נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין תקף הערב (שני) בנאומו את מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן, בנאומו לרגל יום השואה בטקס שהתקיים בקיבוץ לוחמי הגטאות: "לפני כשבועיים היא הכחישה את אחריותה של צרפת לגירוש אזרחיה היהודים למחנות הריכוז וההשמדה הנאצים", והוסיף כי "חבר מפלגתה הכחיש לא רק את המעורבות הצרפתית בגירוש היהודים להשמדה, אלא את עצם ההשמדה ההמונית".



ברקע שהעניק לדבריו הסביר ריבלין כי "האחריות לשואה, לביצועו של הרצח השיטתי של העם היהודי בידי הנאצים ועוזריהם משאר העמים, נעשה בשנים האחרונות לנושא פוליטי מרכזי בכל רחבי העולם המערבי. לראשונה מזה זמן רב, שבה השואה והפכה מעניין היסטורי שהינו נחלתם של מלמדים מקצועיים בעיקר לנושא פוליטי מובהק ובוער. לכאורה, שובה של השואה לכותרות העיתונים היא בשורה. אולם, זו בשורה רק לכאורה. שכן המסר שעולה מההתבטאויות הפוליטיות האחרונות הוא מטריד מאין כמוהו. ובכל מקום המסר הוא אותו מסר: איננו אחראים לשואה. איננו אחראים להשמדת העם היהודי, שאירעה בגבולנו".



מארין לה פן. "הכחישה את המעורבות הצרפתית בגירוש היהודים למחנות ההשמדה" לפי ריבלין. צילום: רויטרס
מארין לה פן. "הכחישה את המעורבות הצרפתית בגירוש היהודים למחנות ההשמדה" לפי ריבלין. צילום: רויטרס



הוא הוסיף כי מגמה דומה מתרחשת במקומות נוספים בעולם: "בפולין, הדיון במעורבותה של האוכלוסייה המקומית ברדיפת היהודים ורציחתם הפך לנושא פוליטי מן המדרגה הראשונה. באוקראינה, זעמו נבחרי ציבור על כי בנאומי בפני הפרלמנט האוקראיני, הזכרתי שרבים מהמסייעים לנאצים היו בני העם האוקראיני ובתוכם היו שפרעו וטבחו ביהודים ובמקרים רבים הסגירו אותם לגרמנים, ובבריטניה, קבע חבר במפלגת הלייבור שגורש ממנה, כי 'היהודים הציונים שיתפו פעולה עם היטלר'".



"אנו תובעים חשבון נפש לאומי ומוסרי מכל אלו שסייעו להוצאת תכנית ההשמדה מהכוח לפועל", הצהיר ריבלין. לדבריו: "ההתכחשות לאחריות לפשעים שנעשו בימי מלחמת העולם השנייה, היא הכחשת שואה מסוג חדש, מסוכן והרסני הרבה יותר מזה שהכרנו עד כה. ההכחשה שהולכת וצומחת לנגד עינינו חותרת למטרה מתחכמת ומסכנת הרבה יותר - זוהי אינה הכחשה של עצם קיומה של השואה, אלא הכחשה של ההבחנה בין קורבן לבין פושע. זוהי הכחשה שמבקשת להפוך את אירופה כולה - על הנהגתה הלאומית ומוסדותיה המארגנים - לקורבנות. זוהי הכחשה שחותרת לבטל את האחריות הפוליטית והמוסרית שמוכרחה לעמוד בלב זיכרון השואה לדורי דורות".