פרסום ראשון: המשפחות השכולות של חללי צוק איתן, הגיבו לראשונה על התקרית בוועדה לביקורת המדינה, בה התעמתו חברי הכנסת מהליכוד מיקי זוהר ודוד ביטן עם אלמנה שכולה. "אתה היית חייב להגיב מידית ובמקום. היה עליך  לעצור את התנהגותם הנלוזה של חברי מפלגתך ובראשם ראש הקואליציה מהטחת עלבונות בהורי החללים שנפלו במערכה צבאית שעמדת בראשה", כתבו ההורים במכתב שפרסמו אמש ומיועד לראש הממשלה נתניהו, עליו חתמו יותר מ-50 הורים שכולים. 



"התנצלותך על התנהגותם של חברי סיעתך התקבלה חמישה ימים לאחר הדיון", טענו ההורים במכתב. "נכחת בישיבה וישבת בשתיקה עת חברי כנסת מסיעתך צעקו ועלבו במשפחות השכולות. האם אותם חברי כנסת היו מעזים לנהוג כך אלמלא ידעו שהרשות נתונה להם? האם היה צורך בחמישה  ימי מחשבה כדי שתבין מה שכל אחד היה צריך להבין מיד ובמקום? האם לדעתך התנהלותם שירתה את מטרת הדיון? האם מטרת התנצחותם בנו הייתה הסטת הדיון מהדוח?". 

לאה גולדין בוועדה לביקורת המדינה. צילום: מרק ישראל סלם
לאה גולדין בוועדה לביקורת המדינה. צילום: מרק ישראל סלם


המשפחות טענו כי ההתנצלות של ראש הממשלה הגיעה מאוחר מדי: "הקו האדום שנחצה בדיון בנוכחותך ושתיקתך הארוכה לנוכח הדברים שקרו, יצרו שבר קשה לאיחוי. לצערנו, התנצלותך היא בחזקת מאוחר מדי ומעט מדי". 

בנוסף, נטען במכתב כי הדיון שנערך בישיבה על דוח המבקר בנוגע למלחמה בעזה ועל יישום המסקנות שבו לא היה מספק: "מעט מאוד מזמן הישיבה הוקדש לדיון רציני בדוח. אנו סבורים שמן הראוי שתענה עניינית ובפומבי לביקורת המועלת בדוח על התנהלות הממשלה והקבינט בראשותך במערכת צוק איתן. בדיון בוועדה הבטחת שהמל״ל תחת הנחייתך יהיה אחראי על יישום מסקנות המבקר, כמחויב בחוק יסוד מבקר המדינה. אנו מצפים, שהמשפחות השכולות וכלל הציבור יקבלו דיווח על יישום המסקנות והתיקונים שכבר נעשו ואלה הצפויים להתבצע. כך נוהג ראש ממשלה אחראי שטובת המדינה לנגד עיניו". 
 
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אמרה: "הדרישה שלי כיו״ר הוועדה מראש הממשלה שלי היא פשוטה - התייחסות עניינית מצידו לכשלי הדוח.  הוועדה עם היד על הדופק לקבלת דוח תיקון ליקויים על כשלי צוק איתן תוך 14 יום מיום התכנסות הוועדה במעמד ראש הממשלה, כפי שהתחייב!. זוהי צוואת הבנים והבקשה היחידה והלגיטימית של ההורים השכולים".