43% מהציבור הישראלי מאמין לתקשורת ולעיתונות לעומת הממשלה שזוכה ל-40% באמון הציבור ויורדת ב-5% משנה שעברה, כך עולה מסקר מעלה-גלובסקאן המתפרסם היום (שני) בפעם הרביעית.  ארגוני המחקר המדעיים והאקדמיים מובילים בבטחה את רשימת אמון הציבור עם 70% תמיכה, ארגוני חברה וסביבה זוכים ל-68% והרשתות החברתיות עם 54%.

התקשורת עוקפת את הממשלה במידת אמון הציבור עם 43% לעומת 40% בממשלה. החברות הישראליות הגדולות זוכות לאמון ברמה של 41%, מגמת עלייה משמעותית ביחס לשנת 2014 אז זכו ל-25% אמון בלבד. מי שנמצא בתחתית הרשימה הוא ארגון האו"ם שרושם ירידה של 3% לעומת השנה שעברה עם 17% בלבד. ארגון מעלה פועל לקידום אחריות תאגידית בחברות ישראליות, והסקר בוחן את רמות אמון ואת ציפיות הציבור מהסקטורים השונים בישראל, יחד עם גלובסקאן, מכון מחקר בינלאומי.

דונלד טראמפ. צילום: גטי אימג'
דונלד טראמפ. צילום: גטי אימג'

 
בנוגע לסוגיות כלכליות-חברתיות, בהמשך להמלצת שר הבריאות, יעקב ליצמן, לבצע סימון חיובי על מזון בריא ושלילי על מזיק - 85% מהציבור מצפים מיצרניות המזון והמשקאות להגדיל את בריאות ואיכות המרכיבים במוצר על חשבון המחיר. 54% מהציבור סבורים ולא במפתיע שיוקר המחיה הוא האתגר החברתי המוביל, 45% חושבים כי לחיות בכבוד בגיל מבוגר, 44% רואים בשירותי הבריאות את הנושא המשמעותי ו-43% חושבים כי איכות החינוך צריכה להיות בראש סדר העדיפויות. 35% חושבים כי סוגיות שוחד ושחיתות ו-24$ כי סוגיית הפרטיות באינטרנט משמעותית.

רק 5% רואים בסכסוך בעיה משמעותית

 
עוד עולה מהסקר ש-43% מהציבור ענו כי טיפול ביוקר המחיה יחד עם 33% שהעידו כי ביטחון תעסוקתי והכנסה גבוהה יביאו לחיים טובים. למרות שהסכסוך הישראלי-פלסטיני נמצא בכותרות מידי יום הוא פחות מטריד את הציבור ורק 12% רואים בפתרון מדיני כדבר החשוב ביותר לאיכות חיים. 
 

36% מהציבור מייחס לסוגיית הביטחון את מירב החשיבות אבל רק 5% רואים בסכסוך הישראלי-פלסטיני בעיה משמעותית. כמו כן, 20% השיבו כי הנושא הכלכלי-חברתי הוא החשוב ביותר, 13% השיבו כי פערים בעם ובאוכלוסייה מהווים בעיה, 8% רואים במצב הדיור אתגר ויוקר המחיה זכה ל-7%.
 
61% דירגו את התעשיות הביטחוניות הישראליות עם מידת אמון גבוהה, 37% דירגו את חברות כרטיסי האשראי, 30% את יצרניות מוצרי הצריכה, 19% חברות פיננסים המנהלות קרנות פנסיה ו-15% חברות כבלים ולווין. כמו כן, חברות ההייטק עם 45%, חברות כרטיסי האשראי עם 37% לצד חברת החשמל
עם 37%. מידת האמון הנמוכה שניתנה בסקטורים במשק הם לחברות הבנייה עם 14%, חברות הכבלים והלוויין עם 15% וחברות קידוחי הגז עם 16%.

מנכ"ל מעלה, מומו מהדב, התייחס לנתונים ואמר כי "הסקר מאפשר להבין את הלכי הרוח של הציבור כלפי עסקים וביחס לשיח החברתי כלכלי. התמונה העולה היא חשיבות גוברת לסוגיית 'הרישיון החברתי לפעול' של עסקים, לא רק הרישיון החוקי, הרגולטורי, אלא גם 'רישיון' ערכי מהציבור. מגמה זו מתחזקת על רקע ירידה מסוימת בהתייחסות לסוגיות המחיר ויוקר המחיה לעומת סוגיות של איכות, בריאות, סביבה שירות והוגנות".