הורים לנערים מתבגרים? כדאי שתשימו לב לתוצאות המחקר הבא: שימוש בקנאביס (מריחואנה, חשיש ותחליפי קנאביס כמו "נייס גיא") עלול לעלות את הסיכון לסכיזופרניה בקרב מתבגרים בעלי נטייה גנטית, לפי מחקר חדש שפורסם בכתב העת Human Molecular Genetics. במחקר נבדקו עכברים צעירים בעלי הגן DISC-1 הפגום, שידוע כי בו מוטציה עשויה לעורר את המחלה. העכברים טופלו במשך מספר ימים ב-THC, החומר הפעיל בקנאביס ועברו מבחנים התנהגותיים וביוכימיים. בנוסף, החוקרים עקבו אחר עכברים בריאים שטופלו גם הם ב-THC.



"בעצם בדקנו האם העכברים עם הגן הפגום, שמייצגים את האוכלוסייה בעלת הנטייה הגנטית למחלה, יגיבו אחרת לטיפול ב-THC", אומר פרופסור דניאל אופן שהיה בצוות החוקרים מאוניברסיטת תל אביב בהובלתו של ד"ר רן ברזילי. "סכיזופרניה היא מחלה חמורה שמתפרצת בגיל ההתבגרות, כנראה על רקע גנטי ופגיעה סביבתית. לצערנו, מכלול הגנים שעלולים לעורר את מחלת הסכיזופרניה עדיין לא ברור, אולם ידוע על מספר גנים שמוטציה בהם עשויה להעלות את רמת הסיכון להתפרצות המחלה. אחד מאותם גנים נקרא DISC-1. במחקרנו הנוכחי בדקנו האם השימוש ב-THC, החומר הפעיל בקנאביס, עלול להקדים את התפרצות המחלה או להחמירה", מסביר פרופסור אופן.



"ראינו עלייה משמעותית בסימנים ההתנהגותיים הקשורים לסכיזופרניה"


"בקרב אותם עכברים צעירים עם הגן פגום שנחשפו ל-THC, ראינו עלייה משמעותית בסימנים ההתנהגותיים הקשורים לסכיזופרניה, כולל פגיעה בתפקודים מוחיים", אומרת הדר סגל גביש, שביצעה את עבודת המחקר כחלק מעבודת הדוקטורט שלה. "ממחקרים אחרים שנעשו בחולים, אנחנו יודעים שגיל ההתבגרות היא התקופה הקריטית להתפרצות המחלה. במחקר החדש מצאנו שבגיל צעיר, השילוב של נטייה גנטית לסכיזופרניה ושימוש ב-THC מחמיר את סימני המחלה".



"ראינו עלייה משמעותית בסימנים ההתנהגותיים הקשורים לסכיזופרניה". צילום: רויטרס
"ראינו עלייה משמעותית בסימנים ההתנהגותיים הקשורים לסכיזופרניה". צילום: רויטרס



"כמי שעובד עם בני נוער, אני רואה הרבה מאוד צעירים בגילאי 15-25 שהמחלה התפרצה אצלם בסמיכות זמנים לשימוש בקנאביס או בקנאביס סינטטי. המחקר שלנו ניסה לחקות במודל עכברי את התמונה הקלינית שאנחנו רואים בחולים. במחקר הראנו בצורה ברורה שהמחלה לא מתפרצת רק בעקבות נטייה גנטית, אלא להתנהגות שלנו ולנסיבות החיים יש תרומה מכרעת. יש צעירים בעלי פרופיל גנטי מסוים שיכולים לחיות עד 120 בשלום, אבל אם אותם צעירים ייחשפו למריחואנה, לחשיש או ל'נייס גאי', הסיכוי שמחלת הסכיזופרניה תתפרץ אצלם גבוה מאוד. מדובר בנורת אזהרה לגבי השימוש בקנאביס בצורה לא מבוקרת על רקע מגמות הלגליזציה בישראל ובעולם. מבלי להפחית כלל מההיבטים החיוביים של קנאביס, למשל, בטיפול בכאבים כרוניים בקרב מבוגרים – עלינו להיזהר עם חשיפת צעירים בריאים לכאורה ל-THC"", אומר ד"ר ברזילי.



"מציע לנקוט במשנה זהירות"


ד"ר ברזילי מוסיף כי "יתכן שאפשר להעלות את רמת חלבון ה-BDNF כדי למנוע את התפרצות המחלה בקרב בני נוער שמשתמשים בקנאביס ואולי בעתיד יפותחו תכשירים כאלה. אבל עד שזה יקרה, אני מציע, כפסיכיאטר, הן לצעירים והן לרשויות, לנקוט במשנה זהירות. צעירים שיש להם עבר משפחתי של מחלות פסיכיאטריות, או צעירים שהגיבו בעבר בצורה קשה וחריגה לסמים, משחקים באש כשהם משתמשים בקנאביס".



עוד השתתפו במחקר פרופסור אינה סלוצקי מאוניברסיטת תל אביב, פרופסור אברהם ויצמן מהמרכז לבריאות הנפש גהה ופרופסור אקירה סאווה מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור.