המונח פיתוח בר־קיימא עולה בשנים האחרונות דרך קבע בהקשרים סביבתיים, חברתיים ואפילו כלכליים. מדובר למעשה בדרך לענות על הצרכים של האנושות בעתיד הקרוב, תוך ניצול המשאבים בדרך שתשמור על הסביבה. ואיך כל זה קשור לתחום העיסוק שלנו? כי חזון הפיתוח בר־קיימא הוא מה שעמד לנגד עיניהם של פרנסי יקב הרי גליל בבואם למתג אותו מחדש. תהליך המיתוג הניב את המשפט "הובלת חזון הבר־קיימא כדרך חיים בכרמים וביקב".



"העתיד שלנו ושל הדורות הבאים טמון בידינו, וזאת לא קלישאה", אומרת מנכ"לית היקב ענת לוי. "אנו נמצאים במקום ובזמן שבו אנו יכולים להשפיע כדי לשפר את איכות חיינו ואיכות ילדינו. מתוך תפיסה זאת, יקב הרי גליל לקח על עצמו אינספור פרויקטים להובלת חזון הבר־קיימא כדרך חיים ביקב, בכרמים ובסביבה החברתית. אין ספק, שכארגון שחי ומתפרנס מאוצרות הטבע כמקור לחומר גלם מהותי, אך טבעי הוא לנסות לעשות את המקסימום כדי לשמור עליו, חי, בריא, חיוני ולאורך זמן".



המעשים שמאחורי המילים באים לידי ביטוי במהלך השנתיים האחרונות, למשל בפרויקט שנערך בשנה שעברה, שבו בלמעלה מ־100 נקודות מכירה הוגש יין ישירות מהחבית ובכך נגרם חיסכון של שימוש במאות בקבוקי זכוכית. בנוסף, דגש ירוק הושם לכל אורך חיי המוצר: בהקטנת כמות מים הנצרכת משלב הכרם, בבניית תוכנית להקטנת תלות הגפן בהשקיה, בשימוש במינימום חומרים מזיקים, בהחלפת מיזוג אוויר ביקב ממרכזי לממוקד, בייזום והקמה של פינות ירוקות ברחבי היקב, בגידול עצמאי של ירקות ללא ריסוס, בשימוש בחומרים ידידותיים בתהליך הייצור, במיחזור, בהחלפת אריזות לידידותיות לסביבה ועוד.



"קרוב לטבע", בחרו אנשי הייקב לקרוא לקמפיין שמלווה את המהלך, והוא כלל גם נראות חדשה לכל יינות היקב וגם קמפיין פרסומי ששם דגש על העובדים ועל הערכים הירוקים. האם נראה יינות נוספים הולכים בעקבותיו?



סדרת היינות המתיישנים. Timeless
סדרת היינות המתיישנים. Timeless



משתבח עם הזמן


במשך שנים הסבירו לנו שאין סיכוי שנראה יינות מתיישנים בישראל. שהאקלים פה לא מתאים, שלישראלים אין סבלנות לחכות, ואין להם את החיך הנדרש כדי להעריך את התהליך הארוך.



אולם לא עוד. האחים גיל ומוטי גולדמן, בעלי יקב וילהלמה השוכן ביישוב בני עטרות, קראו תיגר על המוסכמה, ובסבלנות אין קץ מייצרים ביקב יינות מתיישנים, בני עשר שנים ויותר. סדרת היינות המתיישנים קרויה TIMELESS ולא בכדי. היינות משתבחים ומתיישנים בחביות עץ אלון וראויים לשתייה במשך שנים רבות, 15־20 שנה ואף יותר.



ביקב מייצרים יינות במגוון סגנונות: אדומים, לבנים, קינוח ויין בסגנון פורט. כל יין זקוק לזמן שלו כדי להשתבח ולהתיישן, ואין לדחוק בו לסיים את המשימה.


TIMELESS, סדרת הדגל של היקב, אכן נטולת זמן. זהו יין אדום המורכב בעיקר מזני הענבים קברנה סוביניון ומרלו, שנבצרים בכרם בן זמרה הגלילי (הענבים הלבנים מגיעים היישר מכרם אבשלום השוכן למרגלות הר תבור). יינות הסדרה נחתמים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי ונשלחים לאחסון לפרקי זמן שונים וארוכים, ולכן מיוצרות ממנו כמה תוויות שונות.



הגראנד רזרב, למשל, היא סדרה הכוללת שלוש תוויות: קברנה סוביניון, מרלו ושרדונה. אלו יינות זניים, שמשביחים בחביות עץ אלון. התוצאה אלגנטית, נעימה ועגולה. היינות מתאימים לכל חיך וישדרגו כל ארוחה.



בסדרת "הוילה" ישנם יינות לבנים, סמוקים וקינוח: סוביניון בלאן, פלוראל בלאן, רוזה ויין קינוח מענבי מוסקט אלכסנדרוני. היינות קלילים, ארומטיים ויתאימו היטב לפיקניק, לחוף הים או לבראנץ' ארוך ביום שבת. היקב מייצר גם יין בסגנון פורט מענבים אדומים ולבנים.



מחייה 13. הגיע הזמן לחזור למשקאות מבוססי האניס. צילום: יח"צ
מחייה 13. הגיע הזמן לחזור למשקאות מבוססי האניס. צילום: יח"צ



מחייה נפשות


הקיץ בפתח, והגיע הזמן לחזור אל המשקאות מבוססי האניס. למשל, מחייה 13, שמכיל 13% אלכוהול ומגיע בטעם לימונים ובטעם אשכוליות אדומות. סיפורו של "מחייה 13" החל במטבח ביתי שבו יצרו את החיבור בין מיצי הפירות הטריים שנסחטו במקום לאניס ולאלכוהול. החיבור הזה הפך למשקה המעלה חיוך רחב בפניו של כל מי שלוגם מהקוקטייל בעל הנוכחות הישראלית והחוויה הים תיכונית.



לרגל החג יצא מארז כשר לפסח (150 שקלים), שכולל שני בקבוקי מחייה 13 בטעם לימונים ואשכוליות אדומות, כוס זכוכית ועוד בקבוק מחייה 7 אישי (200 מ"ל) בטעם לימונים.