"בחרתי להצטרף ל'פנימה', להסתכל פנימה ולנסות לעסוק בשאלה שעוסקת בעוצמה הפנימית שלנו ולאו דווקא באתגר החיצוני שלנו", אמר הבוקר (שני) רב אלוף במילואים בני גנץ, בעת הצגת התנועה הציבורית החדשה "פנימה". הוא הוסיף: "הפילוג בחברה הישראלית צריך להיות מטופל, צריך להגיד ביושר ונאמר פה כבר שלצערי המדיניות לא מצליחה להרים את הכפפה הזאת ואני מקווה שכל מי שיצטרף אלינו יצור משהו מלמטה שיהווה מגמה שאליה יצטרפו". בין חברי התנועה החדשה: שלמה דברת, הרב שי פירון, ורב אלוף במילואים גבי אשכנזי.



"שרתתי ביחד עם חבריי במשך כארבעה עשורים בצה"ל, התמודדתי עם אתגרים ביטחוניים בכל גזרות המדינה ואני יודע לומר לכם שמבחינה ביטחונית ישראל היא מקום חזק ואיתן ואני יודע לומר לכם שגם בעתיד יהיו אתגרים ביטחוניים שמדינת ישראל תצטרך להתמודד איתם, תדע להתמודד איתם ותוכל להתמודד איתם", אמר גנץ. "אנחנו נמצאים כאן היום לנושא אחר ולא פחות חשוב - היכולת שלנו לחיות כאן. זה מהווה מרכיב מהותי וחשוב בעוצמה של מדינת ישראל להתמודד עם העתיד שלה. איך אנחנו חיים אחד ליד השני, עם השני, בשביל השני. אני אוהב את העם שלי, את המדינה שלי, את החברה שלי, זה יותר חשוב מפוליטיקה והצבע הגדול שנמצא פה מעיד על זה". עוד אמר הרטמכ"ל ה-20: "תגידו לנו שאנחנו תמימים, לא אנחנו לא, אנחנו יודעים שיהיה קשה אבל מאמינים שזה אפשרי".



תנועת קדימה או פנימה?



רא"ל במיל' גבי אשכנזי, התבלבל בשם התנועה ואמר כי "הצטרפתי לקדימה (וישר תיקן ל'פנימה', ע"ל), כי אני חושב שהגיע הזמן לומר די לפילוג, לשיסוי, להסתה, לשנאת החינם והגיע הזמן לעשות מעשה. אני קורא לכל מי שמוטרד ורוצה לראות כאן חברה צודקת יותר, מלוכדת יותר - ראוי שיצטרף ויעשה מעשה. בואו נקום מהכורסאות הנוחות שלנו ונחליט שאנחנו לוקחים את עתידנו וגורלנו בידנו".



כשנשאל אשכנזי מדוע הוא לא מצטרף לפוליטיקה אמר כי "אני כאן היום כי אני חושב שאפשר לעשות גם בחברה האזרחית. אני מאמין שאנשים פועלים מלמטה וקמים ועושים מעשה. אנשים מכל חלקי החברה הישראלית מסכימים על מטרה ופועלים על מנת לשפר את המצב ולכן אני לא חושב שאפשר לעשות את הדברים רק דרך הפוליטיקה".



חברי תנועת "פנימה". צילום: מרק ישראל סלם



גנץ, התייחס גם הוא לנושא ואמר כי "פוליטיקה זה דבר חשוב, חברה לא יכולה לנהל את עצמה דרך מעשה פוליטי. אנחנו לא שם אלא כאן וכאן אנחנו עוסקים בדברים שלא מחייבים אותנו לוויכוח הזה וכדאי שהפוליטיקאים יפסיקו להיות גלדיאטורים ולהסתכל מה יש בשולחן הזה".



הרב שי פירון, הדגיש בתחילת דבריו כי "אנחנו לא נמצאים כאן רק כדי לקטר ולהגיד מה לא בסדר. חלומותינו נתונים בכך שנוכל לתקן את הלקוי, לייצר שיחה שתפקידה לטפל בבעיה המרכזית - מדורת השבט ב-2017 היא שנאת האחר. כאשר אתה מסתכל על הדברים שנמצאים בסביבתך אתה מגלה שורה ארוכה של שנאות, כיתובים, עימותים בין ציבורים שונים בחברה הישראלית".




"פוליטיקאים עושים רווח והון מהשנאה של ציבור אחד על משנהו"



עוד אמר שר החינוך לשעבר כי "ישנם אנשים, בעיקר פוליטיקאים, שעושים רווח והון מהשנאה של ציבור אחד על משנהו. פוליטיקאים מימין ומשמאל עושים קריירה על הגב של הילדים שלנו. הדרך להתקדם בחיים זה להשניא מישהו אחר. זה הוביל אותנו שצריך להקים את פנימה - תנועה רחבה עם מנהיגי ציבור מכל המגזרים, הקבוצות".



"צריך לקרות עכשיו מסע חדש שתכליתו לגבש זהות משותפת, אנחנו מאמינים שאי אפשר שהזהות המשותפת תהיה רק האויבים, שמלחמות יהיו הדבר היחידי שיאחד אותנו. עד יום ההולדת ה-70 של מדינת ישראל אנחנו יוצאים למסע בן 13 חודשים בו אנחנו מקוויים להשיג שני הישגים: מיליון ישראלים שיפגשו זה עם זה, לא ניסיון להעלים את המצוקות אלא דווקא מתוך הגיוון לייצר את האתוס הישראלי המחודש שיכול להוביל אותנו קדימה ולייצר תהליך שכמה שיותר ישראלים יהיו שותפים בכתיבת החזון שלנו כי הגיע הזמן לשנות את סדר היום שנשדד".



גנץ ואשכנזי. צילום: מרק ישראל סלם



מחקר של התנועה: השסע העמוק ביותר בחברה הישראלית - בין ימין לשמאל



כזכור, התנועה הציבורית החדשה "פנימה" חשפה היום מחקר חדש ולפיו 40% מהציבור חושב כי הסע העמוק ביותר הוא בין ימניים ושמאלניים ואחריו חרדים וחילונים עם 22%. כמו כן, המחקר שנערך על ידי חברת ׳׳מדגם׳׳ בקרב 1,189 משיבים במהלך החודשים ינואר ופברואר, מצא כי החברה הישראלית מלאה בסטריאוטיפים - 73% מהחילונים חושבים כי החרדים מנצלים את המדינה בעוד 63% מהדתיים חושבים כי הערבים מנצלים את המדינה. 45% מהחילונים חושבים כי החרדים פרימיטיביים בעוד 53% מהדתיים חושבים כי הערבים פרימיטיביים. 43% מעולי ברית המועצות ו-38% מהערבים חושבים כי עולי אתיופיה הם פרימיטיביים.



עוד חברים בתנועה: עדי אלטשולר יזמית חברתית, הרב בצלאל כהן ראש ישיבת 'חכמי לב', סיגל מורן ראשת המועצה האזורית בני שמעון, שמעון לנקרי ראש העיר עכו, ד"ר מיכה גודמן ראש מדרשת 'עין פרת', מירי רוזן מנכ"לית "מעורבות", פאתן אל זינאתי מנהלת מתנ"ס שיקגו בעיר לוד , חילי טרופר מנהל אגף החינוך, הרווחה והתרבות בירוחם, מתן יפה מנכ"ל "כוכבי המדבר", ד"ר שמעון אזולאי איש חינוך, שרה רוזנפלד עו"ס ופעילה חברתית וחברי תנועה נוספים בהם ראשי ערים, אנשי ציבור, אנשי חינוך ונוספים.