהסכם הקודם, משפר תנאים שונים כפי שאפרט להלן ואינו פוגע ולו בזכות מוקנית אחת שהוקנתה בהסכם הקודם. לפיכך, הן מבחינה לוגית והן מבחינה מעשית לא יכול ההסכם החדש להיות "גרוע יותר" מההסכם הישן אלא הוא רק יכול לשפר אותו, כפי שהוא אכן עושה ואף במידה ניכרת. אין לנו אלא להביע תמיהתנו אפוא על השאלה. לגופו של עניין, ההסכם החדש שהושג במו"מ מואץ בראשותם של מזכ"לית הסתרות המורים, הגברת יפה בן-דויד, ממלא מקומה, מר גד דעי והיועץ הכלכלי של הסתדרות המורים הפרופ' ירון זליכה, מגלם מספר הישגים חשובים לציבור עובדי ההוראה בכללותם. 



גילה קליין יור סיעת נחל ומתמודדת למזכ"לית הסתדרות המורים
גילה קליין יור סיעת נחל ומתמודדת למזכ"לית הסתדרות המורים



ראשית, ההסכם החדש עוסק בהקצאת למעלה מ-700 מלש"ח לציבור עובדי ההוראה. שנית, ההסכם החדש (ומכתב הצד הנלווה לו) מתקן את הפגיעה שנוצרה לציבור עובדי ההוראה כפועל יוצא מהרפורמה בתחבורה הציבורית. בכך, משיג ההסכם החדש תיקונים המרחיבים את התיקונים שהשיגה ההסתדרות הכללית לכלל עובדי המדינה. מובן, כי דרשנו ואף קיבלנו כי תיקונים מורחבים אלה יחולו גם על כלל עובדי המדינה (למען הסר ספק, במניין 700 המלש"ח שהוקצו לציבור עובדי המדינה כאמור לעיל לא נכללת העלות הנוספת לציבור עובדי המדינה בכללותם).



שלישית, ההסכם החדש מתקן באופן חסר תקדים הסכם חתום עם משרד האוצר. מן המפורסמות הוא שמשרד האוצר אינו מוכן לפתוח הסכמים חתומים. זאת ועוד, לא פחות תקדימית היא העובדה כי התיקון מחייב את משרד האוצר בהקצאת סכומים נכבדים כבר בתקציב 2017, שכבר נסגר ואושר בכנסת ישראל. וחשוב לא פחות, הסתדרות המורים הוכיחה כי ביכולתה לתקן משגים שנעשו בעבר אף אם הם נחתמו בהסכמים מחייבים עם משרד האוצר. רביעית, ההסכם החדש הוכיח את אחריותה של הסתדרות המורים לעתידה של מערכת החינוך, בהקצותו סכומים נכבדים לטובת שיפור דרמטי של שכר המורים בדרגות הנמוכות. שיפור המגיע עד לכמעט 1,100 שקלים למורה מתחיל. זאת, מבלי להזניח את בעל הדרגות הבינוניות והגבוהות.



חמישית, ההסכם החדש מביא את משרד האוצר באופן חסר תקדים להשיב כספים שנגבו (חלקם בהתאם להסכם הישן שתוקן כאמור וחלקם לשיטתנו שלא בהסכם ולשיטת האוצר מכוח הסכמים קודמים). מי כמוך יודע כי משרד האוצר אינו רגיל להשיב כספים לאחר ששולשלו לכיסו. שישית, ההסכם החדש מביא פתרון לזעקתם של אלפי מורים בטיפול המיוחד שנדדו על ציודם הכבד בין בתי ספר במהלך יום עבודה ללא כיסוי הולם של עלות התחבורה שלהם. תוספות השכר של מורים אלו יגיעו עד לכדי כ-800 שקלים לחודש. שביעית, ההסכם החדש מתקן את שכרם של בעלי תפקידים חשובים בבית הספר היסודיים ובחטיבות הביניים אשר נשאו בנטל כבד לאורך שנים ללא תגמול נאות. סוגיה זו לא נפתרה במשך שנים רבות ואנו גאים על פתרונה במסגרת ההסכם החדש. שמינית, באופן חסר תקדים נאות משרד האוצר לשתף את יועצה הכלכלי של הסתדרות המורים, פרופ' ירון זליכה, בדיונים פרטניים על מחיקת חובות של מורים שקיבלו שכר מעבר להסכמי אופק חדש. תשיעית, ההסכם מגלם תיקונים חשובים במנגנון חישוב הזכויות הפנסיוניות של גמלאים בפנסיה תקציבית שבמסגרתם תוגדל המשכורת הקובעת לתשלום קצבה (להלן: "המשכורת הקובעת") לפורש זכאי או לשאירו. עשירית, הוסכם כי המומנטום החיובי שהושג בעקבות ההסכם המוצלח ינוצל לטובת מו"מ מואץ להשלמת נושאים נוספים שנותרו על השולחן מזה שנים רבות ללא הסכמה.



2. כפי שהודענו לא פעם בחודשים האחרונים ההסכם הישן טומן בחובו עיוותים שלא ניתן לקבלם הן לציבור עובדי ההוראה הוותיקים, עמוד השדרה של המערכת, והן לציבור עובדי ההוראה המתחילים. זאת ועוד, נוסף על הליקויים בהסכם הודיע משרד האוצר על רפורמה בתחבורה הציבורית שפגעה בעובדי הוראה רבים וכן על קיזוזי שכר של מורים רבים, אשר לטעמנו אינם עולים בקנה אחד עם ההסכמים. ולבסוף, על השולחן נותרו פתוחות סוגיות חשובות שלא נפתרו על ידי ההנהלה הקודמת של הסתדרות המורים ובהם סוגיית שכרם של המורים הנודדים, גמולי השכר של בעלי תפקידים שונים, סוגיות פנסיוניות סבוכות ועוד. האם יעלה על הדעת כי הנהלתו החדשה של הסתדרות המורים תניח למשרד האוצר לפגוע בשכרם של המורים ללא תגובה בנימוק כי יתקיים הליך של בחירות כעבור חצי שנה?



מזכ"לית הסתדרות המורים החדשה הודיעה מיד עם כניסתה לתפקיד כי לא תתיר את המשך הפגיעה בשכר עובדי ההוראה ולו יום אחד נוסף ולכן החלה לנהל מו"מ אינטנסיבי עוד באותו השבוע, כחצי שנה לפני מועד הבחירות, עם ראשי משרד האוצר. כך נוהגת הנהלה אחראית. כמובן שלו הייתה ההסתדרות נכשלת במאמציה להפסיק את הפגיעה בשכר המורים ולהשיב את כלל הכספים שנלקחו היו גורמים אינטרסנטיים ובעלי עניין באים בטענות כי ההנהלה לא עושה דבר ואילו כעת כאשר הנהלת הסתדרות המורים הצליחה להביא הישגים חסרי תקדים לציבור עובדי ההוראה, מתלוננים אותם גורמים אינטרסנטיים עלומים, שמוטב היה להמתין ולאפשר לאוצר להמשיך ולפגוע בשכר המורים. פשוט מגוחך. על כך נאמר, המשכיל בעת ההיא יידום.