אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ז נפתחו הערב (ראשון) בשעה 20:00 בטקס הממלכתי ביד ושם בירושלים, בשעה שדגל הלאום הורד לחצי תורן. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נאם בטקס ואמר: "אני עומד כאן בערב הנורא הזה בירושלים הבירה, בירתה של מדינת ישראל, ובשם אחינו ואחיותנו הגיבורים קורבנות השואה ושורדיה שנאבקו על קיומם, על יהדותם ועל צלם האנוש שבהם. בשמם אני אומר 'ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה'. עם ישראל חי".



"ככל שחולף הזמן, ככל שהעדים לזוועה מתמעטים, ככל שמדינת ישראל מתבגרת, מתחדד הצורך שלנו לעסוק ביחסנו לשואה ולזיכרון השואה. הגישה שלפיה השואה היא המשקפיים בהם אנו רואים את העולם קובעת שכל איום הוא קיומי וכל שונא ישראל הוא היטלר, הגישה הזו מסוכנת פנימה וגם כלפי חוץ. שבנו לארצנו ומפה לא נלך לאיבוד לעולם", המשיך.



לאחר מכן עלה לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "בשבוע שעבר פורסם מחקר מעמיק שמתבסס על ארכיון פשעי הנאצים. על פי המחקר בעלות הברית ידעו על ההשמדה ההמונית של היהודים כבר ב-1942 - זוהי הודעה מצמררת. עד עכשיו היה נהוג לחשוב שהמועד בו בעלות הברית ידעו על הזוועה היה שנתיים מאוחר יותר. המעצמות ידעו ולא פעלו".




נתניהו: "גם היום העולם עומד מנגד למול זוועות בעולם"




"שלושה דברים גרמו לשואה הנוראה - השנאה התהומית ליהודים, אדישות העולם מול הזוועות והחולשה הנוראה של עמנו בגלות. האם השנאה נעלמה? לא, היא לא נעלמה. ואם נשפוט על פי ההיסטוריה בת אלפי השנים של האנטישמיות זו תהיה תמימות לחשוב שהיא תיעלם בהיסטוריה הנראית לעין", המשיך. ראש הממשלה התייחס לזוועות אחרות שמתקיימות גם היום בעולם ואמר כי העולם ממשיך לעמוד מנגד.



נתניהו בטקס הערב. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו בטקס הערב. צילום: מרק ישראל סלם




אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה יימשכו מחר כאשר בשעה 10:00 תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות לזכר הנספים. מיד לאחר מכן יחלו טקסים ועצרות בבתי הספר, במחנות צה"ל ובמוסדות ציבור. ביד ושם ייערך טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה בהשתתפות הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, הרמטכ"ל איזנקוט, קנצלר אוסטריה, ראש עיריית ירושלים, ארגוני ניצולים ולוחמים ומשלחות מרחבי הארץ ומחו"ל.



בשעה 11:00 ייערך בכנסת הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם" בסימן "לחלץ תווי פניהם", ובמהלכו יוקראו שמות של יהודים שנספו בשואה על ידי נבחרי ציבור. לפני טקס הקראת השמות יודלקו בכנסת שישה נרות זיכרון במנורת "השישה", לזכר היהודים שנרצחו בשואה, על ידי משפחות נספים, בהם יעקב נחמיאס, דודה של ח"כ איילת נחמיאס ורבין, ואתי בן ארי, אמה של ח"כ מירב בן ארי. בטרקלין הסמוך לבמת האירוע תוצג תערוכה מעבודותיהם של האמנים ניצולי השואה, יצחק בלפר וחוה פרסבורגר.



בשעה 13:00 ייערך טקס האזכרה המרכזי לנספים באוהל יזכור שביד ושם. עד 14:30 תתקיים במקום פעילות לקהל הרחב: הכרה עם מומחי יד ושם שיחשפו מסמכים, תעודות, יצירות וחפצים שאינם מוצגים לציבור ביומיום. ההשתתפות על בסיס מקום פנוי. משך כל פעילות צפוי להיות כ-30 דקות ומידע רחב ניתן לקבל באתר יד ושם. בשעה 19:00 ייערכו עצרות נעילה ליום השואה בקיבוצים לוחמי הגטאות ויד מרדכי.