יותר מעשרת אלפים בני נוער, ניצולים ועוד רבים שהחליטו להפגין הזדהות, בהם אלפי לא יהודים, ישתתפו היום במצעד החיים שייצא מאושוויץ לבירקנאו. אתמול הגיעו לקרקוב אלפי בני נוער מרחבי העולם וסיירו ברובע היהודי ובגטו. לצדם סיירו ברובע שר החינוך נפתלי בנט ושרת החינוך של אוסטריה ד"ר סוניה


המרשמידט. השפה העברית נשמעת היטב בסמטאות הציוריות של העיר וכוחות משטרה מספקים אבטחה מוגברת למשתתפי המצעד.



בנט הדגיש שעל רקע הניסיונות להכחשת השואה חשוב להנציח את מה שקרה. "למעלה מאלף שנה הייתה קהילה יהודית גדולה בפולין שנמחקה”, אמר. “לא ירחק היום שבו אחרון הניצולים לא יהיה איתנו. זו האחריות של כולנו להנציח את זכר השואה”. בנט סיפר שיצעד היום עם מפת רקמה קטנה של סבתו, לזכר משפחתה שנספתה בשואה. “סבתא שלי יצאה מפולין לקובה ולארה”ב לפני המלחמה והיו לה 11 אחים ואחיות בפולין.  שתי אחייניות שלה שלחו לה רקמה שהכינו עבורה. זה הזיכרון שנשאר. רוב אחיה נספו בשואה ונשארה רק רקמה”.



בין הצועדים היום יהיו גם נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ובעלה אריה ואלישע ויזל, בנו של אלי ויזל. אתמול נחת בקרקוב מטוס חיל האוויר ובו הרמטכ”ל רב־אלוף גדי איזנקוט, קצינים בכירים וכ־250 קצינים וחיילים שישתתפו גם הם במצעד.



לצדם הגיעו הורים שכולים. בצהריים הקריאו הוריו של סגן הדר גולדין מכתב שכתב בעת ביקורו בפולין בזמן לימודיו. בקול שבור אמרה האם לאה: “אני וצור אחי וכולנו בדרך שלנו ממחישים את ניצחון העם היהודי”. לאחר שסיימה להקריא את המכתב אמרה: “אל תשאירו חיילים מאחור”.



בסיום הביקור במחנה ההשמדה אושוויץ כתב הרמטכ”ל בספר האורחים: “ביקור ראשון על אדמת פולין כרמטכ”ל צה”ל. לראות את הרוע מקרוב והקושי הגדול לתפוס זאת, מכונת הרג ורצח שיטתי של בני עמנו. המילים משואה לתקומה מקבלות משנה חשיבות”.



יו”ר מצעד החיים שמואל רוזנמן סיפר שהשנה הגיעו משתתפים מיותר מ־40 מדינות כאשר למעלה משליש מהם אינם יהודים, מה שממחיש לדבריו את המודעות הגוברת להנצחת השואה”. בין המשתתפים הלא יהודים: 1,500 פולנים ומאות אוסטרים וגרמנים.



משלחת מכובדת הגיעה גם מפנמה. הרב דורון מיארה סיפר שמרבית הקהילה היהודית בפנמה היא מעדות המזרח. “אנו מלמדים על השואה כל השנה וחשוב לנו להביא את הילדים למצעד החיים שיראו מה קרה”, ציין והוסיף: “הקהילה חזקה ואפילו רחוב ראשי בפנמה סיטי נקרא ישראל”.



אישה נוספת שעוררה התרגשות הייתה מניה אודי, ניצולת שואה שהגיעה מטורונטו לספר לבני נוער מה עבר עליה. התלווה אליה בנה אייב. “אנו מאוד מתרגשים”, אמר. “חייבים לזכור, אסור לשכוח”.